Gå til innhold

Spørsmål om PCI-Express

mongojarle

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har et Abit IP35 Pro hovedkort. Dette har 1 x PCI-E X16, 1 x PCI-E X16 (x4 bandwidth), 1 x PCI-E X1, 3 x PCI.

Det er forsåvidt greit nok det. Men det jeg er forvirret over er den ene x16 slotten. Selvfølgelig da den som er x4 båndbredde. Betyr dette at den er lik i form (altså like lang) som en x16, men ikke har alle lederene som en x16 skal ha?

En annen ting er: Hvis jeg har lyst til å kjøpe meg en raid-kontrollerkort, som er PCI-E x8. Den får da naturlig nok (??) plass i x16 slotten, men kommer den til å funke? Og hvis den funker, da får jeg bare båndbredden som om det var en kontroller med pci-e x4?

Lite spørsmål på siden her, et sata-raid-kontrollerkort med to terra-disker i raid0. Vil da denne pci-e x4 slotten være flaskehals?

Vil det være noe å hente i kontrollerkortet i det hele tatt, i forhold til raid-kontrolleren på hovedkortet?

(Jeg har da tenkt på Adaptec RAID 2405 kontrollerkortet, og 2x WD Caviar Black 1TB i raid0, foreløpig...)

(Har også sett på HighPoint RocketRAID 2310, men denne har ikke egen cpu, og koster ikke så mye mindre. Tenker litt på fremtiden også med adaptec'en. Adaptecen tar jo SAS disker også)

Endret av jale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er snacks for Nizzen, men joda det går fint med RAID kontroller der.

Lengden er X16 men bare 4x ledere er koblet til den, disse går også via sørbrua så det gjør det lettere å få til en RAID kontroller.

Komplett og co oppgir oftest bare fysisk port størrelse ikke antall ledere.

Lenke til kommentar

Hei

Alle PCI-E kort skal i utgangspunktet kunne kjøre i alle PCI-E slots såfremt de får fysisk plass. Dvs. at du i teorien kan kjøre et PCI-E x16 skjermkort i en PCI-E 1x slot om den følger PCI-E standarden (standarden har åpne ender på slottene slik at du kan stikke ett for langt kort). Kortet skal da i utgangspunktet registere at det bare finnes x1 ledere tilgjengelig og bare bruke disse (med dertil redusert ytelse).

Så ja, du kan fint bruke ditt PCI-E 8x Raid kort i din x4 slot som har form factor som x16 slottene - men du vil bare få PCI-E x4 ytelse utav det :)

PCI-E x4 vil ikke være en flaskehals i forhold til to normale disker som jeg kan se... 250MB/s x 4 vs to sata disker som kanskje yter 100MB/s hver? (eller er det 125MB/s per kanal på PCI-E 1.0? - uansett, mer enn nok.)

Når det gjelder raid kort så må du være obs på at det finnes såkalte software raid kort der ute som egentlig ikke yter det samme som ett skikkelig raid kort - det 2405 kortet ser ut som det er skikkelig... highpoint kortet er ser ut som det er software raid.

Lenke til kommentar

Ok...

Takk for oppklaring av pci-express begge to!

Ja, adaptec kortet har kjører på HW, highpointet kjører på software (belaster altså min intel cpu). Derfor jeg tror jeg kjøper adaptec-kortet.

Da har jeg egentlig fått svar på alt jeg lurte på... Tusen takk!

Standard cables and connectors have been defined for x1, x4, x8, and x16 link widths, with a transfer rate of 250 MB/s per lane. The PCI-SIG also expects the norm will evolve to reach the 500 MB/s as found in PCI Express 2.0.
Endret av jale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...