Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Ett bilde sier tydeligvis ikke det når de formidler budskapet sitt så dårlig. Du skal få lov til å forklare de to siste. Israel er vel en av de statene som blir kritisert mest her i verden. Fra de fleste hold, og det siste er bare latterlig.

Karikaturer er gode hvis de treffer spikeren på hodet, noe de dårlige bildene ovenfor absolutt ikke er.

Jeg håper også du ser forskjellen mellom å angripe sivile og det å angripe militære som gjemmer seg bak sivile?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA avsto fra å stemme i sikkerhetsrådet, som eneste, alle andre stemte for resolusjonen. Men etter arabiske stater har lagt inn mye vekt i formuleringen har formuleringen blitt langt mindre bastant iforhold til blant annet hindringen av våpensmuggling inn i Gaza.

UN backs ceasefire call for Gaza

The 15-strong UN Security Council has voted for a resolution asking for an immediate ceasefire in Gaza, with the US alone abstaining.

UN Gaza resolution text 'agreed'

Al Jazeera's Ghida Fakhry, reporting from the UN, said the draft "stresses the urgency of and calls for an immediate, durable and fully respected ceasefire leading to the full withdrawal of Israeli forces from Gaza".

It also calls for an opening of the Gaza crossings but does not offer a time frame for a withdrawal, our correspondent said.

It also condemns all violence directed against civilians and all acts of "terrorism", but there is no condemnation of Israel's offensive and no mention of Hamas rocket fire.

And even if the legally binding resolution were passed, it would have no enforcement mechanism and Israel has ignored dozens of UN resolutions over the years, our correspondent added.

It was also unclear whether Hamas would accept a text which does not mention the lifting of Israel's blockade on Gaza.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Mot slutten i gatekampene i Oslo løp palestinafans rundt uten mål og mening og knuste vinduer og slo ned eldre mennesker.

Det er visst hippt å være Israelmotstander for da kan man være pøbel.

99% av demonstrantene er der på andre demonstrasjoner også, samme hva det er bare man kan kaste noe mot politiet.

Palistinere oppfører seg som idioter selv i land dem ikke er okkupert i.

Skjønner godt at dem må mures inne i Gaza.

Endret av War
Lenke til kommentar

Samler sivile og bomber dem ;

"Israeli forces shelled a house in the Gaza Strip which they had moved around 110 Palestinians into 24 hours earlier, the UN quotes witnesses as saying.

The UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) called it "one of the gravest incidents" since the beginning of the offensive.

The shelling at Zeitoun, a south-east suburb of Gaza City, on 5 January killed some 30 people, the report said."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7819492.stm

Haaretz treffer spikern på hodet :

"Six hundred Palestinians dead versus nine Israelis, as of today's figures: There's just no way to make that proportion look pretty.

(...)

And so when the question the world is asking is not "who's right?" but "what works?" the consistent impression Israel leaves is that it kills people because, at best, it simply doesn't have any better ideas, and at worst, because some Israeli leader is trying to get the upper hand on one of his or her rivals. And no amount of hasbara can make that look good. "

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1053605.html

New York Times om hvordan Ehud Barak ( forsvarsminister ) har berget skinnet :

"A few weeks ago, Defense Minister Ehud Barak was considered a dead man walking in Israeli politics. Members of his Labor Party were plotting to replace him after elections on Feb. 10, if not before."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7819492.stm

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Krig har alltid blitt brukt som et politisk virkemiddel, og ikke nødvendigvis som siste forsøk etter feilet diplomati. Det er veldig tydelig her, og det var veldig tydelig i 2003 med den amerikanske invasjonen av irak.

Barak som nå får en oppsving politisk blant konservative israelitter kunne ikke hatt en bedre situasjon. Få israelske tap, og nok av mennesker som setter pris på aktiv krigføring.

Et enormt tankekors at noen setter så lav verdi på menneskeliv, men dette er jo ikke akkurat et nytt fenomen. Bare se litt på kjente politiske realister som Machiavelli og Clausewitz.

Lenke til kommentar

Det blir vel i all hovedsak lagt vekt på FN vedtaket fra 48 som dikterer tostatsløsningen. Planen fra 48 er dog ekstremt forskjellig fra den realiteten vi ser i dag, spesielt med tanke på Jerusalem og okkuperte områder fra flere kriger. Kartet fra krigen i 67 er generelt sett det man ser på som fasiten for deling av landområder.

Lenke til kommentar

Det er jo uunngåelig at etter at Israel til slutt avslutter krigen, kommer journalistene til å strømme inn i Gaza. Og vi kommer til å se det samme som etter krigen i Sør-Libanon for to år siden :

Alle som trodde at Israel tapte "hearts and minds" overalt i verden mens krigen sto på, fikk erfare at det var ingenting mot hva de tapte i etterkant, da journalistene kom med reportasjer fra ruinene.

------

"The West Bank: We're all Hamas now - supporters of Fatah unite behind enemy.

Even if Israel wins on the battlefield or in the diplomatic corridors it is already paying the price of its Gaza onslaught in intensified hatred in the hearts of its Palestinian neighbours in the West Bank. The campaign also appears to be increasing public scepticism about the Palestinian Authority President Mahmoud Abbas's chosen path of negotiations as the way to establish an independent state alongside Israel."

http://www.independent.co.uk/news/world/mi...my-1242606.html

Lenke til kommentar

Libanon vil ikke ha krig pga de ser på gaza/hamas/palestinere som et problem og trekker dem bare frem ved politiske fordeler.

Men det er hamasfans i Libanon som skyter raketter og Israel svarer.

Tipper Lib ser igjennom fingrene på det da Israels raketter lander der rakettene fra Lib ble skutt ifra.

Lenke til kommentar

Israel har altfor bred støtte generelt sett, spesielt i de konservativt kristne miljøene i USA til at Obama kan forandre veldig mye. Betingelsesløs støtte til israel har jo vært normen lenge. Blir jo ikke bedre at Obama's Chief of Staff, Rahm Emanuel er jøde.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at jeg ikke støtter Hamas, da jeg tror kanskje noen har fått intrykk av dette. Jeg støtter palestinere og er imot krigen som foregår, men jeg er STERKT imot rakettskytingen mot israel(selv om jeg kan forstå frustrasjonen). Når det er sagt støtter jeg de moderate kreftene i Hamas som for øyeblikket ikke har veldig mye de skulle ha sagt(ja, det finnes moderate, ikke militante i Hamas). Jeg støtter også Israels rett til å forsvare seg, men det jeg reagerer på og er motstander av, er i hvilken skala de har angrepet på. Angrepet å Gaza er ikke proposjonalt med NOE av det Hamas har gjort mot Israel. Det blir, på godt norsk, å skyte en spurv med kanon. En av grunnene til at jeg har blitt mer Israel kritisk under denne krigen er at de mørklegger hele Gaza for verdenssamfunnet sånn at de kan gjøre hva de vil. Det er også skremmende når Peres sier at Israel ikke bryr seg om sitt omdømme i verden. Dette indikerer bare at de komemr til å kjøre på som de har lyst, uten å bry seg om hva verden mener om det.

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke man skal feste altfor mye tiltro til at USA plutselig skal begynne å forhandle/mekle med Hamas bare fordi Obama inntrer som president. USA har jo alltid kjørt en hard linje når det gjelder å ikke kommunisere med terrorister og jeg tror det skal mye til for at de skal velge å gå bort fra denne linjen.

Lenke til kommentar

Israel gjør som de vil uansett, med eller uten USA i ryggen. USA vil uansett være israelsvenner, selv om de skulle være uenig i enkelte kriger de fører.

Fortsetter Rice som utenriksminister i Obama-regjeringen?

Endret av TheYid
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...