Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Rettigheter på pc etter flere ganger på rep.


NekoJ

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sendte først datamaskina mi på reprasjon til Infocare i midten av september grunnet defekt nettverkskort. Fikk den tilbake etter et par uker, med et fungerende nettverkskort, men maskinen ellers var blant annet usannsynlig treig, og lysstyrken har en tendens til å kun være på halvveis til max, uten at jeg har mulighet til å skru den opp.

 

Det ble en såkalt "recall service" til Infocare. Dette var i starten av oktober. Fikk endelig tilbake dataen min i dag, men er det noe som helst forskjell fra når jeg sendte den inn? Nei. Nå tenker jeg de skal maskinen tilbake for å "fikse den" på nytt.

 

Når har jeg rett på pengene tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sendre inn maskinen for tredje gang med samme feilsymptom har du krav på å heve kjøpet. Du kan rette kravet om heving til selger, leverandør eller produsent, men det enkleste er som oftest å henvende seg til selger. (Der den ble kjøpt.)

 

Hvorfor har du sendt maskinen direkte til InfoCare? Ble du bedt om det av selger eller gjorde du det på egenhånd?

Lenke til kommentar
Noen problemer med det?

Nei. I utgangspunktet ikke.

 

Men for å svare på spørsmålet ditt så nei, du har ikke krav på heving av kjøp (pengene tilbake). Grunner er fordi man som forbruker kun har krav på å heve kjøpet tredje gangen det sendes inn med samme feilsymptom. Utrolig kjedelig, men slik er det en gang blitt. Du må nok pent finne deg i å sende den inn for vanlig garanti/reklamasjonsrep.

Lenke til kommentar

Det vil si at når jeg nå sender den inn igjen til uka, kan jeg kreve pengene tilbake? Hovedkortet er nemlig bytta de første gangene den var inne, så regner med det er løsningen på alt hos dem.

 

Hadde vært takknemlig om noen med peiling kunne forklart meg enkelt hvordan jeg burde gå frem nå :)

Lenke til kommentar
Det vil si at når jeg nå sender den inn igjen til uka, kan jeg kreve pengene tilbake? Hovedkortet er nemlig bytta de første gangene den var inne, så regner med det er løsningen på alt hos dem.

 

Hadde vært takknemlig om noen med peiling kunne forklart meg enkelt hvordan jeg burde gå frem nå :)

 

Nei det kan du desverre ikke. Jeg leste nok innlegget ditt godt nok. Det jeg skrev gjelder når den den samme mangelen er forsøkt utbedret. Samme ting må altså gå i stykker tre ganger. De har to sjangser å reparere og så tredje gangen kan du heve kjøpet, men i ditt tilfelle må f.eks nettverkskortet ryke igjen.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om det er "samme feil". Du sier at du først sendte den inn pga. nettverkskort, så sendte du den inn pga. treghet osv?

 

Slik jeg ser det, så er jo ikke dette "samme feil". Det vil si at når du nå sender PCen inn til rep. for treghet, så er dette kun for andre gang ved denne feilen. Jeg er litt usikker iht. det at du sier at de har byttet HK 2 ganger, og at det i så tilfelle er samme del som er defekt.

 

Men vær klar over at du kan kreve låneprodukt i perioden de bruker på å reparere PCen. Måten du går frem på her, og som jeg faktisk diskuterte og fikk bekreftet av forbrukerrådet over tlf i dag, er slik:

 

1. Send mail til firmaet og spør hvor lang tid de regner med å bruke på reparasjonen.

2. Dersom de svarer at de kommer til å bruke over en uke, (typisk så svarer de 1-2 uker, eller at det kommer an på om de har delen på lager osv.), så sier du at du vil ha låneprodukt fra dag 1. Dersom de sier at det tar under en uke, så sier du at du vil ha låneprodukt umiddelbart dersom det tar over en uke.

3. Avtal så skriftlig med dem at dersom du blir avskåret fra produktet mer en 1 uke, og du ikke har mottatt noe erstatningsprodukt fra dem, så kommer du til å leie et tilsvarende produkt i perioden det tar før du evt. får tilsendt låneprodukt eller får ditt produkt tilbake på billigst mulig måte. Klart de kan nekte på dette, men sørg bare for å gi ettertrykkelig beskjed om at du kommer til å gjøre det, uavhengig av hva de mener. Du har krav på låneprodukt etter maks en uke, uavhengig om de vil låne deg det selv, eller betale for at noen andre låner deg det.

4. Følg så opp avhengig av hva de svarer. Om de sier reparasjon kommer til å ta lenger en 1 uke, krev låneprodukt med en gang. Nekter de deg dette, ta saken direkte til forbrukerrådet. Sier de at saken kommer til å ta under en uke, og det tar over en uke (jeg ville iberegnet noen postgangs dager i tillegg bare for å ha sitt på det tørre.), lei deg en PC i mellomtiden, og ettersend regningen til selger.

5. Dersom det skulle bli problemer av dette i ettertid (selger nekter å betale for leie), kjør det videre til FTU.

 

Jeg kan ikke garantere for at dette nødvendigvis er korrekt, jeg har aldri lest noen dommer der tilsvarende har blitt gjort. Men utifra min egen tolkning burte dette være lov, og personen jeg snakket med i forbrukerrådet var helt enig. Jeg tar da utgangspunkt i at denne laptopen er noe du er daglig avhengig av (til studier f.eks), og at den ikke er unormalt dyr (som da vil gjøre at det blir en vesentlig ulempe for selger å gi deg låneprodukt i mellomtiden).

 

Er det noen som ser noe som blir gjort galt i denne fremgangsmåten? Hva kunne selger nektet på her, eller "vunnet" på i en evt. rettslig avgjørelse?

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar
1. Send mail til firmaet og spør hvor lang tid de regner med å bruke på reparasjonen.

2. Dersom de svarer at de kommer til å bruke over en uke, (typisk så svarer de 1-2 uker, eller at det kommer an på om de har delen på lager osv.), så sier du at du vil ha låneprodukt fra dag 1. Dersom de sier at det tar under en uke, så sier du at du vil ha låneprodukt umiddelbart dersom det tar over en uke.

3. Avtal så skriftlig med dem at dersom du blir avskåret fra produktet mer en 1 uke, og du ikke har mottatt noe erstatningsprodukt fra dem, så kommer du til å leie et tilsvarende produkt i perioden det tar før du evt. får tilsendt låneprodukt eller får ditt produkt tilbake på billigst mulig måte. Klart de kan nekte på dette, men sørg bare for å gi ettertrykkelig beskjed om at du kommer til å gjøre det, uavhengig av hva de mener. Du har krav på låneprodukt etter maks en uke, uavhengig om de vil låne deg det selv, eller betale for at noen andre låner deg det.

4. Følg så opp avhengig av hva de svarer. Om de sier reparasjon kommer til å ta lenger en 1 uke, krev låneprodukt med en gang. Nekter de deg dette, ta saken direkte til forbrukerrådet. Sier de at saken kommer til å ta under en uke, og det tar over en uke (jeg ville iberegnet noen postgangs dager i tillegg bare for å ha sitt på det tørre.), lei deg en PC i mellomtiden, og ettersend regningen til selger.

5. Dersom det skulle bli problemer av dette i ettertid (selger nekter å betale for leie), kjør det videre til FTU.

 

SÅ lenge du husker å ta kontakt med selger angående låneproduktet, og ikke InfoCare, så er det i utgangspunktet rett.

 

Jeg vil også råde deg til å skrive dette på en så pen og hyggelig måte som mulig, og ikke bare kopier denne listen. Grunnen er rett og slett for å vise at du er villig til å samarbeide for å finne en gos løsning. Jeg kan love deg at en kundebahandler er tusen ganger så hyggelig om man er hyggelig i utgangspunktet.

Endret av strek
Lenke til kommentar

Lånemaskin har jeg faktisk fått ordna allerede. Var kundebehandleren fra Komplett som tilbød det, så det skal ikke være noe problem. Hyggelig kar virker han som, til tross for at det har blitt noen frustrerte e-poster fra min side.

 

Takk for all hjelp! Får vel bare smøre meg med tålmodighet, og satse på at det faktisk klarer å ordne den denne gangen da.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da var maskinen tilbake igjen, og de har endelig klart å fikse den. Problemet var noe med harddisken, så den er bytta. Men er det ikke det ene, så er det som kjent det andre.

 

Den nye harddisken er kun på 105 gb, mens den egentlig skal være på 120, slik den gamle var. Fortsatt ikke noe sjangs på penger tilbake? Orker ikke sende den inn på nytt, og hvis jeg er riktig heldig sitte over jul med en håpløst dårlig lånemaskin.

Lenke til kommentar

Du skal jo naturligvis ha like stor harddisk tilbake som det du sendte inn. Men er du sikker på at den ny bare er på 105GB og ikke bare det at det er 105GB som er ledig eller partisjonert opp? Og er du sikker på at den gamle hadde 120GB tilgjengelig?

 

En harddisk som er på x antall GB har aldri like mange GB tilgjengelig for datalagring. Alt etter hvilket filsystem som bruker og hvordan den partisjoneres så forsvinner fort en del plass til nødvendige ting.

Lenke til kommentar

120 gig disk vil si at du får noe mindre enn faktisk 120 gig i utgangspunktet. I tillegg vil det være en partisjon for recovery på maskinen. Nei, du kan ikke kreve pengene tilbake. Det vil ikke bli sett på som en mangel ved produktet at du får det slik det kom fra fabrikken.

Lenke til kommentar
Den nye harddisken er på 105 gigabyte som sagt, ikke 120. Det er ca 80 gig ledig nå, mens det var ca 105 ledig på den andre, med stort sett bare Vista innstallert.

Leste du i det hele tatt svaret?

 

120 GB harddisk gir deg 111 GB faktisk plass (litt avrundet) Trekk fra plassen til installasjon av Windows Vista samt recoverypartisjonen som har kommet tilbake etter service, så stemmer 80 GB ledig helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...