Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

For å gjennta noe av det jeg skrev bare litt klarere: Israel nekter stort sett å snakke med motparten, nekter å ta lærdom av tideligere hendelser og nekter å innse at også dem som fortsatt kjemper og er fiender kan moderere seg!

Glimti :xmas:

Hvordan var dette svar på spørsmålet mitt?

Hvis du ikke forsto det: Dersom Israel hadde vært åpen for å snakke med motparten og trekke seg tilbake fra de okkuperteområdene dersom de kom til enighet så hadde de ikke trengt å okkupere mer.

Forøvrig virker det som Israel nyter okkupasjonen! Jødiske bosetterne har den siste tiden drevet omfattende vold mot palestinere bosatt på Vestbredden og Likudpartiet som godt kan vinne valget har basert seg på en tøff holdning ovenfor både palestinerne og Syria. Likud har bla. gjort det klart at de vil beholde både Golanhøydene og Øst-Jerusalem samt store deler av Vestbredden. Ettersom de ligger godt ann på meningsmålingene så vil tydeligvis store deler av israelerne ha dem så det virker som de er fornøyde med å okkupere andres land. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt enig, Simon. Det er helt OK å ha sympati med en av sidene, men å ha et tilnærmest fanatisk forhold til en av sidene virker lite gjennomtenkt.

Det er tyyyypisk :p

Overraskende resultater. jeg skjønner ikke hvorfor folk sympatiserer palestinerne mest.. det er jo de som sendte bombe for bombe mot israel i flere uker etter... Å yppe mot noen som er mye større enn seg selv. Høres ikke særlig smarte ut spør du meg :hmm:

Og hvorfor sender Hamas og andre militante grupper raketter mot Israel? Kan det ha noe å gjøre med at Israel okkuperer landet deres, undertrykker dem og stenger dem inne på Gazastripen der de har uverdige, for ikke å si umennesklige tilstander... :hmm:

Lenke til kommentar
Helt enig, Simon. Det er helt OK å ha sympati med en av sidene, men å ha et tilnærmest fanatisk forhold til en av sidene virker lite gjennomtenkt.

Det er tyyyypisk :p

Overraskende resultater. jeg skjønner ikke hvorfor folk sympatiserer palestinerne mest.. det er jo de som sendte bombe for bombe mot israel i flere uker etter... Å yppe mot noen som er mye større enn seg selv. Høres ikke særlig smarte ut spør du meg :hmm:

Og hvorfor sender Hamas og andre militante grupper raketter mot Israel? Kan det ha noe å gjøre med at Israel okkuperer landet deres, undertrykker dem og stenger dem inne på Gazastripen der de har uverdige, for ikke å si umennesklige tilstander... :hmm:

Israel holdt ikke på å okkulere Gaza da Hamas sendte raketter mot Israel. :hrm:

Endret av Ccconker
Lenke til kommentar

Gaza var ikke okkupert når Hamas begynte å sende raketter inn i Israel.

Grunnen til blokkaden er jo faktisk å begrense tilgangen til våpen for Hamas.

Og hva skjer når Israel inngår fredsavtaler med Hamas?

Jo, Hamas bygger opp militæret sitt og angriper når våpenhvilen går ut?

Lenke til kommentar
Det er like fullt slik at enhver styring i Gaza (og Vestbredden, for den saks skyld) kun styrer så lenge det passer Israel.

Det er det som i praksis ender opp med å ha samme effekt som en okkupasjon.

Hamas' styring har aldri passet Israel.

Israel gjorde ikke shait mot Gaza (= ikke okkupert) før etter at HAMAS opphevet våpenhvilen.

Lenke til kommentar
Det er like fullt slik at enhver styring i Gaza (og Vestbredden, for den saks skyld) kun styrer så lenge det passer Israel.

Det er det som i praksis ender opp med å ha samme effekt som en okkupasjon.

Hamas' styring har aldri passet Israel.

Israel gjorde ikke shait mot Gaza (= ikke okkupert) før etter at HAMAS opphevet våpenhvilen.

Sett bort ifra at de opprettholdt mange av blokadene sine og fortsatt hadde stengte grenser og angrep Hamasoperativer både i Gaza og Vestbredden?

Lenke til kommentar
hele tatt lest noe om de tillstandene som har rådet på Gazastripen i det siste? Altså før krigen startet.

Kan ikke du fortelle om det da?

Israel trakk seg ut av bosetningene sine for mange år siden = ikke okkupert.

Nå må du forklare hva du mener

Gidder ikke å lete gjennom all tilgjengelig informasjon om Gazastripen siden Israel trakk seg ut eller siden Hamas tok makten, men du kan se her fra Februar i 2008. Også da ble det skutt raketter mot Israel, men det er helt forståelig når du ser hva slags tillstander det var på Gazastripen bare den gang:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle2259936.ece

Lenke til kommentar
Sett bort ifra at de opprettholdt mange av blokadene sine og fortsatt hadde stengte grenser og angrep Hamasoperativer både i Gaza og Vestbredden?

Var blokaden imot våpenhvilen?

Kan du vise meg de artiklene der det står om angrepene.

(Tviler ikke på at du har dem, men enklere å diskutere da :))

Gidder ikke å lete gjennom all tilgjengelig informasjon om Gazastripen siden Israel trakk seg ut eller siden Hamas tok makten, men du kan se her fra Februar i 2008. Også da ble det skutt raketter mot Israel, men det er helt forståelig når du ser hva slags tillstander det var på Gazastripen bare den gang:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle2259936.ece

Takk for forklaringen på hva du mener.

Men hvem hjelper det at Hamas bruker shait-mye penger på å terrorisere utelukkende sivile mål?

Lenke til kommentar

Var blokaden imot våpenhvilen?

Kan du vise meg de artiklene der det står om angrepene.

(Tviler ikke på at du har dem, men enklere å diskutere da :))

Formuleringen din var litt rar. Men ja, Israel lettet på noen av importblokadene sine, men opprettholdt likefullt svært mange, og åpnet to grenseoverganger, men det betyr ikke at de lettet på mobiliseringsblokaden sin.

De angrep en tunnel i Gaza, jeg har lest at den muligens ikke var beregnet på Israel m, men mot Fatah-operatører. Uten at jeg husker sikkert. Ellers så har det vel vært påpekt her flere ganger at det var angrep fra begge side. Men at man opprettholdt den "våpenhvilen" likevel. Med andre ord, aldri noe virkelig reell våpenhvile og bragte egentlig ikke fram noe.

Ellers var det morsomt (dog noe frustrerende) å se Siv Jensen lire av seg sitt kunnskapsløse gjentagende mantra ovenfor en kunnskapsfull, nyansert og svært smart Jonas Gahr Støre.

Lenke til kommentar

Selv norske statsborgere m. norskt pass har måttet bruke 5 måneder på å komme seg ut fra Gaza. Da kan man jo forestille seg hvordan blokkaden er håndtert overfor palestinere.

Den jernharde blokkaden kan som andre har nevnt godt likestilles med okkupasjon, eneste forskjellen er at israelske soldater ikke hadde føttene der inne.

Lenke til kommentar

Men hvem hjelper det at Hamas bruker shait-mye penger på å terrorisere utelukkende sivile mål?

Du, i likhet med Israel annser det som en terrorkrig mens Hamas og dem som støtter Hamas annser det som en frigjøringskamp!

Og hvis det er terrorisme å skyte raketter mot sivile byer, hva er det da å sprenge og rive hus, bombe hus og byggninger med kraftige bomber samt sende raketter inn i folkemengder bare for å nevne noe av det Israel har bedret og fortsatt bedriver?

Lenke til kommentar
Hva var rakettangrepene et svar på?

Hva med å svare på det forrige innlegget mitt til deg?

Og hva var det som var svar på rakettangrepene svar på? Demrer det?

Det forrige innlegget ditt inneholdt ingen spørsmål og jeg har ingen planer om å prøve å omvende deg fra ekstremismen din. Den interesserer meg ikke nevneverdig så jeg ser lite poeng i å kaste vekk energi på akkurat det.

Du, i likhet med Israel annser det som en terrorkrig mens Hamas og dem som støtter Hamas annser det som en frigjøringskamp!

Og hvis det er terrorisme å skyte raketter mot sivile byer, hva er det da å sprenge og rive hus, bombe hus og byggninger med kraftige bomber samt sende raketter inn i folkemengder bare for å nevne noe av det Israel har bedret og fortsatt bedriver?

Meningsløst å prøve, men det er på grunn av at det ikke er myntet på sivile. Israel skal ha mye kritikk, men jeg synes det er bak mål å prøve å kalle det terrorisme.

Lenke til kommentar

Meningsløst å prøve, men det er på grunn av at det ikke er myntet på sivile. Israel skal ha mye kritikk, men jeg synes det er bak mål å prøve å kalle det terrorisme.

Det er vel egentlig, helt og holdent irrelevant hva vi semantisk konkluderer med hva det er. Om det er "legitimt angrep på militære mål" eller om det er terror.

Spørsmålet er vel: Hvordan blir det oppfattet av befolkningen i Gaza og hva vil deres respons være? Og hvordan sees virkemidlene Israel bruker mot dem? Det rungende svaret er nok "Ja, vi blir terrorisert av Israel". Men hva blir sluttresultatet? Kommer de til å støtte Hamas? Gå imot Hamas? Støtte sporadiske militser? Vil vi se ett maktvakuum i Gaza som Fatah ikke klarer å fylle (noe som er det nærmeste å tro at Israel ønsker). Vil palestinerne støtte Fatah som ikke har fått fram forandringer gjennom dialog? Noe Støre presiserte i debatten tidligere.

Lenke til kommentar

Ser du serr ikke forskjellen på terrorisme og frigjøringskamp?

Terrorisme = utelukkende sivile mål, hjelper ingen.

Frigjøringskamp = uttalte konkrete mål, som i alle fall gjør nytte for noen.

Max manus, Mahatma Gandhi og Nelson mandela drev frigjøringskamp.

Israel driver med krig, med konkrete militære mål. De vet hva de vil oppnå og sikter etter Hamas.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...