Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostland...ingen/1.6424680

En eldre mann ble slått ned av demonstranter i Oslo i ettermiddag. Han hadde israelsk flagg. Politiet brukte tåregass for å roe ned folkemengden. Advarte folk mot å oppholde seg i Oslo sentrum.

La meg ta en vri igjen:

En eldre Israelsk mann ble slått ned av palestinske ekstremister i Jerusalem i ettermiddag. Han hadde på seg en Kabala. Israelske politi brukte tåregass for å roe ned Palestinske demonstranter. Advarte folk mot å oppholde seg rundt tempelet.

Ja, vi ser alle dine vrier. Så flink du er atte. fortjener en medalje. haha

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I praksis så gjør du jo det. Du støtter Israels massakre, som nødvendigvis fører til at små barn blir blåst til himmels og drept. Forøvrig så kjenner jeg ingen som støtter Hamas, men jeg vet om mange som støtter barnemorderne på den andre siden ...

Da støtter du Hamas sitt rakettregn over Israel. Du støtter drap av uskyldige israelere. De blir like mye "blåst til himmels" og "revet i fillebiter" som palestinerne. Du støtter terrorbombing av israelske skoler, busser, restauranter osv. Det at du ikke kan se paradokset i din egen påstand er til å bli lattermild av.

Nei, men jeg kan forstå at mange blir forbanna når de ser folk som støtter Israels massakre. Jeg vil heller være venn med noen som lar seg opprøre over urett enn noen som støtter den israelske krigsmaskinens nedslakting av uskyldige sivile.

Vi har ytringsfrihet i Norge. En gjeng med pøbler skal for faen ikke kneble noen andres meninger. Du og de andre blitzerne kan være så sinte man bare vil, men når det munner ut i vold har det gått alt for langt. Er det greit å slå ned gamle menn fordi de har en annen mening enn deg? Hvem du vil være venn med er revnende likegyldig for oss andre. At du holder deg med blitzerne ser jeg på som en seier.

Poenget mitt er at pøbelen er bedre mennesker enn disse israelsvennene.

Langt ifra. Israelvennene ønsket en stille støttemarkering. Den ble ødelagt av en voldelig mobb. Du må ikke tro du kan diktere hvem som er "bedre mennesker" enn andre.

Det var da enda godt, jeg kan vanskelig tenke meg noe mer frastøtende enn å først stå å predikere støtte til den israelske massakren av uskyldige sivile for så å gå i fakkeltog for befolkningen i Gaza. Makan til dobbeltkommunikasjon har jeg aldri opplevd. Kvalmende er det.

Den "israelske massakeren av uskyldige sivile" har palestinerne brakt over seg selv. Så når israelerne faktisk må ta aksjon for å stanse rakettregnet blir det et jævlig ramaskrik fra hele venstresiden i Norge.

I et intervju med den arabiske fjernsynskanalen al-Arabiya tidligere denne uka oppfordret Olmert til stans i de palestinske rakettangrepene.

- Stopp! Vi er sterkere, advarte Olmert.

Men rakettene har fortsatt å regne ned over byer i det sørlige Israel. Bare de siste dagene har Hamas avfyrt over 100 raketter og bombekastere mot mål i Israel. Selv om det ikke er meldt om drepte eller skadde på israelsk side, har angrepene ødelagt hjem og terroristert de israelske bosettingene.

I går ble to palestinske jenter på 5 og 13 drept da en rakett som trolig var rettet mot Israel, traff huset de bodde i nord på Gazastripen.

Hvorfor ikke bare stanse volden? Blokaden var der på grunn av terrorisme. Muren var der på grunn av terrorisme. Hevnangrepene mot palestinerne kom på grunn av terrorisme. HVORFOR IKKE BARE STANSE TERRORISMEN?

Lenke til kommentar
HVORFOR IKKE BARE STANSE TERRORISMEN?

Det tolker jeg som at det i hvertfall er enighet om et mål. Hvordan den kan stanses er vi vel noe uenige om. Forsøk på å kvele den (militær beleiringen av Gaza) funka dårlig, forsøk på knuse den (militær invasjon/bombing av Gaza) vil nok heller ikke fungere - i hvert fall ikke alene. Foreløpig har mottrekkene mot Hamas terrorisme vært nærmest utelukkende militære, og produsert død og ødeleggelser for befolkningen (sivil eller ikke) på Gaza, og lite annet.

Det MÅ være en betydelig komponent av annet enn død, nød og ødeleggelser i mottiltak mot terrorisme. Palestinerne har snart ikke annet å tape enn livet sitt, og det livet er begredelig - og det lokkes med martyrdød og hevn mot fienden. Palestinerne må få noe å tape, noe de kan hegne om, som gir dem respekt og selvrespekt og et håp om et godt liv. Hvis ikke, vil dette fortsette til det ikke er mer blod å spille.

Lenke til kommentar

Hvis USAs regjering har en legitim rett til å bombe og drepe sivile i Irak, har også de undertrykte en moralsk rett til å angripe USA med de våpen de måtte skape. Døde sivile er det samme enten det er amerikanere, palestinere eller irakere.» På direkte spørsmål om han støttet terrorangrep på USA, svarte Gilbert: Terror er et dårlig våpen, men svaret er ja, innenfor den konteksten jeg har nevnt.

Lenke til kommentar
HVORFOR IKKE BARE STANSE TERRORISMEN?

Denne konflikten annses på to forskjellige måter:

Israel

Israelerne annser dette som en terrorkrig mot Israel.

Palestina

Palestinerne annser det som en frigjøringskamp for å befri sitt eget land fra okkupasjonen.

Vær samtidig oppmerksom på at Jerusalem ikke er annerkjent som Israels hovedstad og at bosettningene på Vestbredden annses som ulovlige. Det Israel bedriver på Vestbredden og i Øst-Jerusalem ER okkupasjon og det de bedrev på Gazastripen inntil de trakk seg ut var okkupasjon!

Vær samtidig oppmerksom på at det ikke vil bli en endelig fredsavtale uten at palestinerne får full kontroll over Gazastripen. Vestbredden og Øst-Jerusalem! Palestinerne vil ikke lenger la seg styre av Israels lover og regler! Iallefal tviler jeg sterkt på at det kan komme på plass en midlertidig avtale denne gangen. Dette blir nok ikke som første intifada. Denne gangen vil palestinerne få full uavhengihet over sine områder eller kampene vil fortsette!

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at Hamas og store deler av den palestinske befolkningen vil nøye seg med full kontroll over Gaza.

Jeg tenker størsteparten av den palestinske befolkningen bare vil leve i fred og kunne brydd seg ræva om det politiske maktspillet som foregår mellom Hamas/Fatah/Israel. Slik er besynderlig nok de fleste mennesker.

Lenke til kommentar
Hei.

Ah, der har vi Latuff igjen, ja. Denne gangen skal jeg droppe "sjekk kildene dine"-talen, og heller skrive om stripen for å gjøre den mer virkelighetstro.

"Israeli civilians killed in a suicide attack are GREAT SUCCESS."

"Palestinian civilians killed in an Israeli army attack is a regrettable repercussion of terrorists hiding behind them."

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Hei. bare legger ved noen bilder jeg :)

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=274600

Dette er kanskje det dummeste bildet om konflikten som har laget noen gang. Skal snakke om bildene her i rekkefølge

1. Det er britisk land, ikke palestinsk land

2. Den avtalen sa palestinerene nei til og gikk til krig

3. Feil, gaza og vestbredden er nå med i Jordan og Egypt

4. Hey, vent, hvor ble det av etter 1967? Åja, det hadde ikke illustrert poenget deres.

Det verste er at SU brukte den tegningen. Det sier vel heller noe om hvor mye den gjennomsnittelige SU-eren kan om konflikten.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...