ProZ Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Linsen skal brukes på et Sony A300 (muligens A200) hus. Mitt bruksområde er naturbilder, nordlys, litt macro og annet allround. Liker også å ta bilder generellt uten blits. Og hadde vært kjekt med en linse så jeg slipper drasse på flere og bytte hele tiden. Derfor funderer jeg på hvilken linse jeg burde gå for: Sigma 18-200 2000,- eller Sony 18-70 995,- Er det virkelig så mye dårligere glass i sigma linsa, at det blir merkbart dårligeere bilder ? Kom eventuellt med andre tips, men dere ser hvilken prisklasse jeg er i. Og gjerne forklar hvorfor dere anbefaler osv.. Hvor stort behovet mitt for så mye zoom er jeg ikke sikker på, men der kan sikkert noen mere erfarne kaste seg inn å forklare hvorfor Uansett hvor mye jeg har lyst på sony sin 18-250 så hjelper det meg lite når jeg ikke har råd til det. Endret 30. oktober 2008 av ProZ Lenke til kommentar
Joachim Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Jeg har også Sony A200. Siden jeg har fått et dårlig eksemplar av Sony DT18-70, så titta jeg litt på nettet etter noe nytt. Siden budsjettet var lavt, gikk jeg for Tamron AF55-200mm DI LD Macro til kr. 699,-. Linsa er billig, men til den prisen så oppleves den som et godt kjøp. Betraktelig skarpere enn kitlinsa, syns jeg. Denne jager litt i svakt lys, men til prisen er jeg fornøyd. Neste linse for min del blir Tamron SP AF17-50MM F/2.8 XR Di II LD Aspherical, men den ligger på rundt 3000,- ny, så jeg får vente litt. Den har ihvertfall høstet godt kritikk. Så hva du velger blir jo opp til deg, men jeg ville styrt unna DT18-70 fra Sony da denne får meget blandet kritikk. Sigma har det vel vært endel negativt om i det siste, så de velger ihvertfall jeg å styre unna. Mener å ha lest at det var noe trøbbel med Sigma-linser og Sony-kameraer.... PS! Jeg er amatør og vil bare dele den lille erfaringa jeg har. Lykke til! Lenke til kommentar
ProZ Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) men det er jo akkurat slikesvar jeg gjerne er ute etter, ikke en lang post med hetsing om ditt og datt. Var jo en meget fin pris på den 55-200 linsa da, men den er ikke slik at du er redd for å ødelegge den om du ser for hardt på den? eller regner i grunn med at du har glemt et tall, og kan legge på en tusing da er du jo bare tusingen unna tamron sin 18-200 linse... har prøvd sony sin 18-70 kit linse på en A300 nå nettopp, og var i grunn meget fornøyd med den. Men e rjo greit å ha litt mere zoom, minst 135 etter min mening - men samtidig greit å ha macro i samme linse eller hva jeg skal kalle det når det er 18mm. blir ikkje 55-XXXmm litt mye for å kunne bruke linsa som allround ? Endret 30. oktober 2008 av ProZ Lenke til kommentar
Joachim Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Den er jo i helplast, men virker ikke spesiellt skjør. Jeg ga 699,-, men ser at JapanPhoto selger den for 799,-. Bakdelen er jo at den ikke er for dem som kun vil drasse på ei linse. Da er vel en 18-200/18-250 heller å foretrekke. Men det er endel av dem som får litt laber kritikk, så les litt før du kjøper. For min del så satser jeg på en 17-50mm eterhvert da jeg overlever det å dra på 2 linser.... Du finner masse info om forskjellige objektiv på www.dyxum.com. Her er det også et forum for Sony-brukere. Lenke til kommentar
ProZ Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 hmm, kunne jo da virke som en ganske aktuell linse til å begynne med. men hvordan er det å ta bilder av noe som er nært, som om man skulle ta bilde av familien inne f.eks. Må jeg stå ute i hagen for å få et fornuftig bilde av dem rundt middagsbordet osv da ? eller er det da sånn at jeg nesten må bytte linse ? Lenke til kommentar
edge365 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Linsen skal brukes på et Sony A300 (muligens A200) hus. Mitt bruksområde er naturbilder, nordlys, litt macro og annet allround. Liker også å ta bilder generellt uten blits. Og hadde vært kjekt med en linse så jeg slipper drasse på flere og bytte hele tiden. Derfor funderer jeg på hvilken linse jeg burde gå for: Sigma 18-200 2000,- eller Sony 18-70 995,- Er det virkelig så mye dårligere glass i sigma linsa, at det blir merkbart dårligeere bilder ? Kom eventuellt med andre tips, men dere ser hvilken prisklasse jeg er i. Og gjerne forklar hvorfor dere anbefaler osv.. Hvor stort behovet mitt for så mye zoom er jeg ikke sikker på, men der kan sikkert noen mere erfarne kaste seg inn å forklare hvorfor Uansett hvor mye jeg har lyst på sony sin 18-250 så hjelper det meg lite når jeg ikke har råd til det. Jeg har samme dilemma som deg, og hadde sånn halveis bestemt meg for en sony dt 18-250, men den er svinedyr og koster mer enn jeg gav for kamerahuset mitt (a300), så jeg er litt mer betenkt nå. Jeg har selv en Sony DT 18-70 og den har sine begrensninger. jeg er relativt godt fornøyd med den men ønsker meg litt mer zoom til bruk på ferier osv, så jeg hadde ikke kjøpt 18-70 hadde jeg visst det jeg vet nå :-) og hadde istedet gått for litt mer zoom. Vill kanskje supplert med et mer innevennlig objektiv i tillegg siden 18-200 krever en del lys slik jeg har forstått.. Endret 1. november 2008 av edge365 Lenke til kommentar
ProZ Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Hvilket "innevennlig" linse skulle det vært ? Har testet 18-70 linsa fra kitet hos en kamerat, og virket helt ok det. koster 995,- om man kjøper det utenom. Jeg er jo som sagt veldig glad i ta bilder inne, og generellt uten blits. Lenke til kommentar
Joachim Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Det går fint å ta innebilder med linsa, men den trenger litt lys. Nærgrensa er 95 cm, men du kan jo zoome litt utover det. Andre muligheter er jo Sigma sin 28-300mm. Den koster rundt 3000,- og er jo ganske universal. Har lest såpass mye negativt om Sigma, så som sagt så går jeg for Tamron da de har endel som ser ut til å gi mye for pengene. Hvis jeg ikke husker helt feil, så kommer de med en 18-250mm som skal være bra om ikke så lenge(håper jeg ikke blander Tamron og Sigma her). Les uansett brukererfaringer på nettet. Jeg syns det er minst like viktig som proffe tester (man vet liksom aldri hvem som er kjøpt og betalt).. Uansett, www.dyxum.com er ei fin side for Sony-brukere med masse info om linser osv... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Det går fint å ta innebilder med linsa, men den trenger litt lys. Nærgrensa er 95 cm, men du kan jo zoome litt utover det. Andre muligheter er jo Sigma sin 28-300mm. Den koster rundt 3000,- og er jo ganske universal. Har lest såpass mye negativt om Sigma, så som sagt så går jeg for Tamron da de har endel som ser ut til å gi mye for pengene. Hvis jeg ikke husker helt feil, så kommer de med en 18-250mm som skal være bra om ikke så lenge(håper jeg ikke blander Tamron og Sigma her). Les uansett brukererfaringer på nettet. Jeg syns det er minst like viktig som proffe tester (man vet liksom aldri hvem som er kjøpt og betalt).. Uansett, www.dyxum.com er ei fin side for Sony-brukere med masse info om linser osv... Tamron kommer snart med 18-270 mm. 18-250 mm har vært på markedet en stund. Jeg har den, og er meget godt fornøyd. Jeg har publisert/solgt mange bilder jeg har tatt med dette objektivet (kalendere, naturbøker, osv.). Objektivet er fint å ha med på tur (forholdsvis lite) og er en slager sammen med kamerahus som har bildestabilisering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå