Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det virker svært økonomisk klokt å besette annen manns land på samme måte som det virker svært økonomisk klokt å opprette arbeidsleire. I praksis viser det seg altså at ingen av delen er lønnsomt.

Alternativet er enda mindre "lønnsomt" (utslettelse av Israel).

Alternativet er ikke utslettelse av Israel, det er faktisk bare tull.

Israel nekter stort sett å snakke med motparten

Bortsett fra Egypt, Jordan, Syria, osv.?

De snakker ikke med Hamas, og siden Hamas er en demokratisk valgt regjering, er de dessverre en nødvendig samarbeidspartner.

Ozi, dersom noen lager en ring av soldater rundt hjemmet ditt og tidvis nekter deg å forlate hjemmet, hvordan ville du definere det?

Jeg visste ikke at Israel også kontrollerer Egypts grenser.

De facto gjør de nok det også, om ikke annet gjennom taktisk overlegenhet.

Men nei, de gjør i prinsippet ikke det. Egypt er dog vestlig innstilt og har vært mer eller mindre vennlig overfor Israel i ganske mange år nå.

La oss si at noen lager en ring av soldater rundt hjemmet ditt, og naboen hjelper også til.

Lenke til kommentar

En kan stille spørsmål om Israel har til hensikt å bare ta Hamas når når landets president, Shimon Peres sier at målet med invasjonen av Gaza er å ramme folket:

Vår hensikt var å rette et hardt slag mot folket i Gaza, slik at de vil miste lysten til fortsatt å skyte mot oss. Det er det hele. (Sitat Shimon Peres)

Shimon Peres sier at hensikten er å ramme folket i Gaza. Ikke de politiske lederne. Ikke Hamas. Ikke infrastrukturen som gjør det mulig å skyte raketter inn i Israel. Det endelige målet er å sette en stopper for rakettene, slik at israelerne slipper å leve i frykt. Men for å få det til, må folket i Gaza altså få seg en lærepenge. (sitat Per Anders Madsen, redaktør i Aftenposten)

Kilde: Aftenposten

Var dette en feilsnakkelse av den tidligere fredsprisvinneren, eller var dette Israels egentlige mål med Gaza-aksjonen? HVis dette virkelige er målet med krigen tipper jeg den vil bli mislykket. Oppslutningen om Hamas vil bare øke.

Lenke til kommentar

De snakker ikke med Hamas, og siden Hamas er en demokratisk valgt regjering, er de dessverre en nødvendig samarbeidspartner.

Tror du misforstod poenget mitt, jeg mener at Israel ikke nekter å snakke med motparter, Hamas er en terroristorganisasjon og er derfor NESTEN et unntak. De hadde faktisk våpenhvile helt til Hamas brøt den...

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/2009/01/14/nyheter...i_gaza/4379697/

Det er skikkelig trist at man ikke kan kritisere israel uten å få slike anklager slengt i trynet.

Det er tøv at man ikke kan kritisere Israel uten å få slike anklager slengt i trynet. Det aller meste av israelkritikken foregår uten at slike anklager blir framsatt.

Jeg er tilbøyelig til å være enig med Mona Levin. For dette føyer seg inn i den helt totalt ensidige og uansvarlige hetsen som Kåre Willoch har drevet gjennom mange år mot Israel.

Willoch må ha visst at han i en helt ekstremt opphetet situasjon med fremvoksende panislamistisk og panarabisk nasjonalisme, har bidratt til å fyre opp under antipatien og hatet mot jødene gjennom disse årene. Han har bidratt til å gi en legitimitet til brungrums både på venstresiden og høyresiden, som har kunne henvise til hans hets for å legitimere sin. Og flere er det som har trukket i tvil Kåre Willochs motiver her, uten at man har hatt noe direkte belegg for det. Så er spørsmålet om belegget kommer med Kåre Willoch konklusjoner om Obamas stabssjef på bakgrunn av at han er jøde. Andre mente at Willoch i denne sammenhengen også ga uttrykk for det syn at Obama lett kunne la seg manipulere fordi han var svart.

Om man så skulle mene at dette ikke er rasisme, er spørsmålet om ikke Kåre Willoch med den helt ensidige antipati han har drevet mot Israel gjennom mange år, har bidratt til å fyre opp under det voksende jødehatet.

Min oppfatning er at om ikke Kåre Willoch selv er en rasist og jødehater, så har han i alle fall bygd opp under den voksende rasismen og hatet mot jødene, gjennom sin uansvarlige ensidighet mot Israel, som om det ikke var nok av denne ensidigheten fra før!

det er Israel selv som sprer jødehat. med sine handlinger og ytringer blir folk mer og mer negative til israelog selv om Israel og jøder ikke er synonyme, så blir negativiten mot Israel i mange tilfeller omgjort til en negativitet mot Jøder, noe som er synd.

Lenke til kommentar
det er Israel selv som sprer jødehat. med sine handlinger og ytringer blir folk mer og mer negative til israelog selv om Israel og jøder ikke er synonyme, så blir negativiten mot Israel i mange tilfeller omgjort til en negativitet mot Jøder, noe som er synd.

Hva med hat mot andre etnisiteter som er en "del" av Israel?

Lenke til kommentar

Tror du misforstod poenget mitt, jeg mener at Israel ikke nekter å snakke med motparter, Hamas er en terroristorganisasjon og er derfor NESTEN et unntak. De hadde faktisk våpenhvile helt til Hamas brøt den...

Nå mente Hamas at de hadde gode grunner for å avlyse våpenhvilen, for å si det slik.

Det er dessverre slik at Hamas siden valget har blitt mer og mer radikalisert og miliant. Da de vant valget var det i ganske stor grad moderate elementer i Hamas. Styrkeforholdet mellom den moderate og den militante siden var nok vanskelig å bestemme, men i dag er det vel liten tvil om at den militante siden har et overtak.

Slikt skjer ikke på grunn av direkte storartet humanisme fra Israels side, heller det motsatte.

Lenke til kommentar
Johsse: hvor du har det i fra?

Det har jeg i fra en kompis av meg som har familien sin i Gaza.

Bio-bombene er sterke utsagn, og de tviler jeg på selv.

Men, klase bombene har jeg fått konstantert, da kompisen min fikk vite at bygget hans tante med fam. bodde i ble bombet av netopp en klase bombe når målet var 300 meter unna.

Lenke til kommentar
Og våre verdier inkluderer undergravelse av demokrati?

De som kommer med denne retorikken bruker jeg Pat Condell sin argument: "USING FREE SPEECH TO SILENCE FREE SPEECH."

Dette gjelder spesielt for Hamas. Mens de gjemmer seg bak "demokratiet", utøver de diktatorskap i Gaza.

Lenke til kommentar

Flere andre her som fikk med seg den oppsiktvekkende nyheten at Israel for en tid tilbake inkorporert en ny militær-doktrine som går ut på; maktbruk uten proposjoner, ikke skille mellom militære og sivile mål

Ikke undres at det i såfall er så mange sivile drepte nå + bombing av FN byggninger

Nettradio; (første programm innslag) > Dagsnytt 18

alternativt her;

http://www.nrk.no/programmer/sider/dagsnytt_atten/

:wow:

Lenke til kommentar
Flere andre her som fikk med seg den oppsiktvekkende nyheten at Israel for en tid tilbake inkorporert en ny militær-doktrine som går ut på; maktbruk uten proposjoner, ikke skille mellom militære og sivile mål

Ikke undres at det i såfall er så mange sivile drepte nå + bombing av FN byggninger

Nettradio; (første programm innslag) > Dagsnytt 18

alternativt her;

http://www.nrk.no/programmer/sider/dagsnytt_atten/

:wow:

og verden er styrt av illuminati...

Lenke til kommentar

Hamas aksepterer ikke Israels eksistens, noe som gjør det umulig å komme med en freds-løsning. Om de i det hele tatt skulle samlet seg og snakket sammen, ville det kun vært skuespill. Ville du diskutert med en person som ønsker deg død, om at dere skulle bli venner, eller ihvertfall ikke fiender?

Lenke til kommentar
Israelerne bedrev dobbel-spill rundt Oslo-avtalen og medvirket dermed til at det den gangen ikke ble noen to-stats løsning. Utad forhandlet de med PLO/Yassir Arrafat, mens de på bakrommet leflet med Hamas for å få torpedert den selvsamme avtalen, dvs. splitt & hers taktikk;

http://www.globalresearch.ca/articles/ZER403A.html

Og det baserer du på hva da? En venstreradikal blekke, og en artikkel skrevet av hva, en muslim?

Lulz.

Norge behandler sine naboer med respekt. Det er jo en stor forskjell der.

Norge behandler ikke naboer som stadig angriper dem med respekt.

could have been avoided if Israel negotiated a peace agreement with Yasser Arafat

Ja, og det kunne vært fred hvis palestinerne hadde forhandlet med Israel. Eller enda bedre, kuttet ut aggressiviteten sin.

Lenke til kommentar
Alternativet er ikke utslettelse av Israel, det er faktisk bare tull.

Eh, nei. Alternativet til å forsvare seg er å bli utslettet.

Påstanden var at "Israel stort sett nekter å snakke med motparten". Fakta viser noe annet. At de nekter å snakke med terrorister som er åpne om sitt ønske om å se jødeblod flyte i gatene er kanskje ikke så rart.

De facto gjør de nok det også, om ikke annet gjennom taktisk overlegenhet.

De facto gjør de nok ikke det. Egypt er sin egen herre.

La oss si at noen lager en ring av soldater rundt hjemmet ditt, og naboen hjelper også til.

Det er ingen ring av soldater rundt hjemmet. Det er sperret ved grensene, og det er flere enn en som har grense mot Gaza.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...