taKenzZz Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Hei, jeg er en 19 årig kar fra Nord-Trøndelag som for øyeblikket sitter nede i Belgia for en pause fra Norge, litt tid med dama mi og en sjanse til å tilegne meg fransk og nederlandsk. Men som ganske mange andre her på forumet spekulerer jeg en del på hva jeg skal kaste meg ut i neste år (i.e. hvilke studier jeg skal velge). I tilfelle jeg tar en master i historie her nede i Belgia, hvor lett er det så å få seg arbeid i Norge om vi (jeg og kjæresten min) bestemmer oss for å ikke bo i Belgia? Og angående historiefaget, er det noe lurt å ta studieretningen "Antikkens kultur"? Dette er noe jeg virkelig brenner for, men om jeg prøver meg som lærer kan det hende at jeg vil møte på problemer når jeg prøver å finne arbeid (på videregående f.eks.)? Går du "glipp" av noe hvis du velger denne studieretningen? (er det mer relevant for en skole å ansette en historielærer med mer generelle kunnskaper, enn en som har spesialisert seg i Antikken? Jeg kan velge enten "Antikkens kultur" eller "Historie" som studierettninger ved NTNU). Lenke til kommentar
plusminus Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 I tilfelle jeg tar en master i historie her nede i Belgia, hvor lett er det så å få seg arbeid i Norge om vi (jeg og kjæresten min) bestemmer oss for å ikke bo i Belgia? Så lenge utdanningen din blir godkjent i Norge, så skal det ikke være noe problem. Jeg tror at Association of Norwegian Students Abroad, http://www.ansa.no, kan gi deg gode svar. Og angående historiefaget, er det noe lurt å ta studieretningen "Antikkens kultur"? Dette er noe jeg virkelig brenner for, men om jeg prøver meg som lærer kan det hende at jeg vil møte på problemer når jeg prøver å finne arbeid (på videregående f.eks.)? Går du "glipp" av noe hvis du velger denne studieretningen? (er det mer relevant for en skole å ansette en historielærer med mer generelle kunnskaper, enn en som har spesialisert seg i Antikken? Jeg kan velge enten "Antikkens kultur" eller "Historie" som studierettninger ved NTNU). Hvis du skal prøve deg som lærer trenger du pedagogikk i tillegg. Når det er sagt tror jeg ikke det har så mye å si hvilken retning du har valgt. Så lenge du har gode kunnskaper om generell historie er det bare fint at du har litt ekstra kunnskaper om f.eks antikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå