Gå til innhold

Å bryte fartsgrensen


Anbefalte innlegg

I hvilke tilfeller synes dere dette er uansvarlig, og når er det akseptabelt?

 

Jeg ønsker å få igang en generell diskusjon rundt det å kjøre på grensen, og bryte den.

 

Personlig synes jeg ikke det er noe problem å bryte fartsgrensen, så lenge man er fornuftig og oppmerksom. Med det mener jeg at man gjør det på steder der det er god sikt, og innenfor rimelighetens grenser.

 

Det hender f.eks at jeg ligger i 110-120 langs E6 mot oslo (i 100 sona). Når dama mi var gravid og vannet gikk, så råkjørte jeg og brøt fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører som regel bare 4-5 km/t raskere enn fartsgrensa/speedometeret, holder meg innenfor grensen slik at jeg ikke får bot hvis det skulle bli kontroll.

 

Har heller ikke råd til å bli tatt i å kjøre 20 km/t over fartsgrensa, så jeg gjør ikke det, selv om det er forsvarlig.

 

Ellers så er det akseptabelt når det står i å redde liv.

Lenke til kommentar

Dagens fartsgrenser er et kompromiss mellom folks ønske om å ta seg fort frem og sikkerheten ved å reise. Det er hevet over ein kvar tvil at ved ei halvering av hastigheitene som folk kjøyrer i så hadde antallet trafikkdrepte gått betydelig ned.

 

Sjølv så synest eg ikkje det er greit å bryte fartsgrensa so mykje, men det er greit å ligge så nært grensa som mogleg for ikkje å irritere andre sjåfører (dette bør være etter reel hastigheit og ikkje etter kva speedometeret ditt viser).

 

Det er svært skjeldent der økt fart gir ein gevinst som overgår risikoen med å kjøre fort. Slik som i ditt eksempel med gravid dame så er det klart at dette er ei hastesak, men hovedprioriteten må sjølvsagt være å komme fram til sjukehuset uskadd. Å kræsje på veg til sjukehuset hjelp ingen.

Dette er også samme prinsippet som uttrykningskjøretøy følger, det viktigaste er at hjelpen kjem fram, om ambulansen kræsjer under uttrykkning så hjelp ikkje det pasienten.

Lenke til kommentar

På de aller fleste steder synes jeg det er viktig at man holder seg til fartsgrensene, ofte under. Det er veldig ofte jeg ligger UNDER fartsgrensen i 50 soner, i bebygde områder. Man må være fornuftig, hensynsfull og se an dette. Og veldig ofte jeg ligger over fartsgrensen på f.eks inngjerdet motorvei, med god sikt og lite trafikk. På korte reiser tjener man ikke noe på dette, men på lengre reiser kan man tjene en del.

 

Men jeg tror du har ett veldig godt poeng med det å irritere andre trafikanter med lav fart. Så og si hver gang jeg ser en som ligger under fartsgrensen vil jeg se en stressa idiot benytte enhver anledning til å skape en trafikkfarlig situasjon og kjøre forbi.

 

For eksempel I forrige uke så jeg ett 15 meter langt vogntog kjøre forbi en bil som lå i 75 i 80 sona, rett før en uoversiktelig sving. Krabbet seg saaaakte forbi. Det kom biler imot som måtte bråbremse, og bilen som ble forbikjørt måtte bråbremse for å slippe frem vogntoget.

Lenke til kommentar
(...)på lengre reiser kan man tjene en del. (...) ett 15 meter langt vogntog kjøre forbi en bil som lå i 75 i 80 sona, rett før en uoversiktelig sving.

 

Vogntog skal som oftest på langtur, går ut i fra at de fleste som kjører storbiler er våkne nok til å forstå at å kjøre forbi på det viset på en lokal tur bare er bortkastet! Hadde vært fint om folk som absolutt skal ligge litt under fartsgrensen selv etter speedometeret hadde tatt seg tid til å tenke på at de er et problem i trafikken, like mye som de som lar seg irritere over dette og brenner forbi på verst tenkelige steder. Selv prøver jeg å heller innse at de foran meg er amøber og kjøre forbi om jeg får en skikkelig mulighet.

 

Jeg har forresten merket meg at folk som kjører veldig sakte ofte gasser litt på når det er en mulighet for å kjøre forbi. Og jeg har merket meg at folk som kjører i 60 i 80en gjerne kjører i 70 i 50en etterpå (eksempel: veien fra Nesttun til Os for lokalkjente). Lurer på hvordan logikken deres er for å si det sånn..

 

Men for å svare på spørsmålet i førstepost synes jeg generelt at det ikke er greit å bryte fartsgrensen, men det er mer "greit" jo fortere det går. F.eks 110 i 100-sonen kan forsvares, men å passere 60 i 50-sonen er ikke bra, husk at 50-soner er der for en grunn, selv om veien i seg selv gjerne er god for mer..

 

Jeg ser ikke på å ligge i inntil 5 km/h i reell fart over fartsgrensen som å bryte den da, ligger som oftest i 90 på speedometeret i 80-sonen, tilsvarer visstnok 82 ekte kilometer per time, men det varierer jo fra bil til bil.

 

Bah, har mange meninger om trafikk for jeg kjører mye og har kjørt enda mer før, men får roe meg ned litt her..

Lenke til kommentar

Når jeg skal på langturer til Trondheim f.eks. ligger jeg lett 5-7 over grensa. Men det er kun hvis jeg føler det er forsvarlig, at veien er stor, trafikken er liten og jeg har god sikt. Utenom det synes jeg at fartsgrensa er for høy enkelte steder. En vei jeg ofte kjører på er det 80-sone til tross av at det ikke engang er vei-markering på midten og veien langt i fra er bred nok for så store farter. Da velger jeg å kjøre såpass som 10-20 under grensa.

Lenke til kommentar

Det er klart jeg tar forbehold om at jeg antageligvis senker trafikken, så ved eventuelle busslommer og/eller andre stoppeplasser blinker jeg meg inn dit og slipper andre forbi. Men jeg liker ikke å kjøre fortere enn jeg føler er komfortabelt, og jeg føler heller ikke at det er forsvarlig av meg.

Lenke til kommentar

Jeg hater å ligge bak folk som i det hele tatt ligger under fartsgrensa, da må jeg nesten bare kjøre forbi, hvis ikke sitter jeg å irriterer vettet av meg..

 

E18 100 sona ligger jeg stort sett i 120 på speedometeret (ca 108-110 reelt) og er fornøyd med det.

Men folk som kjører altfor fort (150+) er bare idioter (eller kanskje de skal på sykehuset med sin gravide kone..)

Lenke til kommentar

Har selv vendt meg av med å bli forbanna på folk som kjører under grensen, jeg reagerer fortsatt men har merket at det ikke fører noe godt med seg å irritere seg på ting du ikke kan gjøre noe med.

 

Det er forresten lite å hente på å kjøre for fort, det er vel 50 sekunder å tjene på en mil ved å øke farten med 10 km/h fra 80 til 90 km/h. Fra 190 til 200 km/h er det 9 sekunder å spare, mens fra 10 til 20 km/h er det derimot en halvtime å hente på en mil.

Endret av knetrom
Lenke til kommentar
Det hender f.eks at jeg ligger i 110-120 langs E6 mot oslo (i 100 sona).

 

Så lenge vei og føreforhold tillater det, ser jeg ikke det som noe problem. Ligger ofte å cruiser i 120-130 på motorveiene selv. På litt mindre veier med 80 sone ligger nåla rundt 100, litt avhengig av trafikken ellers. Men blir jeg stoppa, blir det nok en saftig bot, ja :) , men det må man vel bare ta konsekvensen av.

 

Men i 60-soner og mindre, så holder jeg stort sett alltid fartsgrensa.

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
I hvilke tilfeller synes dere dette er uansvarlig, og når er det akseptabelt?

 

Jeg ønsker å få igang en generell diskusjon rundt det å kjøre på grensen, og bryte den.

 

Personlig finner jeg det hensiktsmessig å forholde meg til fartsgrensen. Jeg har aldri opplevd plausible grunner til å bryte den. Jeg har hatt førerkortet i over 20 år.

 

Nå skal det sies at jeg har brutt fartsgrensene, og fått bot derav - men årsaken til bruddet er komplett umulig å forankre i noe fornuftig. Jeg tok altså mine bøter med fatning.

 

Fartsgrensene gjelder 24/7, og bøtenivået er såpass høyt at det i seg selv burde få folk til å oppføre seg fornuftig. Folk som med viten og vilje bryter reglene, og deretter syter og klager over urettferdighet etter å ha blitt bøtelagt burde bli latterliggjort med fullt navn og bilde i alle landets aviser som eksempler på komplett idioti.

Lenke til kommentar
Folk som med viten og vilje bryter reglene, og deretter syter og klager over urettferdighet etter å ha blitt bøtelagt burde bli latterliggjort med fullt navn og bilde i alle landets aviser som eksempler på komplett idioti.

Hva med folk som med viten og vilje bryter reglene, men som unngår å bli tatt?

 

Er det farligere å kjøre fort på en ny, norsk motorveg enn Autobahn?

Lenke til kommentar

Fartsgrensene er i noen tilfeller bare en lett løsning for politikerne. Her i telemark så har vi hatt mange ulykker på e18. Folk har i "evigheter" bedt om utbedring av enkelte farlige kryss, men eneste som ble gjort var at grensen ble sattt ned fra 80 til 70. Denne avgjørelsen kom fra toppen (les: navarsete). Det er ingen tvil om at en invistering i veinettet hadde reddet liv, men det er billigere å bytte skilt.

Lenke til kommentar
Hva med folk som med viten og vilje bryter reglene, men som unngår å bli tatt?

 

Er det farligere å kjøre fort på en ny, norsk motorveg enn Autobahn?

Jepp.

 

Autobahn er laget for ekstrem høy fart noe ikke norske veier er.

 

Men har jo mest å si hvem som kjører bilen, hvor mye efaringer han har osv. :)

Lenke til kommentar
Har selv vendt meg av med å bli forbanna på folk som kjører under grensen, jeg reagerer fortsatt men har merket at det ikke fører noe godt med seg å irritere seg på ting du ikke kan gjøre noe med.

 

Det er forresten lite å hente på å kjøre for fort, det er vel 50 sekunder å tjene på en mil ved å øke farten med 10 km/h fra 80 til 90 km/h. Fra 190 til 200 km/h er det 9 sekunder å spare, mens fra 10 til 20 km/h er det derimot en halvtime å hente på en mil.

 

Samme her, jeg har funnet ut at jeg kan "demonstrere" min irritasjon for andre bilister. Men ved ettertanke så har jeg nådd denne konklusjonen:

1. Jeg tjener lite på det

2. Det kan hende den enkelte bilisten fatter poenget, men jeg vil alltid møte en ny

3. Å vise at man irriterer seg over lav fart ved å "ligge oppi ræva" og kjøre forbi ved første anledning kan skape trafikkfarlige situasjoner.

 

Så når jeg møter sinker i trafikken nå, tenker jeg bare: "jaja..." også holder jeg 1003-regelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...