Gå til innhold

Å bryte fartsgrensen


Anbefalte innlegg

Hva med folk som med viten og vilje bryter reglene, men som unngår å bli tatt?

 

Er det farligere å kjøre fort på en ny, norsk motorveg enn Autobahn?

Jepp.

 

Autobahn er laget for ekstrem høy fart noe ikke norske veier er.

 

Men har jo mest å si hvem som kjører bilen, hvor mye efaringer han har osv. :)

Så det du sier er at de delene av motorveien mellom Oslo og Gardermoen med 100 sone ikke holder samme standar som autobahn?

Den veien hadde ikke hatt noe problemer med en fart mye høyrer.

Den er brei og ensten uten kurver på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det du sier er at de delene av motorveien mellom Oslo og Gardermoen med 100 sone ikke holder samme standar som autobahn?

Riktig.

 

Men joda er enig med deg, er flere steder i Norge man kan kjøre godt over 150 uten noen spesiellfare så lenge man er en erfarende sjåfør.

 

Så forresten ett program på National Geographic eller Discovery ang. Autobahn hvor godt sikkra den er iforhold til de fleste andre motorveier.

Underlaget er også anderledes en vanlgie norske veger.

 

Men men, jeg er ingen ekspert, men mye nyttig på Discovery og National Geographic. :-P

Lenke til kommentar
Så det du sier er at de delene av motorveien mellom Oslo og Gardermoen med 100 sone ikke holder samme standar som autobahn?

Riktig.

 

E18/E6 Sjølyst-Olavsgård er en vits. Av og på med motorvei klasse A/vanlig vei, 60 soner her og der med krappe svinger (festningstunnelen-ekebergtunnelen og vålerengatunnelen), massevis av flaksehalser (festningstunnelen-ekebergtunnelen, alnabru-furuset), slitt og sporete asfalt, humpete vegbane i svinger, og til og med lapping av hull enkelte steder(!).

 

Her vil jeg si det er farlig å kjøre fort da man fort kan støte på stillestående kø rundt neste sving.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Personlig så holder jeg på et utsagn som kom fra en politimester i England, røft oversatt: "Fartsgrenser burde generelt settes høyere enn hva de er i dag, fordi det er mye større sannsynlighet for at folk følger fartsgrensene, om de selv er enige med satt grense". Dette var nok særlig siktet mot motorveier, hvor mange mener for eks 100 km/t er for lite.

 

Om noen tiår tror jeg vi får dynamiske fartsgrenser tilnærmet overalt (enkelte motorveier har allerede dette, men med en maksgrense). Fra kl 6 til 9 er kanskje fartsgrensen på 90 km/t, fordi det er mange biler på veien - og folk flest vil nok si seg enig i at dette holder. Klokken 2 på natten derimot, på tomme veier, er det ergerlig og ikke kunne kjøre fortere, så da ville kanskje fartsgrensen være 140 km/t. Er det dog registrert mye tungtransport på strekket vil fartsgrensen kun være 120 km/t, etc etc.

Lenke til kommentar
Om noen tiår tror jeg vi får dynamiske fartsgrenser tilnærmet overalt (enkelte motorveier har allerede dette, men med en maksgrense). Fra kl 6 til 9 er kanskje fartsgrensen på 90 km/t, fordi det er mange biler på veien - og folk flest vil nok si seg enig i at dette holder. Klokken 2 på natten derimot, på tomme veier, er det ergerlig og ikke kunne kjøre fortere, så da ville kanskje fartsgrensen være 140 km/t. Er det dog registrert mye tungtransport på strekket vil fartsgrensen kun være 120 km/t, etc etc.

 

Dette er eg forsovidt enig i men eg trur det vil ta noke meir tid før det blir vanlig i bruk. For at dynamiske fartsgrenser skal fungere så må det være eit administrativt opplegg til å manuelt overstyre fartsgrensene når dette er nødvendig. Tenker då f.eks på skulesoner der fartsgrensa er lav, med dynamiske fartsgrenser så vil farta berre være lav i skule tida noke som tilseier at skulen ikkje kan brukast på kveldstid då fartsgrensa blir stillt mykje høgare.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er kanskje litt sær, men jeg mener at man bare har å følge reglene, for uansett hva man mener og ikke mener, så gjelder de norske lovene, også veitrafikkloven.

 

En ting folk er flinke til å fokusere på, er de som kjører over fartsgrensen, men jeg syntes vel det er farligere med de som ligger under fartsgrensen, og de som driver med av-og-påkjøring.

 

Uansett, så ligger jeg i all hovedsak i fartsgrensen. Går køen litt over, så følger jeg selvfølgelig den.

 

Men moralen min er vel noe som: Følger man reglene, blir man ikke tatt.

Lenke til kommentar
Personlig så holder jeg på et utsagn som kom fra en politimester i England, røft oversatt: "Fartsgrenser burde generelt settes høyere enn hva de er i dag, fordi det er mye større sannsynlighet for at folk følger fartsgrensene, om de selv er enige med satt grense". Dette var nok særlig siktet mot motorveier, hvor mange mener for eks 100 km/t er for lite.

 

Om noen tiår tror jeg vi får dynamiske fartsgrenser tilnærmet overalt (enkelte motorveier har allerede dette, men med en maksgrense). Fra kl 6 til 9 er kanskje fartsgrensen på 90 km/t, fordi det er mange biler på veien - og folk flest vil nok si seg enig i at dette holder. Klokken 2 på natten derimot, på tomme veier, er det ergerlig og ikke kunne kjøre fortere, så da ville kanskje fartsgrensen være 140 km/t. Er det dog registrert mye tungtransport på strekket vil fartsgrensen kun være 120 km/t, etc etc.

 

Dette finnes allerede på de fleste motorveiene i midt-Europa, var på bilferie nedi der, de fleste veiene i belgia, nederland, og noen i tyskland hadde dynamisk fartsgrense. I frankkrike hadde de et system slik at man kjørte 120 km/t med gode værforhold og lite trafikk, om det var dårlige værforhold som kraftig regn kjørte man i 100 km/t og om det var tett tåke skulle man kjøre i 80 km/t, det synes jeg er et godt alternativ til dynamiske fartsgrenser.

 

I tyskland har de på de mest traffikerte veiene en fartgrense på 120 km/t som gjelder fra 06.00 - 20.00 etter dette er det fri fart, dette fuker meget bra da det er veldig lite trafikk om kvelden/natten. Hadde ingen problemer med å holde 180-190 km/t med en Toyota avensis 2.0 1999 mod. på autobhan selvom den har veldig myk fjæring (Fullastet med 5 personer og bagasje ;)) sier noe om kvaliteten på veiene der, veidekke er dobbelt så tykt som i de største motorveiene i USA og det blir brukt flere lag med betong og asfalt (ifølge discovery).

 

Men 100 sonene i norge bør få høyere fartgrenser da man fint kan holde 120-130 km/t med en helt normal familiebil uten større fare, så lenge alle følger trafikkreglene (Avtand, forbikjøring, høyreregelen, osv.) Her er dessuten en veldig inntresant artikkel som tar for seg hvorfor fartsgrensene på motorveier alltid er lavere enn det folket vil at det skal være, bør leses! http://www.magma.ca/~fyst/appndxd.htm

Lenke til kommentar

Desverre så er respekten blitt mindre og mindre.

Dette fordi veier som før hadde 80 nå har 60. Dette er fine veier som kun har fått nedsatt fartsgrense pga 1-2 møteulykker.

Så kan man begynne å lure når små svingete veier ennå er skiltet med 80( les: utenfor tettbygd strøk) og som er så smale at det ikkje er midtstripe.

Lenke til kommentar

I Danmark feks har de største motorveiene deres 130 km/t, vi kjørte lett i 160-180 km/t der (måtte rekke ferja fra fredrikshavn), må si at mange av veiene holder tilnærmet samme kvalitet som autobahn, det som er irriterende i Danmark derimot er at de plutselig forekommer tåke i veibanen, noen ganger kan det være nærmest null sikt og det er ikke en behagelig opplevelse når man kjører 160 km/t.

Jeg synes Danmark sine fartsgrenser er greie, de fleste danskene kjører faktisk litt under fartsgrensen og man ser ikke mange dansker som bryter fartgrensen, sånn sett har Danmark lykkes med å sette en fartgrense de fleste synes er akseptabel.

Lenke til kommentar

Følger nesten aldri fartsgrensene her, men prøver å ligge under der jeg mister lappen. Ser omtrent aldri på speedometeret, jeg bare merker at nå kjører jeg så fort som det er forsvarlig å kjøre her under disse forholdene. Da kan det fint hende at det er 80 i 80- sone, men det kan også være mer eller mindre om forholdene sier det. Prøver å kjøre så jeg kan stoppe på under den sikten jeg har forover rundt svinger og sånn.

 

På motorveiene går det nesten alltid i 120-130 hvis det ikke er altfor mange biler, selv om den boten svir hvis jeg blir målt, men det virker naturlig å kjøre fort der. Hvis jeg ikke følger med så kan farta plutselig bli altfor stor når jeg ser på speedometeret, og da må jeg sleppe opp litt.

 

Sånn som i en 50- sone oppå her så kjører alle i 70-80 km/h. Ingen som bryr seg om den fartsgrensa. I den 50- sona er det mye mer sikt enn for eksempel en smal asvaltvei innover skogen hvor det ikke er satt noen fartsgrense, altså 80 km/h som ikke er brei nok til å møte bil engang mange steder.

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Ble klokka inn på 75km/t i 60 sone her på lørdag :(

 

Det var 2900,- rett i dass. Jaja. Kunne jo ikke annet enn å ta det med fatning da. Har man dritti seg ut så er det liten vits i å begynne å ro i møkka :)

 

Nå er jeg den typen som alltid har sele på meg og kjører med god avstand til bilen foran meg og prøver å holde fartsgrensen så godt det lar seg gjøre. Desverre så ble jeg litt tung på pedalen i hastverket, men jeg la rett og slett i merke til det. Dette er rett etter en avkjørsel fra motorveien så da jeg bremset ned i en rundkjøring og ga gass igjen så følte jeg fortsatt at det gikk tregt :)

 

Men men......min egen idioti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...