Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Akutt Myelogen Leukemi

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg ble diagnosert med Akutt Myelogen Leukemi(blodkreft) i går. Jeg er en gutt på 16 år og det ble oppdaget veldi veldi tidelig med tilfeldighet. Jeg begynner med cellegift kur i morgen, den første går over 3 uker, så har jeg en uke pause og på cellegift kur igjen, dette er over 6 måneder. Så hvor stor er sjangsen for at jeg blir frisk igjen etter disse kurene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjansen er det vil ingen her som kan si noe mer fornuftig om enn de legene du har vært i kontakt med. Men det er jo veldig, veldig bra at det ble oppdaget tidlig. Det er også så vidt jeg vet en stor fordel at du er såpass ung. Psyken er nok også viktig. Dette klarer du! Det er ikke godt å vite hva man skal si i sånne situasjoner - all verdens lykke til.

Lenke til kommentar

Tusen takk for støtten, jeg tar vel egentlig dette veldig bra, var jo et sjokk til å begynne med men er ganske rolig ved tanken nå, er forberedt på 6 vanskelige måneder.

Lenke til kommentar
Så hvor stor er sjangsen for at jeg blir frisk igjen etter disse kurene?

Hei.

AML gir som oftes veldig gode prognoser. Avhengig av sub-typen.

generelt hos barn er det mer enn 90% sjangse, og for folk under 60 er det 70-80%.

Hold oss oppdatert.

Vaio :)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Du er ung og har en sterk kropp, de fleste forutsettinger for at du skal bli frisk er tilstede. Når cytostatikabehandlingen er over vil man ikke automatisk anta at du er frisk. Man må med tette blodprøver undersøke om du får tilbakefall, noe som ikke er uvanlig forekommende. Imidlertid er behandlingen så god idag, at AML på din alder, oppdaget tidlig, har meget gode forutsettinger for å bli frisk.

Lenke til kommentar

Høres ut som at oddsene er gode :) Håper at jeg ikke får et tilbakefall, vi helst ungå beinmargs transplantasjon siden det ganske sikkert ville gjøre meg steril.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...