Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Hvilke grunner har vi til å tro at Hamas svekkes ved å angripe Gaza som nå?

Det sier seg selv. De har brukt store ressurser og lang tid på å bygge opp militær infrastruktur (istedenfor å bygge sivil infrastruktur) som Israel nå knuser i løpet av kort tid. Hvis man etter at Hamas' militære infrastruktur går til fredsforhandlinger er det større sjanse for at man får noe vettugt ut av dem fordi Hamas vet at det kanskje vil ta mange år å komme seg igjen.

Det er ikke selvsagt at Hamas og lignende ekstremistiske grupper blir svekket over tid. I tillegg er det svært uheldig at Hamas ble valgt demokratisk, da dette sier en del om opinionen, som igjen er avgjørende for å oppnå fred.

Hvorfor ikke bare utrydde hvert eneste menneske, slik at det ikke er noen igjen til å starte opp ekstremismen igjen?

Dette er en Hamas-aktig løsning som siviliserte mennesker og samfunn ikke går med på.

Poenget her var å forstå hvordan ekstremistiske grupper styrker seg på militær motstand og sivile tap. Det er ikke selvsagt at Israels aksjoner er de mest effektive for alle slags formål. F.eks. å oppnå fred.

Det må finnes en mer intelligent løsning på problemet, som skader færre, varer lengre og som gir fred, selv under dagens forhold.

Den intelligente løsningen ville være å pulverisere Hamas, da de er en stor del av problemet her. De er en islamofascistisk organisasjon som til og med er hatet av de fleste araberland. Kvinnesynet deres er middelaldersk og direkte ufyselig. Får Hamas bestemme blir kvinnen mannens eiendel, med få rettigheter og streng straff hvis de ikke underkaster seg mannen totalt. Snakker vi nakkeskudd på kvinner som ikke føyer seg, som i Iran?

Jeg er redd problemet sitter dypere enn hos denne organisasjonen, fordi den er demokratisk valgt inn. Palestinerne har tydeligvis gått "all in" for å vise motstand mot Israel. Hvordan godvilje kommer ved å bombe Gaza, er noe du er nødt til å fortelle oss.

Man trenger ikke godta et eneste prinsipp som Hamas er bygd på, for å forstå hvordan en slik organisasjon kunne få folkets støtte. Noen hevder at Israel er indirekte ansvarlig for Hamas' framvekst, pga. utfallet av krigene fra 1948 og okkupasjon/kontroll av leveområder dominert av flyktninger. Kan de ekstreme holdningene forklares ved å se på Israel? Hvorfor ikke?

Endret av sokkrygeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er redd problemet sitter dypere enn hos denne organisasjonen, fordi den er demokratisk valgt inn. Palestinerne har tydeligvis gått "all in" for å vise motstand mot Israel. Hvordan godvilje kommer ved å bombe Gaza, er noe du er nødt til å fortelle oss.

Man trenger ikke godta et eneste prinsipp som Hamas er bygd på, for å forstå hvordan en slik organisasjon kunne få folkets støtte. Noen hevder at Israel er indirekte ansvarlig for Hamas' framvekst, pga. utfallet av krigene fra 1948 og okkupasjon/kontroll av leveområder dominert av flyktninger. Kan de ekstreme holdningene forklares ved å se på Israel? Hvorfor ikke?

Vel, som påpekt flere ganger så er det ikke delen om Israel som Hamas vant fram på. Tvertom så vant de fram på sine omfattende velferd og utdanningstiltak der alternativet er ansett som rimelig korrupt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg er ikke religiøs, men mener at ethvert land skal få lov til å forsvare seg når det blir angrepet.

Når palestinerne kaster stein og skyter raketter mot israel så synes jeg at det er HELT TOPP at Israel luker i ugresset og kvitter seg med terrorist søppelet.

Italienske fotballspillere er kjent for å spille for galleriet, men palestinerne er mye verre.

Det eneste som er synd i denne saken er at USA ikke går inn og bomber palestina på samme måte som de har gjort i Irak, afganistan og andre steder.

Det som har skjedd i palestina er akkurat som fortjent!!!!!

Lenke til kommentar

Og jeg synes at det er tragisk morsomt at Israel oppfører seg mer og mer som en viss makt for ca 60 år siden... De har allerede murt inn ghettoen. Nå venter jeg bare på konsentrasjonsleirene...

Over til litt mer saklig diskusjon: De skal forsvare seg ja. Men måten de gjør det på er ikke i porposjon til angrepet. At de ikke slipper/har sluppet inn media er bare med på å demonstrere for verden at de selv vet at de går over streken her. Dessuten synes jeg det er ganske så tragisk at ett folk skal lide slik for noe som til dels også begrunnes med innenrikspolitiske grunner (vise styrke forran valget o.s.v.)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

er trist at den venstrevridde median her til lands kun ser saken fra en side.

"Stakkars Palestina" "Barn er krigens offer" osv. Det at Palestina selv har satt seg inn i denne situasjonen ved at sende raketter mot Israel ser de ikke ut til å bry seg så mye om

Lenke til kommentar
Vel, som påpekt flere ganger så er det ikke delen om Israel som Hamas vant fram på. Tvertom så vant de fram på sine omfattende velferd og utdanningstiltak der alternativet er ansett som rimelig korrupt.

Ok. Det sier oss definitivt noe om hva palestinerne trenger, og levner et snev av håp om at det er mulig å komme fram til en fornuftig dialog med fred som mål. Jeg så av valgtall at Hamas fikk 57 % av stemmene i 2006, så det er heller ikke snakk om noe voldsomt flertall.

Lenke til kommentar

De demonstrantene i Oslo irriterer ræva av meg. Kan ikke pro-israelerne også ha en stille demonstrasjon uten at en gjeng med blitzer-pakk skal komme og provosere frem voldshandlinger? "For Israel"-markeringen er helt rolig. Ingen grunn til at en gjeng kuk-idioter skal komme og sabotere den markeringen.

Takhøyden for respekt for andre menneskers meninger er så jævlig lavt i dette landet at jeg blir kvalm. Selv om jeg er uenig med noen kaster jeg faen ikke stein og skyter raketter etter dem.

Kvalmt.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

"Stakkars Palestina" "Barn er krigens offer" osv. Det at Palestina selv har satt seg inn i denne situasjonen ved at sende raketter mot Israel ser de ikke ut til å bry seg så mye om

Det jeg syntes er irriterende er all den oppmerksomheten denne saken får kontra andre mer alvorlige saker. Tenk f.eks på folkemord i enkelte land i Afrika. Hvor er venstreraddisene da? Rødt og SV har jo arrangert demonstrasjoner, så det virker veldig hyklersk. Jeg er Pro-Palestina, men jeg er så langt unna venstresiden man kan komme.

Lenke til kommentar
De demonstrantene i Oslo irriterer ræva av meg. Kan ikke pro-israelerne også ha en stille demonstrasjon uten at en gjeng med blitzer-pakk skal komme og provosere frem voldshandlinger? "For Israel"-markeringen er helt rolig. Ingen grunn til at en gjeng kuk-idioter skal komme og sabotere den markeringen.

Takhøyden for respekt for andre menneskers meninger er så jævlig lavt i dette landet at jeg blir kvalm. Selv om jeg er uenig med noen kaster jeg faen ikke stein og skyter raketter etter dem.

Kvalmt.

Enig. Disse folkene er imot ytringsfrihet. De er livsfarlig.

Lenke til kommentar
Men nå har vell Israel også forsøkt å begrense de sivile tapene. varslet anngrep og prøvd å bruke presise våpen.

Poenget mitt var at plikten til å søke å unngå skade på sivile gjelder også for Israel, og også når Israel bedriver selvforsvar. Når det gjelder hvordan plikten overholdes, så har jeg for så vidt allerede sagt at jeg har inntrykk av at Israel forsøker å begrense sivile tap - dog må jeg ta et forbehold om at informasjonen som finnes, knapt kan kalles fyllestgjørende. Jeg har også sagt at Israels militæraksjonen ikke vil føre til økt sikkerhet av særlig lengde for Israel, men derimot gi verre forhold for Gaza-boerne og reduserte muligheter for fred.

Poenget er jo at hvis Israel skal fortsette og lempe ett par granater på hvert utskytningssted hele tiden så tror jeg flere sivile vil dø i lengden enn hvis de går inn og renser opp. Klart mange sivile dør når man kjemper mot en fiende som bruker sivile som skjold men heller fiendens sivile enn dine egne.

Krig innebærer å sette militære opp mot militære. Å sette sivile døde opp mot sivile døde er en annen sport. Det er ikke gitt at Israel eneste valg er mellom å drepe sivile palestinere og å la egne sivile dø.

Lenke til kommentar

Definer 'Palestina'.

Kvalmt.

Kan ikke være mer enig.

Lenke til kommentar

Det som foregår i Oslo nå er rett og slett latterlig.. FOrbanna idioter hele gjengen.. Håper så inderlig israel bomber hele landet demmes nå. makan.. Å ikke kom med "Bare fordi NOEN idioter lager bråk så fortjener de det" JA, faktisk.

Trist at jeg måtte ta side, men disse idiotene representerer palestinerene godt. skjønner godt at israel går inn.

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Det som foregår i Oslo nå er rett og slett latterlig.. FOrbanna idioter hele gjengen.. Håper så inderlig israel bomber hele landet demmes nå. makan.. Å ikke kom med "Bare fordi NOEN idioter lager bråk så fortjener de det" JA, faktisk.

Trist at jeg måtte ta side, men disse idiotene representerer palestinerene godt. skjønner godt at israel går inn.

palestinere skal dø, fordi folk i norge gjør som de gjør? logikken din er feilfri.

Lenke til kommentar

palestinere skal dø, fordi folk i norge gjør som de gjør? logikken din er feilfri.

Nå må du ikke glemme at det skjer i andre land også? hehe :)

Greit at det er helt vanlig oå gå amok i hjemlandet sitt, drepe og alt det der. Skjønner at det er helt normalt der nede., men at de går amok og ikke respekterer andres lover, blir rett og slett feil :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...