GunnarGul Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Hei Jeg har en ny stasjonær pc med vista home premium 64 bit. Rydda litt i skuffen min, og fant en cd med windows xp. På cden står det "Må bare brukes til distribusjon med en ny Dell datamaskin." Går det greit å installere xp fra denne cden, selv om datamaskinen ikke er Dell? Et annet spørsmål, går det ann å ha 2 forskjellige operativsystemer på samme pc hvis jeg oppretter 2 forskjellige partisjoner for hvert operativsystem? Takker for alle svar. Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Alt du nevnte ovenfor fungerer. Bare slett en mappe som vil legge seg under C disken, eller eventuelt den disken du skal installere det fra. Mappen heter Dell, husker jeg hadde noe problemer før jeg sletta den. Regner med at du har sata disker? Er ikke sikker på om du kan legge det på hver sin disk hvis du parterer, men er muligt å installere xp uten å formatere, og da vil begge to ligge der. Bare ta sikkerhetskopi så du slipper å miste noe du trenger. Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Takk for svar. Jeg har en velociraptor 300 gb hdd. Hvor stor partisjon tror du jeg trenger for xp? 10 gb? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Takk for svar. Jeg har en velociraptor 300 gb hdd. Hvor stor partisjon tror du jeg trenger for xp? 10 gb? for xp.. hmm.. siden du skal ha xp og programmer på samme partisjon ville jeg tatt 40-50 gb minst =) Lenke til kommentar
HLSolbjorg Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Jeg har to hdd'er, du ser begge i siggen min (250GB + 500GB), har partisjonert 500GB til 312GB + 152GB. HAr da Vista på 250GB (masse plass left ), og XP på 152GB delen av 500gb disken. 312GB delen er for backup, gamle programmer, skolearbeid, nedlastinger, etc. Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Har installert xp nå. Alt ser ut til å fungere fint. Hvilke drivere trenger jeg å installere på nytt? Installerer catalyst nå, trenger jeg å installere drivere til hovedkort osv også? Hvordan gjør jeg sånn at jeg kan velge operativ system når jeg starter pcen? Endret 30. oktober 2008 av GunnarGul Lenke til kommentar
1915 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 du må installere xp og vista på pcn før du kan velge vista eller xp. eller har du allerede begge deler ? hvis du har begge deler og bare xp starter må du fikse boot.ini Lenke til kommentar
HLSolbjorg Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Du hadde Vista fra starten, right? Nå er det bare XP som starter, right? da: Start opp pc'n med Vista cd'n i cd rommen Når det kommer opp "Press any key to boot from CD/DVD", ikke trykk noe Når du kommer til menyen om å instalere, velg Reparer Hvis det bare er vista som starter, må du, som Danielsm sa, endre boot.ini fila di (mener å huske det var to filer til man skulle legge til ) NTDETECT.COM ntldr Ja, ntldr har ingen endelse Endret 30. oktober 2008 av HLSolbjorg Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Tusen takk for hjelpen, men har funnet fin liten guide som forklarer alt Men trenger jeg å installere drivere for hovedkort osv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå