Gå til innhold

Temp grensa på en Q9450?


Anbefalte innlegg

Har nå begynt og klokke min Q9450.

Så langt er den bare på 3,2ghz ved bare stille fsb, og alt virker gå fint så langt.

 

Det jeg lurte på er hvor jeg skal begynne engste meg for tempen på den?

Idle nå som jeg bare surfer og den slags ting ligger den på mellom 40-50c (på de forskjellige corene).

Kjørte Prime95 i ca.2timer igår kveld, da havnet jeg på 80c så langt der, dette målt med Core Temp 0.99.1.

 

Er det noen grunn og fortsette klokkinga nå? Eller bør jeg heller tenke på få kjølt ned litt bedre først? Kjører nå med en Noctua U12 med 2 vifter på fult.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

over 70 grader på cpu-en er ikke bra da kan du skade den.

Sjekk tempraturen med OCCT og kjør i 1 time, da vil du få beskjed om den er stabil og hva tempraturene er gjennomsnittlige.

 

OCCT

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

{TRiAL} 80 grader under kjøring av Prime95 er litt for varmt. Rundt 70 grader går greit. De fleste spill varmer ikke CPU så mye som Prime95 gjør. Vet ikke hvordan det er med ditt hovedkort, men med mitt Asus P5Q Deluxe kort så stiller kortet vcore (CPU volt) høyere enn nødvendig når den står på auto. Sikkert derfor du har så høye temperaturer også. Sett volten manuellt. En Q9450 klokka til 3.2 Ghz burde ikke trenge mer enn 1.25V under load.

 

Du kan jo også vurdere å resette CPU kjøleren din. Kanskje du har brukt for mye eller for lite kjølepasta. Søk på nettet etter riktig påførings metode for den du bruker.

 

Ellers så er jo ThermalRight Ultra 120 Extreme en bedre kjøler enn den du har.

Lenke til kommentar
Ja det er sant Malvado, men ingen program eller spill folk bruker til vanlig stresser CPU så mye som Linpack.

 

Det er ikke selve temperaturen som er interessant her, men feilene programmet greier å framprovosere.

Hyppigheten på denne er langt større med linpack enn med for eksempel prime95, noe som gjør at det er lettere å finne fram til en systemstabilitet som gir langt bedre resultater over tid om du holder på med Distributed computing / Boinc / Folding@home.

 

Man skal heller ikke se bortifra at i visse situasjoner så kan temperaturen øke veldig kraftig som for eksempel Seti@home astropulse søk + Nvidia folding så har jeg selv opplevd temperaturer som var langt høyere enn prime95 i perioder så man kan godt si at det hele er avhengig av hvilken avregning som kjøres, derfor synnes jeg personlig at linpack blir en veldig god indikador på om man har bra nok kjøling eller ikke.

Lenke til kommentar

Malvado jeg skal fortelle deg litt hva jeg får hos meg.

Jeg har en Q9650 @ 4.0 Ghz og 1.288V/1.304V idle/load.

 

Denne er 100-passes stabil i Linpack (jeg brukte LinX). Får max 80-82 grader her. Under small fft's i Prime95 ligger jeg på ca 70 grader. Da jeg spilte Crysis Warhead registrerte Real Temp 2.75 en max core temp på 55 grader!

 

Så som du ser til spilling er kjølinga mi mer enn god nok (TRUE kjøler). Ikke at jeg har testa enda, men jeg vil anta at sånt som Seti@Home vil varme CPU omtrent som Prime95 small fft's gjør.

 

Folk sier at klarer man 20-passes i Linpack så tilsvarer det 40 timer Prime95 stabilt, men har ikke vertifisert dette selv.

 

Ja jeg vet at Linpack finner feil raskere enn Prime95. Mater man CPU med for lite vcore så får du blue-screen ganske raskt :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Har en TRUE (thermalright ultra extreme) kjøler med 2 vifter på 1700 rpm og en vifte på 3500-5000 rpm på Nort bridgen vis jeg husker rett, er en stund siden jeg sjekket den hastigheten. Den NB viften fulgte med hovedkortet.

 

donnieakalefty

Lenke til kommentar

OP: I følge Intel specs for Q9450 så skal du kunne kjøre den 24/7 på 75grader og 1.36825(syns jeg å huske) volt.

 

Selv kjører jeg min med en moderat klokking til 3,6 Ghz

(450*8) 11h Primestabilt( sov ikke lenger ;) ) Temp max var da 72 på varmeste kjerne

volt er satt til 1.36

 

Kjører Asus Silent Knight II vifte med Arctic Silver på den. (Noctua NH-12U var lost in transportation så det var alt de hadde inne som var brukendes)

 

Sikkert mulig å strekke den lenger, men sier meg fornøyd.

Lenke til kommentar

synest at du har vel høye temps til og bruke TRUE kjøleren.... men mulig du har en varm chip, den burde gjøre 3,2 ned mot 1,1V og da vil du oppleve fine temps.

 

prime95 gir helt urealistiske temps, selv ved quad F@H får jeg 6-7 grader lavere temps, spill vil gi lavere enn det igjenn.

 

realtemp skal visst være det mest rette programmet

 

 

http://www.techpowerup.com/downloads/1139/..._Temp_2.70.html

Lenke til kommentar

leifeinar : Det viser seg at CoreTemp viser rett core temps allikevel. RealTemp 2.75 Beta er ute, og den viser samme som CoreTemp.

 

Prime95 gir vel ikke urealistiske temperaturer, men som du sa få spill eller programmer gjør CPU'n like varm. Du har tydligvis ikke testa Linpack...hehe. Bruk LinX.

Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt den testen i 3 sec ble temp ganske høy.

Vannkjøling og extreeme prosessor så kan jeg ikke kjøre 3,3 engang zzz

 

Edit: Ut av det blå satt jeg ned cpu volt med 3 hakk i bios, fikk lavere temp og kunne kjøre testen ut.

Hvordan finner jeg ut hvor lav volt jeg kan ha? Brukt auto hittil.

post-64596-1228326242.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

War de temperaturene der er altfor høye!

 

Det som gjør jobben enklere er først å lese på nettet hva andre folk bruker av instillinger i BIOS, for så å prøve det selv. Men selv om du har lik CPU som en annen, så betyr det ikke at din er stabil med samme volt fordet. Her må man prøve og feile.

 

War hvis du har en QX9650, så burde den fint klare 3.6 Ghz med 1.25V f.eks. Noen som klarer 4.0 Ghz også med så lite volt, men det er sjeldent helt Prime95 stabilt. Men har du en QX9650 så er 3.6 Ghz innen rekkevidde, og spessielt hvis du har vannkjøling!

 

Sett CPU volten til 1.25 i BIOS og se hvor høyt du kommer. Ha også på LLC i BIOS (Load Line Calibration). Hold deg under 80 grader på kjernene, helst ikke mye over 70.

 

PS : Du burde kjøre Prime95 (verson 25.7 er nyeste) i minst 8 timer med "Small FFTs" uten error. Husk å ha "Round off Checking" på i Prime95.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

ops glemte å nevne at jeg har 6700 extreme

Satte volt ned fra 1,45 til 1,30 da sank alle temp med 6 grader.

Prime. occt , intel burn in , 3dmark 06 + vant. stabil i alle tester 15min. Kanskje jeg kan senke volt mer og få en kaldere cpu.

 

Stresstest for å finne ut om den takkler volten er jeg litt usikker på hvordan jeg gjør.

 

Blandet disse 2 trådene.

Endret av War
Lenke til kommentar

War en QX6700 kan ikke sammenliknes med de nyeste quad core prosessorene på overklokkingsfronten.

 

Siden du har vannkjøling burde du ha lavere temps. Men jeg vet jo ikke hvor bra oppsett du har, eller om du har montert det riktig.

 

6 grader lavere er ikke nok nedgang. 92C vs 86C grader...86 er fortsatt for høyt!

 

Sats heller på 3.0 Ghz du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...