Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg prøver bare å sette meg inn i dms situasjon(noe som er vanskelig) og jeg kan ikke engang tenke meg at jeg skulle holdt meg i ro hvis folk hadde rettferdiggjort drap på uskyldige sivile i mitt hjemland.

Det er da vitterlig ikke det de gjør heller. I dette tilfellet er det faktisk lederne i hjemlandet som må holdes ansvarlige for dødsfallene.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Poenget mitt er at pøbelen er bedre mennesker enn disse israelsvennene.

Du sa klart og tydelig at om man støtter en krig hvor sivile blir drept, så støtter man aktivt drap på sivile. Så da spør jeg deg igjen: Var det en tabbe å ta til våpen mot Tyskland under andre verdenskrig?

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Hvis man støtter denne krigen, støtter man drap på uskyldige, da det er dette som skjer.

Uhh, hallo? Om du finner en krig gjennom historien hvor det ikke ble drept uskyldige, så er jeg interessert. Kanskje på tide å åpne øynene dersom du tror at sivile går uskadd ifra kriger?

Lenke til kommentar
Det var da enda godt, jeg kan vanskelig tenke meg noe mer frastøtende enn å først stå å predikere støtte til den israelske massakren av uskyldige sivile for så å gå i fakkeltog for befolkningen i Gaza. Makan til dobbeltkommunikasjon har jeg aldri opplevd. Kvalmende er det.

Enkelte folk klarer nemlig å se en sak fra forskjellige synspunkt.

Israel må gjøre noe som svar på rakettene fra Hams, ikke sant? Eller skal de bare sitte og ta i mot rakett på rakett? Hva kan Israel gjøre annerledes når Hams med viten og vilje gjemmer seg blandt sivile og bruker de som levende skjold.

Samtidig har jeg synmpati for de sivile i Gaza som opplever mye faenskap om dagen.

Jeg kan jo spørre her.

Hva mener du/dere Israel burde gjøre som svar mot Hamas sine raketter?

Jeg vil gjerne ha realistiske forslag, og ikke noe tull som å gå i dialog med Hamas og forhandle frem fred. Siden vi alle vet at det ikke vil skje siden Hamas kun er ute etter å utslette staten Israel.

Lenke til kommentar
Eg har ein liten plan som vill redde verden.

Vi sender rett og slett alle palestinerane til Sør-polen!

Der kan dei få eit gigantisk landområde, mykje større enn ørkenen sin!

Så i tilleg kan vi sende han gilbert fyren ned dit og.

Eller enda bedre, vi flytter Israel eller Palestinia ned til et annet krigsherjet område som Etiopia og Eritrea, og så får et av disse landene flytte til midtøsten. To fluer i en smekk, slå den! :dribble:

Lenke til kommentar
Jeg kan jo spørre her.

Hva mener du/dere Israel burde gjøre som svar mot Hamas sine raketter?

Jeg vil gjerne ha realistiske forslag, og ikke noe tull som å gå i dialog med Hamas og forhandle frem fred.

Det eneste realistiske som kan gi reel sikkerhet for Israel, er en politisk løsning - og det forutsetter dialog (direkte eller indirekte) mellom Israel og legitime representanter for palestinerne. Pr i dag er altså Hamas demokratisk valgt - at du ikke liker det, er ikke veldig relevant.

Siden vi alle vet at det ikke vil skje siden Hamas kun er ute etter å utslette staten Israel.

Kun utslettelse? Ingen andre mål? Det visste jeg ikke, nei.

Lenke til kommentar
Det eneste realistiske som kan gi reel sikkerhet for Israel, er en politisk løsning - og det forutsetter dialog (direkte eller indirekte) mellom Israel og legitime representanter for palestinerne. Pr i dag er altså Hamas demokratisk valgt - at du ikke liker det, er ikke veldig relevant.

Hva skal de prate om? Hvordan Hamas skal utslette Israel? Hvor mange raketter de skal få lov til å skyte inn i Israel i året?

Siden vi alle vet at det ikke vil skje siden Hamas kun er ute etter å utslette staten Israel.

Kun utslettelse? Ingen andre mål? Det visste jeg ikke, nei.

De har flere mål, men pr dags dato er det kun Israel (som jeg har fått med meg) som de fokuserer på. OM de skulle vinne over Israel så har de vel som mål å ta Spania og?

Lenke til kommentar
Hva skal de prate om? Hvordan Hamas skal utslette Israel? Hvor mange raketter de skal få lov til å skyte inn i Israel i året?

....

De har flere mål, men pr dags dato er det kun Israel (som jeg har fått med meg) som de fokuserer på. OM de skulle vinne over Israel så har de vel som mål å ta Spania og?

Da jeg skrev "mål", mente jeg det ikke i betydning "rakettblink", slik du synes å oppfatte meg.

Jeg vil anta at demokratisk valgte representanter for palestinerene har flere mål for å gjøre livet best mulig for palestinerne. Da vil poenget være å gjøre det lettere å nå slike mål, dersom målet om utslettelse av Israel frafalles (reellt, men ikke nødvendigvis formelt). Det ville sannsynlig være behov for en tredje-/fjerdepart for å utøve en viss stabiliserende overvåkning. Poenget er å ikke lete etter alle grunnene til ikke å snakke med hverandre, alle grunnene til at den andre parten er en forbanna jævel - men å være pragmatisk og løsningssøkende. Alternativet er å være ideologisk og voldelig - dødelig voldelig.

Jeg er for øvrig fullstendig klar over at dette er mye vanskeligere enn det min beskrivelse tyder på - og jeg er temmelig sikker på at man vil krasje mange ganger før man kan vente at ferden holder seg mer eller mindre innenfor grøftekantene. Men jeg ser altså ingen annen løsning.

Snu på det: Hva skal Israel gjøre etter at Gaza er utsatt for ytterligere ødeleggelser, rakettene fjernet, og kjente Hamas-aktivister (pluss en haug sivile) er drept? Dra hjem og tenne seg en sigar foran peisen? Eller vil problemet dukke opp igjen før noen får sukk for seg? Har man oppnådd noe som helst?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det egentlig at så mange kristne støtter Israel? Jøder og kristne har jo lange tradisjoner for fiendtlighet.

Så nettopp en kristen på TV2 uttale "Hurra for Israel!". Er han syk i hodet, eller? Må nesten være det for å kunne si noe slikt i dag, eller så kan han ikke ha sett mye på nyhetene.

Hvor mange palestinere er det i Norge?

`

er trist at den venstrevridde median her til lands kun ser saken fra en side.

"Stakkars Palestina" "Barn er krigens offer" osv. Det at Palestina selv har satt seg inn i denne situasjonen ved at sende raketter mot Israel ser de ikke ut til å bry seg så mye om

Har barn sendt raketter mot Israel?

Den israelske forsvarsministeren Tzipi Livni sier nå at hun ikke ønsker våpenhvile, men går for den endelige løsningen - dvs drepe hele Hamas.

Endret av TheYid
Lenke til kommentar
Hvis man støtter denne krigen, støtter man drap på uskyldige, da det er dette som skjer.

Helt riktig! Men det er også slik at om man støtter Hamas, støtter en at raketter blir skutt inn i Israel og dreper uskyldige der også, og at Israel burde bli utslettet!

Denne konflikten har gått alt for langt, og det blir helt umulig å holde med noen parter. Det eneste en kan gjøre er å tenke på sivilbefolkningen på begge sider som lider. Befolkningen på Gaza lider utrolig mye nå, og mine tanker går til dem. Men mine tanker går også til de som lever i frykt for å få en rakett i hodet. At det ikke går an å ha fred.

Lenke til kommentar

Helt riktig!

Så enkelt kan det sies! De fleste har vel fått med seg de enorme dødstallene palestinerne har pådratt seg i denne krigen?! Og for ikke å nevne alle de palestinerne som har blitt skadd. Riktignok så har noen få israelere gått med også, men jeg har tideligere forklart hvorfor min sympati med israelerne er lik null. Kan jo nevne det igjen: Israels store motstandere Hamas har erklært at problemet ikke er staten Israels eksistens, men manglen på en palestinsk stat. Iran har uttalt at de ikke har problemer med andre enn dem som har stjålet palestinernes land. Den arabiske liga tilbudt full anerkjennelse av Israel mot at Israel trekker seg tilbake fra de okkuperte områdene og det opprettes en uavhengi, palestinsk stat. Og Syria er i fredsforhandlinger med Israel og som før nevnt var det sist Israels feil at forhandlingene mellom Syria og dem ikke førte fram!

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
Det er ikke spesielt rart at så mange palestinske sivile blir drept når Hamas er kyniske og bruker dem som skjold. Hva skal man gjøre da? Droppe og skyte mot dem og vente på at det kommer flere raketter imot?

Israel aukar oppslutninga om Hamas med bombinga si. Fleire sivile sympatiserer med sitt lovlig valde, demokratiske regjeringsparti. Dei har byrja i feil ende. Og det dei gjer, er overdreve, etter mi meining.

Kan du, med handa på hjarta forsvara bombinga av FN-skulane t.eks.?

Dessutan; Israel skulle aldri ha vorte oppretta. Iallefall ikkje midt i regionen dei ligg i no. I det minste kunne dei haldt seg til grensene som vart trekte for dei. Fattar ikkje de israelvener at palestinarane kjende seg lurde i -47, og at det ikkje akkurat kjennes betre, så lenge verda vender konflikta ryggen?

Lenke til kommentar

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg støtter bombingen av FN-skolene (utifra det som er hørt derfra. Vi kan ikke stole helt på denne informasjonen siden det er så godt som ingen journalister der.) Når Hamas skyter raketter og med maskingæver fra vinduene og taket på FN-skolene, ser jeg ingen grunn til å ikke bombe det sønder og sammen.

At mange palestinere støtter sitt lovlig valgte regjeringsparti Hamas, synes jeg er mildt sagt skremmende. Den militante delen av Hamas har skutt tusentals raketter mot Israel de siste årene, også under "våpenhvile". Over 6000 har truffet Sderat på et par års tid.

Der har me funne problemet ja, mogleg me skulle tenkt litt på kvifor palestinarane er sinte?

På Norsk politi?

Som jeg nevnte i en annen tråd: jeg tviler på at den vodlen vi ser i Oslo nå er pga. sinne. Det er rabiate venstreradikale, muslimer og blitzere som ser denne muligheten til å leke det anarki og krig. Man kan vil ikke gjøre hva man vil ustraffet selv om det er en demonstrasjon.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...