Ceburger Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Jeg kan begynne med å si litt om mitt syn og liv. Jeg er ikke troende, og "tror" stort sett kun på ting som matematikk og vitenskap kan bekrefte. Jeg utelukker liv etter døden og evig eksistens fordi jeg mener evig eksistens strider mot dagens vitenskaplige modeller. Jeg har et godt liv. Og har etter min mening en fin "fred" med meg selv, som er et mål innefor mange trosamfunn. Jeg anser å ha fred med seg selv som blant annet å leve et liv i balanse dvs balansere sitt liv på en fornuftig måte. Alikevel er det ganske mange både i det virkelige liv og på internett som aktivt prøver å omvende meg og andre som er ikke-troende og fornøyde med det livsynet. Jeg regner med det er en grunn til at medlemmer av mange trosamfunn prøver å "omvende" andre mennesker. Er det for å hjelpe oss til å leve ett bedre liv? (mange av oss lever gode liv) Er det for å få flere medlemmer slik at troen deres er mer troverdig med flere tilhengere ? Er det for å "redde" oss fra en fryktelig straff vi har i vente i etterlivet (som de forsåvidt ikke er så flink å dokumentere at det i det hele tatt eksisterer). Jeg har ikke lest noe særlig i relgiøse skrifter, så jeg har ikke full oversikt over hva det innebærer å være troende. Jeg syntes det er flott at mennesker har et syn på verden, og at de stiller spørmål ved sin eksistens (så lenge de holder synet sitt for seg selv og interesserte). For de av oss som allerede har et veldefinert syn på verden som ikke inneholder en gud, har vi noe å "tjene på" å ha en gud i livet vårt ? Har fått det intrykket av at i både bibelen og andre relgiøse tekster er målet først og fremst å finne en fred med seg selv gjennom en rellasjon til en høyere makt. Dette er fult mulig uten å ha relasjoner med en gud. Jeg vil påstå at jeg lever et like bra liv som troende gjør, bare med ett annet livsyn. Spørsmålet mitt er da: Uavhengig om gud finnes eller ikke, det er foresten ikke trådens tema. Trenger jeg og andre ikke-troende en relasjon med en gud ? trenger vi gud i våre liv i det hele tatt ? . Kan ikke folk ha ulike verdensyn? det er det som egentlig skiller troende og ikke-troende, men om jeg skal diskutere evolusjon diskuterer jeg det heller med vitenskapsfolk enn med prester. Akkurat som at jeg er like overbevist om at det som jeg tror på stemmer, er troende overbevist om at det de tror stemmer. Så det hjelper ingen å krangle om evouljusjon vs Adam og Eva. Hvorfor eksisterer Misjon ? Vil gjerne høre Troendes syn på dette. Jeg mener ikke at alle troende aktivt driver misjon, men misjon er et sentralt fenomen i Kristendommen. Paulus reiste så vidt jeg vet på et par misjons reiser i bibelen. Endret 30. oktober 2008 av Ceburger Lenke til kommentar
O3K Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Apropos misjonering, hva er vitsen med protestantisk misjonering? ProtestantismeFra Wikipedia, den frie encyklopedi Mens katolsk teologi vektlegger at frelse oppnås gjennom en kombinasjon av tro og gjerninger, er det etter protestantisk teologi tro alene som frelser. Ifølge selve troen så kaster protestantiske misjonærer bort tiden sin, siden deres misjons arbeide ikke påvirker dommene deres. Ganske ironisk siden protestantisk misjonering er den største i moderne tid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5fuTpwTc Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Hei! Det vil jeg som kristen gjerne svare deg på. I Bibelen står det om Jesus: "Han som vil at alle mennesker skal bli frelst og komme til sannhetes erkjennelse." Vi kristne driver misjon for å forkynne Guds kjærlighet, fordi det står at "GUD ER KJÆRLIGHET", (Johannes 1.brev kapittel 4, vers 16!) og Han ønsker at flere skal få bli kjent med ham og få del i denne kjærligheten!! Slik har han befalt oss i misjonsbefalingen, som står i Bibelen: "Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem i Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn, og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere.Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende."(Matteus evangeliet kap. 28, vers18-20.) Jesus ønsker at mennsker skal bli kjent med ham, og vinne det evige livet, som fås kun ved troen på ham! "Syndes lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre." står det i Bibelen, Guds Ord. Dette ønsker han så inderlig at du skal få del i, helt totalt ufortjent fra din side ønsker han å gi deg det! Helt totalt ufortjent fra min side fikk jeg den GAVEN fra Gud som heter troen!! Anbefaler deg å lese i Bibelen! "Du har bare trettet meg med dine syder. Men jeg, jeg er den som utsletter dine overtredelser for min skyld, og dine synder kommer jeg ikke mer i hu." (Bibelen, Jesaja kap.43, vers 24-25.) Vil gjerne be for deg, at du må bli et Guds barn! Det er det så godt å være! og det er det bare de som har erfart det som kan vite!! Smak og kjenn at Herren er god! Står det i Bibelen!! Det vil den eneste sanne Gud så inderlig at du skal gjøre!! Han som gav sitt liv av kjærlighet til meg. J"esu Kristi, hans Sønns blod renser oss fra all synd" står det i Bibelen. Han, som har slik en kjærlighet, at han tok på seg straffen for all vår synd på korset, er den eneste som kan frelse!! "for det finnst ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, ved hvilket de kan bli frelst," sier Bibelen. Anbefaler deg inderlig å lese profeten Jesaja i Bibelen (i det gamle testamentet), kapittel 53, vers 1-7!! og gjerne resten av kapittel også! Kanskje du har en Bibel hjemme, ellers kan du kjøpe en på bokbutikken! (vet de har på butikken Bok og Media i allefall! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5fuTpwTc Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Rettelse: slik skulle det ene Bibelverset mitt være: Du har bare trettet meg med dine synder. Men jeg, jeg er den som utsletter dine overtredelser for min skyld, og dine synder kommer jeg ikke mer i hu. (Jesaja, kapittel 43: vers 24-25.) Lenke til kommentar
O3K Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Jeg forstår at bibelen forteller om misjonering, men det rettferdiggjør ikke å tvinge sin tro over på andre mennesker og andre kulturer. Anbefaler deg å lese i Bibelen! har gjort det og blir forvirret over at Gud først vil at vi skal drepe mange ulike folk og deretter vil at vi skal elske alle. Helt totalt ufortjent fra min side fikk jeg den GAVEN fra Gud som heter troen!! Jeg foretrekker solide fakta, viten, noe som ikke har kommet fra tynn luft men noe menneskeheten har arbeidet hardt og lenge for. Fakta som ikke kan stilles spørsmålstegn ved. Har vært kristen før og fant senere ut at det ga lite mening og svar. Som for eksempel hva som skjer når man er død? Jeg tviler sterkt på at menn fra forhistorisk tid kunne vite hva som skjer etter døden. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Det er ikke noe galt i å fortelle om sitt livssyn, men den beste måten å hjelpe noen til et godt liv er å la dem tro som de vil. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Det er ikke noe galt i å fortelle om sitt livssyn, men den beste måten å hjelpe noen til et godt liv er å la dem tro som de vil. Men misjonering er mer enn å bare fortelle om sitt livssyn. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Jeg mener det er greit å reise til mørke bydeler og verdens hjørner for å fortelle om en levemåte og en tro på en eller flere guder, men ikke at man skal tvinge sitt livssyn på noen. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Anbefaler trådstarter å pløye Steven Pinkers "How the Mind Works", "The Blank Slate", David J Lindens "The Accidental Mind" og "Kluge" av Gary Marcus. "Breaking the Spell" av Daniel C Dennett er også å anbefale. Der vil du sikkert finne mange svar, men også mange nye spørsmålsformuleringer som vil hjelpe på forståelsen av det du lurer på her. Kort sagt har vi en tendens til å ville tro på noe, søke etter noe, spørsmålet er hva dette kommer fra og det er her psykologi, evolusjonær psykologi og nevrobiologi kommer inn i bildet. Happy reading Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Kommenterer inlegget ditt alpefiol. Jeg har fått høre det av andre relgiøse også, men jeg kan ikke si hvordan det hjelper å begrunne at ateister burde tro. Husk at vi ikke tror på dette fra starten av. For det med at Gud ønsker at jeg skal ta del i Jesu kjærlighet er bare de kristnes syn på saken. Alle saker har flere sider. Løfte om evig liv er en dårlig "Gullerot" fordi a) En del mennesker og jeg innkludert ønsker ikke et evig liv. b) Jeg tror ikke at evig liv kan eksistere på grunnlag av blant annet termodynamikkens 2 lov (et systems entropi nivå synker kontinuerlig, liv = høy entropi, døde ting = lavere entropi) Utifra bibelen kan jeg ikke se logikken i at en allemektig skaper skulle finne på å skape meg for så å straffe meg, de kristne mener at den kristne gud vil ha en friviligg tro . Men om gud hadde skapt en art der arten selv skulle få velge å tro på han, og at han deretter straffer alle som ikke velger å tro på er han ikke i mine øyne så ulik f eks aztekernes guder som krevde total lydighet av folket sitt (det var vel streng tatt prestene som krevde denne lydigheten men folket trodde det var gudene ) Utifra min overbevisning så opphører vi å eksistere alle som en etter døden, både kristne, muslimer, hinduer , ateister osv osv, derfor mener jeg at relgion og ikke-troende kun skilles av sitt verdens syn. Jeg foretrekker solide fakta, viten, noe som ikke har kommet fra tynn luft men noe menneskeheten har arbeidet hardt og lenge for. Fakta som ikke kan stilles spørsmålstegn ved. Ja enig der, og ikke bare det, men noe som har gitt oss flotte gevinster som gir troverdighet til vitenskapen. Vitenskap kan heller ikke bevises akkuarat som relgion. Men det kan settes opp skikkelig solide teorier og de kan brukes til ting vi kan observere at gir dem troverdighet. Radar, mikrobølgeovnen, TV, mobil telefon osv er i seg selv ting som gir enda mer troverdighet til matematikk, elektronikk og optikk Endret 1. november 2008 av Ceburger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå