Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?


Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

  1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

    • Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84


Anbefalte innlegg

Syns ikke du er brysk i det hele tatt :) , om du mener du har styring på hva som har skjedd er det en helt naturlig reaksjon ;)

 

Men, jeg har hørt to versjoner av denne historien, en der palestina skjøt raketter på israel, og israel drepte masse mennesker på gazastripen, og en versjon der israel invaderte gazastripen (med noen dødsfall i gaza), og fikk raketter som svar og deretter angrep fullt tilbake.

 

Den ene mer detaljert enn den andre, den ene fra de kildene som tidligere har vært mest detaljert. Jeg tror ikke det finnes nøytral mediadekning i denne saken, derfor følger jeg de som har flest detaljer.

En kjapp gjennomgang over hva som har skjedd:

Det var våpenhvile mellom hamas og Israel, når våpenhvilen gikk ut startet palestinener å skyte raketter inn mot Israel igjen.. Etter noen dager rakettregn over israelske byer begynte den israelske hæren og bombe militære mål på gaza, når det ikke hjalp og hamas fortsatte å sende raketter gikk Israel inn med bakkestyrker..

 

Hvis Sverige konstant skjøt raketter inn i Norge kun for å drepe sivile, ville vi vært forferdelige mennesker om vi innvaderte Sverige for å stoppe dette?

 

Du sa ingen ting om at Norge først hadde okkupert Sverige.

 

Gaza er ikke okkupert!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og en versjon der israel invaderte gazastripen (med noen dødsfall i gaza), og fikk raketter som svar og deretter angrep fullt tilbake.

 

De *invaderte* ikke. Men de tok livet av seks menn, som hadde startet opp på å grave i bakken. Israel mente de holdt på å grave en tunnel, for å prøve å kidnappe israelske soldater. Sikkert riktig det. Men det er visst ingen som ikke legger sammen to og to, og finner ut at det var akkurat det Israel trengte for å få påskudd til å dra i gang invasjonen i god tid før valget :

 

CNN, om hvem som "drew first blood" nå sist :

 

Lenke til kommentar
Folk som prøvde å lure seg inn i Israel! Kunne jo egentlig ha vært selvmordsbombere også..

 

Sant nok. Men det er en situasjon der israel skal fortelle verden hva de gjorde, og de må forklare at disse seks gravde i bakken med spader. Oj... gravde de seg over til israelsk side? Eh... nei... de hadde akkurat startet.

 

Det skinner liksom igjennom at her er det noen som har det travelt med å få påskudd for en invasjon som har vært planlagt i et halvt år, og som må komme nå før valget, ellers er Kadima/Labor - regjering finito.

Lenke til kommentar

Det som er et stort problem i denne konflikten er at begge sider ikke klarer å se den andres side. Palestina-sympatisører fordømmer alle angrep, israels rett til å forsvare seg(pga de okkuperer) etc, mens Israel sympatisører mener at denne krigen er helt legitim, som et ledd i forsvaret av staten Israel.

Nå er det sånn at staten Israel er i sin fulle rett til å forsvare seg selv og sine medborgere, men de skal ikke gjøre det i den skalaen de har gjort det i. dette angrepet er en altfor kraftig gjengeldelse, og står ikke stil til det Hamas har gjort, selv om rakettene ikke er bra. Hvis alle prøver å stille seg litt i midten og se begge sider så kan vi kanskje komme noen vei, men hvis alle står bastant på sine egne rgumenter og synspunkter uten å ville se den andre side, er vi desverre endt opp i en blindgate:\

Sier som en lærer jeg hdde før som jeg har stor respekt for: "den som bare kan se den ene side av en konflikt, har ikke skjønt konflikten i det hele tatt"

Endret av Hans-O
Lenke til kommentar

Fant en særdeles blodig og lite barnevennlig muslimsk propagandavideo filmet etter noe som angivelig skal være et israelsk angrep. Helt mot slutten av filmen ser man en pick-up med en bombekaster el. bakpå (legg også merke til sandsekkene for stabilisering av bk'en). Tar heller ikke lang tid før stedet er nedrent av terrorister med våpen. God skildring av hvordan legitime militære mål er omgitt av sivile. Hvem lar ungene sine leke ved siden av en bombekaster i krig?

 

 

NB! NB! Sterke bilder med døde og lemlestede.

for islam dått org.

Lenke til kommentar
Angrepet 31 desember / 1 januar ble startet fordi israel invaderte gaza... Etter det har jeg ikke fulgt med på utviklingen videre (dvs de ti siste dagene)

 

4. November 2008 gikk israel til angrep og drepte en Palestiner på Gaza og brøt våpenhvilen med Hamas' som ble undertegnet 19 juni. Hamas' svarte med å igjen sende raketter mot sivile Israelske mål.

 

Du burde kansje gå litt lenger tilbake i tid, kikke litt på rakettregnet over israel på julaften, studere emnet litt mer, og komme tilbake når du faktisk vet hva du snakker om..

Unnskyld for at jeg er litt brysk, men denne tråden er full av idioti som er ytret ukritisk, basert på mangelfulle fakta og ting de "har hørt på radio".

 

Hamas skjøt den første Quassam raketten inn i Israel i 2002, totalt sett har Hamas skutt tusenvis av raketter inn i Israelsk territorium, mer presist har disse vært rettet mot byer og bosetninger, som er sivile mål. Dette er en krigsforbrytelse med mindre man definerer det som terrorisme. Både krigsforbrytelser og terrorisme er avskyelige handlinger som man bør ta avstand fra. Skal også poengteres at krigsforbrytelser er noe mer alvorlig enn terrorisme, som før 11. september ble sett på som ett sivilt strafferettsproblem og ikke en oppgave for militærvesenet å bekjempe.

Quassam raketter er enkle, hjemmesnekrede våpen med svært dårlig presisjon, bruk av utskytningsramper forsterker denne presisjon noe, men ikke tilstrekkelig.

Det totale sivile dødstallet Israelerne har blitt påført som følge av disse angrepene ligger rundt 30.

I samme periode (siden 2002) har IDF drept over 2500 Palestinere, de aller fleste sivile. Jeg lar tallene tale for seg selv.

Endret av Dikky
Lenke til kommentar
Rampage : Det er ren frustrasjon som får meg til å dra opp hitler, hadde sannsynligvis gjort det samme om den andre parten hadde vært like effektiv til å ta sivile liv i en helt meningsløs krig.

 

Men sannheten er at disse angrepene kommer til å gjøre langt flere til hamas sympatisører enn før, både i området og internasjonalt. En slik oppblomstring vil styrke ekstremister og føre til at land som blandt annet Iran blir styrket.

 

Tror du ikke jeg helst hadde sett at Hamas dro ditt peppern gror og forsvant for all framtid? Klart det. Ingen som ønsker å utrydde andre mennesker fortjener egentlig noe oppmerksomhet eller oppsluttning.

 

 

Når det gjelder IDF styrkene så står det da vitterlig i linken jeg la ved at de nekter for det.

 

Men likefullt meningsløst å dra Hitlersammenligninger med den ene parten når den andre parten åpner for ett nytt holocaust av alle jøder verden over.

 

Som sagt, det er nok svært mulig at veldig mange blir militante. Jeg håper at flesteparten innser hva Hamas har bragt på de. Hvis du ønsker Hamas dit pepperen gror og vet hva de gjør. Hvorfor er du så ensidet i angrepene dine på Israel? Når du vet hva Hamas driver med, så er det ikke rart sivile dør i hopetall.

 

Jepp, jeg ser uttalelsene til IDF nå. Spørs hvor bra det blir etterforsket. Altså, det er ikke til å se bortifra, med tanke på enkelte av historiene som blir servert, at dette nødvendigvis ikke er tilfellet, at IDF samlet de der for å så angripe de. Men, spekulasjoner.

 

Spørsmålet er hvorvidt det var intensjonen å treffe bygningen og om de var klar over at det var samlet sivile der, evt. om det var andre legitime mål i nærheten. Rene hevnaksjoner er ikke til å se bortifra heller.

 

Det er godt mulig jeg er ensid i uttalelsene mine mot Israel, men jeg finner det personlig vanskelig å støtte denne parten (eller hamas for den skyld) når flere hundretalls sivile er døde i kamphandlingene så langt og har ingen plass å søke tilflukt i forhold til bomberommene man har på den ene siden, eller man har jo plasser å søke tilflukt på som FN skoler etc men disse blir jo bombet sønder og sammen.

 

At personene bak avtrekkeren faktisk vet at mange sivile kommer til å bli rammet, spesielt når man målrettet skyter mot mobile avskyttningsramper (rakketene hamas benytter seg av er bærbare og kan raskt plasseres hvor som helst) og man vet at det sannsynligvis ikke kommer til å treffe terroristene men de sivile som er de uskyldige offrene her da får påvirker det meg på en ganske så kraftig måte.

 

Joda, Hamas er nok en møkkaorganisasjon som er skyldig i at Israel prøver å ta rotta på dem, men Israel er like skyldig I å sette i gang disse handlingene som tar sivile liv.

 

Sannsynligvis så hadde jeg kritisert Hamas / Palestinerne like høyt om det var de som var den sterkeste parten her og som hadde tatt mest sivile liv hos motparten.

 

I mine øyne er i alle fall alle sivile tap forkastelig og helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Kremt, da ser du kanskje at problemet for Iran er staten Israel sin eksistens, ettersom de regner hele området som palestinsk?

 

Jeg har sagt det før, en utsagn går ikke imot alle de haugevis av motsigende utsagnene:

Hamas kan komme til å vurdere en formell anerkjennelse av staten Israel, mener Meshaal.

- Forutsetningen er at det blir etablert en palestinsk stat. Før det blir det ikke aktuelt å anerkjenne Israel, sier Meshaal.

 

De har derimot ikke vist vilje til å gjøre dette, og når de oppfordrer på drap på jøder over hele verden. Ser du kanskje problemene ved å snakke om "mulig anerkjennelse av Israel".

 

Iran sier altså at de ikke har noe problem med jøder eller med andre trosrettninger, men et problem med dem som har stjålet palestinernes land. Og hvor får du det fra at de mener hele området er palestinsk?

 

Også Den arabiske liga og Hamas har sagt at problemet er okkupasjonen av palestinernes land.

 

Kan forøvrig fortelle deg at Saddam Hussein mente det samme. Jeg har lest boken SADDAMS FORTROLIGE av Ala Bashir og Lars Sigurd Sunnanå. Der forteller Ala Bashir at Saddam Hussein aldri sa et vondt ord om jøder primært. Han skal ordrett ha sagt "Du vet jeg ikke har noe imot jøder så lenge de ikke okkuperer palestinsk jord". Han brød seg heller ikke om at Ala Bashir bestilte noen medisinske apperater fra Israel. Det han skal ha sagt var "Jeg bryr meg ikke om at det er laget i Israel så lenge det er det beste du kan få tak i". Og han hade ifølge boken ingen ting til overs for Hitler.

 

Og forøvrig så forstår jeg at de ikke vil anerkjenne Israel før de selv har fått sin egen stat.

 

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar

Det er da vitterlig ingen som bryr seg om hamas annerkjenner israel eller ikke. Det er irrelevant. Israel blir ikke en mindre legitim stat av at hamas ikke annerkjenner dem. Jeg kan ikke forstå hvordan de kan mene at detter er "leverage" for å få sin egen stat. Det verste er at om palestinerene hadde hatt litt mer IQ og brukt diplomati istedet for bomber, hadde de hatt en stat for 30 år siden.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Det er absolutt av stor betydning om Hamas anerkjenner Israel ettersom det nok en gang viser at folk kan moderere seg. Mrerk deg også at Den arabiske liga er villige til å anerkjenne Israel. Synes du ikke det vil ha betydning?

 

Forøvrig, hvorfor er du sikker på at palestinerne ville hatt en egen stat for 30 år siden gjennom diplomati?

 

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
Det verste er at om palestinerene hadde hatt litt mer IQ og brukt diplomati istedet for bomber, hadde de hatt en stat for 30 år siden.

 

Hadde ikke Israel okkupert Gaza-stripen og Vestbredden fra hhv. Egypt og Jordan i 1967 så hadde det neppe heller vært noen palestinsk stat, men vi hadde sluppet gateopptøyer siden de samme som nå har ramponert Oslos gater ikke bryr seg om at muslimer undertrykker og dreper andre muslimer. Er det noen som har drept palestinere i stor målestokk så er det Syria og Jordan.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...