Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?


Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

  1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

    • Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84


Anbefalte innlegg

Det var et billig skudd fra hoften for deg å være. Du er vel en av de som batagelliserer voldelige angrep på ytringsfriheten? Er jo tross alt barn som dør i Gaza!

Det jeg sier er at reaksjonen til mange her inne på demonstrasjonene og bråket i Oslo vitner om hvordan 'sindige' nordmenn lett tar til orde for de mest drastiske og frihetsinnskrenkene tiltak (jeg har sett ønsker om portforbud, tortur, utkastelse, bortfall av statsborgerskap, vold mot demonstranter og annet generelt hat). Om man klarer å forstå hvordan forumbrukerne og andre hisser seg så opp over disse episodene (som de selv ikke er rammet direkte av men fått servert gjennom media) til det punkt at en kommer med ytringer som desidert er unorske (som ønske om at politiet skal slå inn trynet på demonstranter definitivt er), så forstår man kanskje hvorfor muslimer og arabere hisser seg opp over noen hundre døde palestinske barn i Gaza. Og jeg mener definitivt at noen hundre døde barn er mer verdt å hisse seg opp over enn hva som har skjedd i Oslo de siste dagene. Om du mener det er "bagatellisering av voldelige angrep på ytringsfriheten" så tar jeg det med et stort gjesp.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
snip.

At du som noenlunde erfaren forumbruker ikke greier å sile ut dritet som kommer fra diverse forumbrukere i tillegg til "the usual suspects" får stå for din regning. Selvsagt kan en forstå at folk hisser seg og engasjerer seg. Men det er stor forskjell fra forståelse og aksept for de handlingene demonstrantene utførte torsdag og lørdag. Det at du går i samme fellen og generaliserer de som reagerer på opptøyene, og at du trekker en aldeles horribel paralell mellom knuste vinduer og døde barn syntes jeg blir for dumt. Men igjen, hvem spurte etter min mening..

Pass på at du ikke svelger tungen din når du gjesper.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Det er virkelig umulig å sympatisere med Israel i denne sammenhengen. Det kommer stadig mer nytt om våpnene Israel har tatt i bruk:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle2862706.ece

 

Glimti :xmas:

Haha, ja ikke sant. Først spekuleres det i at hvitt fosfor brukes og det er helt forferdelig umenneskelig i følge noen. Så viser det seg at det trolig ikke er noe slikt, men nye våpen som er utviklet for å begrense ødeleggelser i tettbebygde områder. Og jammen er ikke det like ille også, eller kanskje vi skal si enda verre. :lol:

Lenke til kommentar
Har jeg vist noen aksept for de voldelige demonstrasjonene? Din kritikk er helt grunnløst, men hva jeg skriver treffer teflon. Parallellen er mellom de voldsomme reaksjonene på bråket, mens jeg snarer har understreket diskrepansen i alvor mellom knuste vinduer og drepte barn.

Men etter det jeg har sett er sinnet her rettet mot de idiotene som faktisk gikk berserk. Ikke mot deres kamerater, familie eller venner, som klarte å oppføre seg ikke-voldelig. Der ligger det en ikke helt uvesentlig forskjell.

Lenke til kommentar
Det er lett å stå på den ene siden i en konflikft, noe som kommer veldig tydelig fram i denne konflikten, og det er veldig synd.

 

Det er lett å hevde at gruppen med størst våpen, som dreper flest sivile og som blir støttet uten forbehold av selveste George W. og Appeltun Sæle er gruppen man helst skulle ønske var utryddet.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Det er lett å hevde at gruppen med størst våpen, som dreper flest sivile og som blir støttet uten forbehold av selveste George W. og Appeltun Sæle er gruppen man helst skulle ønske var utryddet.

Det setter også spørsmål på hvordan disse folkene "tenker."

 

Hamas sender raketter mot Sderot og Israel skal åpne sine grenser? :blink::rofl:

 

Jeg sier bare:

"Don’t argue with idiots. They drag you down to their level and beat you with experience".

Greg King

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Det er lett å stå på den ene siden i en konflikft, noe som kommer veldig tydelig fram i denne konflikten, og det er veldig synd.

 

Det er lett å hevde at gruppen med størst våpen, som dreper flest sivile og som blir støttet uten forbehold av selveste George W. og Appeltun Sæle er gruppen man helst skulle ønske var utryddet.

Problemet i denne konflikten er at ingen av sidene(og deres sympatisører) er villige til å se den andres sak. Kan ikke alle her inne på forumet finne argumenter for den parten de ikke støtter? Det er da diskusjonen blir interesant. Klarer dere ikke å finne noen argumenter for den andre siden vil jeg påstå at dere ikke har peiling på konflikten i det hele tatt.

Vi vet vel sånn ca. hvem som støtter hvem, så nå er det bare å kjøre på ;)

Lenke til kommentar

Etter 123 sider med diskusjon, hva ville være en god løsning nå?

Slik jeg ser det så er det kun 2 løsninger som vil løse konflikten permanent.

 

1- Å trekke seg ut av Gaza og gå for 2 stat løsningen hvor nybyggere trekker seg ut fra Palestinske områder og Palestina og Israel blir 2 stater.

 

2- Knuse Hamas fullstendig før Israel avslutter invasjonen de har startet.

 

Personlig har jeg mest tro på at alternativ 1 ville ha vært den beste løsningen for alle.

Nå er ikke Israel særlig interreserte i dette så reelt er det ikke mulig nå.

Derimot så virker det som Israel ikke går for noen av løsningene ettersom de sier at de snart har nådd målene for krigen og det strides internt i regjeringen hvor de skal gå videre herfra.

 

Faktumet er at de bekjemper en bålbrann med bensin før de begynner slukningsarbeidet.

Så langt har cirka 900 mennesker blitt drept hvor vi kan annta at halvparten er Hamas folk.

Hamas har cirka 15000 soldater så det er altså rundt 14500 igjen av disse.

Om Israel trekker seg ut nå eller ganske snart har vi altså over 14000 Hamas soldater med et fritidsproblem, noe det i hvertfall ikke blir fred av og vil på lang sikt skape enda flere lidelser en en rask wipe out av Hamas vil gjøre dersom mulig, for Hamas vil ikke sitte å se på at de fortsatt skal bli trakasert av Israel og alt vil bli som før med raketter den ene veien etterfulgt av bombeangrep den andre veien osv.

 

Israel står altså midt i en hengemyr de delvis har skapt selv og ender de krigen nå med en våpenhvile etterfulgt av samme politikken som før, ja da synker de enda lengere ned i myra.

Lenke til kommentar
Hamas sender raketter mot Sderot og Israel skal åpne sine grenser? :blink::rofl:

Israel åpner ikke grensene, og Hamas skal slutte å sende raketter mot Sderot? :blink::rofl:

 

Nettopp! Ser du logikken?! Israel er et land! Gaza er et "land". Land har grenser, og grensen(e) trenger ikke å være åpent.

 

Jeg sier bare:

"Don’t argue with idiots. They drag you down to their level and beat you with experience".

Greg King

Oh, the irony.

Did I beat you with experience or did i argued with a idiot? ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Det setter også spørsmål på hvordan disse folkene "tenker."

 

Hamas sender raketter mot Sderot og Israel skal åpne sine grenser? :blink::rofl:

 

Jeg sier bare:

"Don’t argue with idiots. They drag you down to their level and beat you with experience".

Greg King

 

Skjønt, den israelske ambassadøren i Norge er vel på en nasjonal førsteplass når det gjelder "å gjøre en dårlig offentlig figur", ved siden av Ari Behn.

Å gjemme seg bak antisemittisme hver gang man møter kritikk på vegne av eget land er uansett hvordan man tolker det en intellektuell fallitterklæring.

 

"Vi er jøder, vi hadde det kjipt under krigen, vi behøver ikke rettferdiggjøre noe som helst"

 

Offerrollen går ut på dato det øyeblikket du representerer en av verdens største militærmakter.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Hamas sender raketter mot Sderot og Israel skal åpne sine grenser? :blink::rofl:

Israel åpner ikke grensene, og Hamas skal slutte å sende raketter mot Sderot? :blink::rofl:

 

Nettopp! Ser du logikken?! Israel er et land! Gaza er et "land". Land har grenser, og grensen(e) trenger ikke å være åpent.

Mjo, men det betyr ikke at de har rett til å blokkere grensene.

 

Forøvrig er det ingen selvstendig palestinsk stat.

 

Did I beat you with experience or did i argued with a idiot? ;)

Jeg tror nok din overveldende erfaring slår meg i denne saken. Neida. :) Jeg har egentlig ikke sans for ordet idiot, i alle fall ikke i debatt. Om det da ikke brukes som i "det er idiotisk å drikke saltsyre", da.

Lenke til kommentar
"The Israeli Spokesman (Australian born!) Merk Regev, accepts that Hamas did NOT send rockets during the ceasefire UNTIL AFTER Israel attacked the Gaza Strip on the 4th November!" :

 

http://uk.youtube.com/watch?v=zfFMZ7Y-s_c

Angrep og angrep. Israel slo ned på en smuglertunnel, og det har de all rett til å gjøre. Hamas har ikke lov til å smugle uansett om det er våpen eller ikke. De eneste som døde var hamassoldater.

 

Etter at dette skjedde begynte hamas å skyte masse raketter mot Israel. Israel gjorde ingenting i over en måned mens de ble bomardert av Hamas og ba dem om å slutte. Til slutt sa Hamas at de skulle slutte om de åpnet grensene helt. Israel sa nei naturligvis og Hamas sa noen dager senere at de ville ikke forsette våpenhvilen. Dette er helt klart Hamas sin skyld.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Det er lett å stå på den ene siden i en konflikft, noe som kommer veldig tydelig fram i denne konflikten, og det er veldig synd.

 

Har sagt det flere ganger før, men kan gjerne gjennta at vi snakker om et okkupert og undertrykket folk som knapt har midler til å forsvare seg eller slå tilbake (den palestinske befolkningen) mot en av verdens sterkeste militærmakter (Israel). Det er ikke så veldig vanskelig å ta side her.

 

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...