toretang5 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Hei Jeg la på mine gamle dekk i går. De har stått ute siden forrige vinter. Da jeg skulle kjøre i morges, beveget rattet seg - av seg selv - frem og tilbake i 5 centimeters intervaller. Jeg antar at en av felgene da er ødelagt? Kan dere bekrefte at dette er sannsynlig? Noe sikkerhetsmessig problem med å kjøre med dette frem til nærmeste dekkverksted, cirka 1.5 mil? Endret 30. oktober 2008 av toretang5 Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Det er jo stor sannsynlihet for det ja =) Husket å skru på alle muttere? Stramet alle Muttere ordenlig fast? Var det hvis du slapp rattet at det bevegde seg? =) Endret 30. oktober 2008 av MongoMan Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Det er jo stor sannsynlihet for det ja =)Husker å skru på alle muttere? Stramet alle Muttere ordenlig fast? Har bare strammet dem til maks med håndkraft. Før brukte jeg bena for å få dem maks fast, men i de siste sesongene har jeg kun skrudd til maks med håndkraft, slik at de skal bli letter å få av igjen. Det kjennes dog ut som om de sitter helt fast. En annen ting er at 2 av dekkene har hatt en midlertidig funksjon som dørstopper. Det blåser veldig mye der vi bor, slik at døren av og til går rett i veggen. Sist gang den gjorde det, så sprakk karmen, og døren måtte fikses. Dermed - som en nødløsning - til vi fikk kjøpt en dørstopper, så la vi 2 dekk som en buffer mellom døren og huset. Dermed smalt døren i siden på de dekkene noen ganger. Det kan vel være det som har ødelagt felgen? Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Det beveger seg veldig, ja, hvis jeg slipper det. Danser frem og tilbake i flere centimeters intervaller. Tror det beveger seg når jeg holder det også, men noe mindre. (Hadde en 2 åring i bilen i morges, så kjørte kun noen hundre meter, og skiftet deretter bil) Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Men det var vel dekk på de felgene som du brukte som dørstopper? Er det noe risting i bilen da? Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Men det var vel dekk på de felgene som du brukte som dørstopper? Er det noe risting i bilen da? Ja, dekk var det på dem Nå kjørte jeg som sagt ikke spesielt langt, men syntes primært at det var rattet som levde sitt eget liv. På sommerdekkene jeg hadde tidligere, beveget metalltrådene inne i dekkene seg ut gjennom dekkoverflaten. Da merket jeg at selve bilen vugget frem og tilbake som en båt i bølgene, men merket da ikke noe spesielt på rattet, så vidt jeg husker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Høres merkelig ut. Skru av begge forhjulene og sjekk at det ikke ligge noe mellom felgen og navet, som kan forårsake at anleggsflaten ikke er som den skal være. Lenke til kommentar
Thatssomebaadnews Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Har du senterringer? Jeg må ha senterringer på vinterdekka, men ikke sommerdekka.. Hvis ikke blir det risting/skjelving Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Høres merkelig ut. Skru av begge forhjulene og sjekk at det ikke ligge noe mellom felgen og navet, som kan forårsake at anleggsflaten ikke er som den skal være. Jeg har nå sjekket dette, og det ser greit ut. Jeg merket med dog en ting. Jeg vet ikke om det skal være slik, eller ikke. Jeg vet for lite om bil generelt til å avgjøre det. På bakhjulene, og venstre forhjul, så ligger felgen rimelig parallelt/i linje med kanten på navet. Jeg kan ikke faguttrykk, så her er et bilde for å vise hva jeg mener. Der jeg har satt inn en pil legger felgen seg rimelig parallelt. På høyre forhjul legger dog felgen seg utenfor dette punktet. Det vil si at den ligger "markant" lenger utenfor dette punktet enn hva er tilfelle for de andre felgene. Jeg forsøkte å få felgen lenger inn, men det gikk ikke. Jeg så heller ikke noe fremmedelement noen plass. Jeg prøvde også å sette sommerdekket på, men det gikk heller ikke lenger inn. Skal det være slik? (PS! Dette er da ikke mitt nav, kun et eksempel jeg fant på nettet!) Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Kan være flere årsaker til at rattet "skjelver". Hvis du har mistet en vekt som brukes til avbalansering, så kan det riste kraftig. Jeg ville tittet over og sett om det manglet en slik. Ellers kan det også bli risting om felgen din har fått et stort hakk. I tillegg kan også skjevt slitte bremseskiver være årsaken. Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Kan være flere årsaker til at rattet "skjelver". Hvis du har mistet en vekt som brukes til avbalansering, så kan det riste kraftig. Jeg ville tittet over og sett om det manglet en slik. Ellers kan det også bli risting om felgen din har fått et stort hakk. I tillegg kan også skjevt slitte bremseskiver være årsaken. Ok. Takk. Jeg skal sjekke de to første tingene. Dog: Hvis jeg ikke finner ut av hva som er galt, og rattet fremdeles "skjelver" til den store gullmedalje, er det da noen "fare" forbundet med å kjøre 1.5 mil til nærmeste dekkverksted for å få dem til å sjekke hva som kan være galt? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Sjekk etter om begge sider er like på navet, og evt. om du har ringer i navhullet på alle 4 felgene Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Sjekk at du ikke har dratt av senterringene til sommerfelgene slik at de står igjen når du monterer vinterfelgene. Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 Sjekk at du ikke har dratt av senterringene til sommerfelgene slik at de står igjen når du monterer vinterfelgene. Jeg tror vi kanskje er inne på noe med disse senterringene, som 3 av dere nå har indikert. Jeg visste ikke engang at det var senterringer på felgene, men når jeg sammenliknet to sommerdekk i morges - det ene som jeg forsøkte å sette på, og et annet, så mangler det ene faktisk en senterring. Da skal jeg sjekke når jeg kommer hjem fra jobb - med kollektivtransport (I hate that ), om det faktisk kan være slik at den ene senterringen står igjen. Takk foreløpig for gode forslag Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Hadde kanskje vært en greie å kontrollere lufttrykket? Lenke til kommentar
olz Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 kan jo ligge i styremekanismen? bilen min har en tendens til å jage og stikke av pga dårlig styresnekke og store dekk med for lite luft/ugjevn slitasje. kan jo dessuten ha fått deg en smell på hjulopphenget framme? Og så lenge bilen går framover uten å stikke av i takt med rattutslaget og du har full kontroll på bilen så ser eg ingen fare med å kjøre til verkstedet. For dette høres ut som en jobb for verkstedet. Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Takk for alle gode forslag. Da jeg ikke klarte å finne ut av noe, kjørte jeg den til et dekkverksted. De hevdet at det var separasjon, i større og mindre grad, i alle 4 dekkene som var påsatt. Den ene felgen var litt skadet, men ikke noe som skulle ha betydning, mente de. Nå er det iallefall ikke noen utslag i rattet lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå