Betroz Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Hadde vært best hvis Deneb ble lansert før jul. Da kunne vi finne fort ut hva som er det beste kjøpet. Jeg regner med at hvis Deneb yter bra og overklokker til 4 Ghz, så vil nok Intel sette ned prisen på Core2 Quad. Q9650 koster for mye i dag mener jeg. Hadde den sunket til 2000 kr, så vet jeg ikke om jeg hadde klart å sagt nei til den. 4 Ghz er lett på disse på rundt 1.25V og luft. Spørs om AMD sine Deneb blir så bra. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Hvis Deneb blir så rimelig og bra som AMD lover, da vil den uten tvil gjøre det samme med Intel's HK og CPU som ATI har gjort med Nvidia's GPU. Deneb skulle ha vært her NÅ. Det er litt uklart om AMD klarere å levere det som de lover, men jeg håper at de klarer det. Fordi det vil skape en konkurranse som vil føre til rimeligere og bedre produkter for oss forbrukere. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Ja vi får krysse fingrene for at Deneb blir bra. Lik ytelse som Penryn er mer enn nok. Da er det bare å prise den lavere enn Core i7, så har AMD noe gående. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Lik ytelse som Penryn er IKKE nok, mener jeg. Penryn er snart historie og uinteressant, jo. Om den ikke blir like bra som i7, må kunne komme ganske nær for å kunne ha noe å si på konkurransen, mener jeg. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Sam_Oslo : 20% økt ytelse fra gamle Phenom er vel ikke nok er jeg redd for. Dessuten så yter Penryn bedre i spill enn Core i7 pga. den svære 12MB L2 cacha. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Den påstanden er litt forhastet, penryn er ikke bedre enn Core i7, hverken i spill eller noe annet. Dette gjelder for litt mer enn 12MB L2 cacha. Vi må se på i7 + 3chanlee RAM + integrert minnekontroller + .... ++ ( Dvs. X58-plattform i sin helhet) for å kunne bedømme ytelse, både på spill og andre saker. For nå virker X58 til å være totalt en overlegen i alt inkludert spill, men vi må vente på offisielle tester for å fastslå noe. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Anandtech hadde en preview for noen uker siden. Ja Core i7 var bra sa de, men ingen gaming CPU. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Jeg har lest den lille preview, vi får se om de vil si de samme på review av hele og X58plattformen. Ingen vet det enda, og jeg vil ikke påståelige heller, men litt respekt for Intel har jeg, og jeg tror ikke at Intel vil erstatte Pernryn med noe som er svakere på noen måte, hverken spill eller noe annet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Men hvis Deneb er 20% raskere enn gamle Phenom, vil dette være nok til å slå Penryn på gaming ytelse? Trodde Penryn var mer enn 20% raskere enn dagens Phenom klokke for klokke. Blir kanskje heller Kentsfield Deneb vil slå tror jeg da. Nei, en Core 2 Quad på 2,5 GHz slår ikke en Phenom på 3,0 GHz. Så stor forskjell er det ikke på ytelse per GHz. Det varierer selvsagt ut i fra hvilke tester man benytter (og kan dermed manipulere resultatet ganske mye basert på testutvalget). Da Phenom ble lansert lagde jeg en sammenligning som kombinerte testresultater fra mange leverandører av tester (Anandtech, Toms hardware, Hardware, Xbit labs osv). Jeg filtrerte også bort urealistiske tester som ytelse i 800x600 oppløsning og andre ting man aldri bruker i praksis (Superpi m.fl.). Oppsummeringen ble at Phenom yter ca 5% dårligere enn Penryn. Prisene var derimot betydelig mer enn 5% lavere og kunne på den måten tilby mer for pengene enn Core 2 Quad. Mottrekket fra Intel var selvsagt å senke prisene. Etter den tid har Phenom generelt gitt litt mer ytelse per krone men ikke kunnet konkurrere i alle prissjikt. Ytelsen til Phenom 65nm er altså rundt 5% lavere enn Penryn. Core i7 ser ut til å yte likt med Penryn (klokk for klokk) på en del områder, men frese forbi i blant annet rendring av store CAD-tegninger. Slike programmer er det derimot litt langt i mellom så det påvirker ikke gjennomsnittet så veldig mye. Alt i alt ser den ut til å yte i gjennomsnitt rundt 10% bedre enn Penryn. Hvis det stemmer at Deneb yter rundt 20% bedre enn Phenom 65nm så vil det si at ytelsen vil ligge rundt 5% høyere enn Core i7 (klokk for klokk). Siden klokkehastighetene og TDP ser ut til å bli ganske like så ser AMD ut til å ha et aldri så lite teknisk overtak. Det lille overtaket på anslagsvis 5% vil ikke automatisk gjøre den til et bedre kjøp. Prisen spiller selvsagt også mye inn. Dersom prisen blir 5% høyere for 5% mer ytelse så er det et like godt kjøp som Core i7. Dersom prisen blir lavere enn det så blir den trolig et bedre kjøp. Ut i fra forventede priser så virker det nettopp som om AMD klarer å finte ut Intel på pris/ytelse helt opp til toppmodellene. Foreløbig prisanslag AMD: Deneb 3,0 GHz 4000 kr Godt AM2+ hovedkort 800 kr 8GB god DDR2-ram 1200 kr SUM: 6000 kr Foreløbig prisanslag Intel: Core i7 3,0 GHz 8000 kr "billigste" X58 hovedkort 2500 kr 8GB god DDR3-ram 4000 kr SUM: 14500 kr Hadde vært best hvis Deneb ble lansert før jul. Da kunne vi finne fort ut hva som er det beste kjøpet. Jeg regner med at hvis Deneb yter bra og overklokker til 4 Ghz, så vil nok Intel sette ned prisen på Core2 Quad. Q9650 koster for mye i dag mener jeg. Hadde den sunket til 2000 kr, så vet jeg ikke om jeg hadde klart å sagt nei til den. 4 Ghz er lett på disse på rundt 1.25V og luft. Spørs om AMD sine Deneb blir så bra. Foreløbige lekkasjer på nettet tyder på at 4,0 GHz med god luftkjøling og +0,2V er enkelt med første stepping av Deneb. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Jeg håper du har rett Simen1! Da blir det nok en Deneb på meg. Så sant ikke Intel priser Q9650 veldig billig da...(setter ned prisen) 4000 kr for Deneb på 3.0 Ghz (om det stemmer) er ikke akkurat billig heller. Den prisen ca Q9650 ligger på i dag det. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Intel på pris/ytelse helt opp til toppmodellene. Foreløbig prisanslag AMD: Deneb 3,0 GHz 4000 kr Godt AM2+ hovedkort 800 kr 8GB god DDR2-ram 1200 kr SUM: 6000 kr Foreløbig prisanslag Intel: Core i7 3,0 GHz 8000 kr X58 hovedkort 2500 kr 8GB god DDR3-ram 4000 kr SUM: 14500 kr Foreløpig har jeg valgt mitt X58 oppsett slikt: Core i7 3,0 2.66 GHz 8000 2500 kr X58 hovedkort 2500 3500 kr 8GB 3GB god DDR3-ram 4000 2000 kr SUM: 14500 8000 kr Dette blir par tusen mer enn AMD-alternativt, og jeg mener at jeg får mye for ekstra lappene. Hva synes du? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 3GB RAM...da håper jeg du skal kjøre WinXP og ikke Vista. Lenke til kommentar
hugin1972 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Foreløpige fines bare syntetiske og uoffisielle tester, men det er ingen tvil at Core i7 har heftig ytelse. Vi må vente på tester, og jeg tror ikke Core i7 vil påvirke mye på dagens spill, fordi disse er storstett GPU-begrenset. Men X58-plattformen i sin helhet kan påvirke mye på spill. CPU-behovet for spill kan forandre seg raskt i nærmeste fremtiden, når stilleutviklere føler at de har rom for å utnytte kraften i nye CPU for å utvikle mer kompleks AI, Phsyx, og andre CPU-relaterte godbiter i spillene. Jeg spiller en god del, men bruker PCen til mye annet også. Jeg driver mye med programmering på daglig basis, litt 3D-endring/video redigering, og diverse ander CPU-relaterte saker. En kraftig CPU vil alltid være velkommen i kassen min. hvor har du det i fra at spilla er gpu begrenset? kjører du 2*hd4870x2 bør du ha mere enn det cpuene klarer nå om dagen for å få utnyttet de, så du må overklokke Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Foreløpige fines bare syntetiske og uoffisielle tester, men det er ingen tvil at Core i7 har heftig ytelse. Vi må vente på tester, og jeg tror ikke Core i7 vil påvirke mye på dagens spill, fordi disse er storstett GPU-begrenset. Men X58-plattformen i sin helhet kan påvirke mye på spill. CPU-behovet for spill kan forandre seg raskt i nærmeste fremtiden, når stilleutviklere føler at de har rom for å utnytte kraften i nye CPU for å utvikle mer kompleks AI, Phsyx, og andre CPU-relaterte godbiter i spillene. Jeg spiller en god del, men bruker PCen til mye annet også. Jeg driver mye med programmering på daglig basis, litt 3D-endring/video redigering, og diverse ander CPU-relaterte saker. En kraftig CPU vil alltid være velkommen i kassen min. hvor har du det i fra at spilla er gpu begrenset? kjører du 2*hd4870x2 bør du ha mere enn det cpuene klarer nå om dagen for å få utnyttet de, så du må overklokke Du har rett, men jeg sa spillene er storstett GPU-begrenset. Lenke til kommentar
hugin1972 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Foreløpige fines bare syntetiske og uoffisielle tester, men det er ingen tvil at Core i7 har heftig ytelse. Vi må vente på tester, og jeg tror ikke Core i7 vil påvirke mye på dagens spill, fordi disse er storstett GPU-begrenset. Men X58-plattformen i sin helhet kan påvirke mye på spill. CPU-behovet for spill kan forandre seg raskt i nærmeste fremtiden, når stilleutviklere føler at de har rom for å utnytte kraften i nye CPU for å utvikle mer kompleks AI, Phsyx, og andre CPU-relaterte godbiter i spillene. Jeg spiller en god del, men bruker PCen til mye annet også. Jeg driver mye med programmering på daglig basis, litt 3D-endring/video redigering, og diverse ander CPU-relaterte saker. En kraftig CPU vil alltid være velkommen i kassen min. hvor har du det i fra at spilla er gpu begrenset? kjører du 2*hd4870x2 bør du ha mere enn det cpuene klarer nå om dagen for å få utnyttet de, så du må overklokke Du har rett, men jeg sa spillene er storstett GPU-begrenset. så hvor er det gpu begrenset så lenge du må overklokke cpu for å utnytte gfx korta? Endret 30. oktober 2008 av hugin1972 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Når dere snakker om å være GPU begrenset. Spiller man i 2560x1600 oppløsning er man GPU begrenset med selv 2 stk 4870 X2 kort. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Core i7 3,0 2.66 GHz 8000 2500 krX58 hovedkort 2500 3500 kr 8GB 3GB god DDR3-ram 4000 2000 kr SUM: 14500 8000 kr Dette blir par tusen mer enn AMD-alternativt, og jeg mener at jeg får mye for ekstra lappene. Hva synes du? Hvis du først skal såpass ned i ytelse så kan det være like greit å kjøpe ett av disse alternativene: Core 2 Quad Q9400 2,67 GHz 2100 kr P45 hovedkort 800 kr 4 GB DDR2 500 kr SUM: 3400 Core 2 Duo E8500 3,17 GHz 1500 kr P45 hovedkort 800 kr 4 GB DDR2 500 kr SUM: 2800 Phenom 45nm Deneb 2,6 GHz antageligvis rundt 1300 kr AM2+ hovedkort 650 kr 4 GB DDR2 500 kr SUM: 2450 kr Dette er godt under halv pris av ditt tilsvarende oppsett. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Hva mener du med såpass ned i ytelse? Nå under undervurdere du i7 2.66GHZ, den banker livet ut av QX770, jo. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Hva mener du med såpass ned i ytelse? Nå under undervurdere du i7 2.66GHZ, den banker livet ut av QX770, jo. I syntetiske tester, og et par render programmer... I spill, nei. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Kan du ikke linke til disse testene du snakker om? En av de få troverdige preview'ene av Nehalem er jo den til AnandTech og der ser jeg ingen QX i det hele tatt? Og jeg har sett så mange rare tall i syntetiske tester opp igjennom tiden at jeg tar ikke noe seriøst før jeg faktisk får se hva det utgjør i praksis. Blir som med SSD, du kan jo score himmelhøyt med SSD i syntetiske tester men alle tester som er utført for å samemnligne SSD med tradisjonelle disker til daligdags bruk så har det jo vært heller minimale forskjeller hvor faktisk de tradisjonelle diskene på enkelte områder er bedre? Og det til tross for at SSD tidvis utklasser tradisjonelle disker i de syntetiske testene? Blir som med 3DMark, høy 3DMark score er ikke synonymt med høyest mulig FPS i spill, det har jo blitt bevist gang på gang og det er fremdeles folk som leser seg blind på 3DMark og går i den fella? Dette med tri-channel RAM ser vell også ut til å være en stor gimmick om du ikke skal kjøre seriøse servere? Og du får det jo til å virke som X58 som brikkesett skal få spillytelse og alle annen ytelse til himmels? Vi får nok vente å se hvordan det hele blir, men i starten vil nok dette koste mer enn hva det smaker For ikke å snakke om buggy bioser og diverse som det alltid er med fersk teknologi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå