levlex Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Fall i salget i mettede markeder presser produsentene til å finne på noe nytt. Les mer Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Jeg tipper at de kommer til å ta et skritt mot design og brukervennlighet. Det var noe slikt som skjedde med TV-markedet på slutten av 90-tallet, hvor de begynte å selge sølvfargede fjernsyn, ettersom det ikke kom noe revolusjonerende teknologi som kunne fremme salget. Plasma og LCD var for dyrt for mannen I gata, så da måtte man ta enkle grep for å få dem til å kaste det gamle fjernsynet. Jeg tipper vi kommer til å se enkle men effektive grep fra mobilleverandørene. Lenke til kommentar
ryback Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Grønt, grønt, grønt. Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Jeg jobber med salg av telefoner, men nedgangen tror jeg ikke bare kommer av et mettet mobilmarked. her er det flere ting som spiller inn. Farger og design har mer og mer å si, men det folk legger mye vekt på er batteritid og perfeksjonering av eksisterende teknologi. Veldig mange produsenter sliter med software feil på mange av produktene sine og dette ødelegger mye for ryktet produsenten har, det er ikke noe problem å selge en telefon med masse av software feil og hundrevis av funksjoner kunden aldri kommer til å bruke, problemet blir at den må inn på service 3ganger før kunden får ny telefon, men samme feil osv. De fleste vet ikke/vil ikke oppgradere software feil selv og det er altfor tidkrevende å gjøre det for den stakkars butikkansatte når det står en lang kø og venter. derfor blir service alternativet og dette ødelegger igjen for butikken, serviceverkstedet, og produsenten. ~Diddern Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Et råtips herfra at man i stadig større grad vil se "amerikanske tilstander" i stadig flere markeder. Kan dog ikke se for meg at det blir greia i Norge, da markedet er for lite og sært. Kort oppsummert; tungt subsidierte håndsett hvor operatørene har brandet telefonen så kraftig at en "Entry-meny" til sammenligning blir som en sjarmernde detalj å regne om man sammenligner. Krigen om "home screen" er forlengst på gang mellom produsenter og operatører. Alt handler om ARPU og hvem som skal tjene penger på bruk. Nokia har vært restrektive når det gjelder dette. Endres ikke det, vil de fortsette å tape markedsandeler. Men de vil til sammenligning også tjene penger på telefonene etter at de er solgt, penger som går i lomma på operatørene når produsentene er ettergivende. Å tape litt markedsandeler kan det fort være verdt for Nokia om de beholder kontrollen over telefonene. Tjener man mer pr solgte telefon, trenger man jo ikke å selge like mange. Litt om hva jeg omtalte som "amerikanske tilstander". Siden telefoner er tungt subsiderte mot at man binder seg over lengre tid til abonnementer med pakkeløsninger, vil ikke markedet påvirkes særlig av økonomsike svingninger. Markedet vil heller ikke bli mettet. Tegner man et abonnement og binder seg for to år, har telefonen man får med også en levetid på to år. Når to år er gått, kan man bytte telefonen i en ny for en svært rimelig penge. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Tegner man et abonnement og binder seg for to år, har telefonen man får med også en levetid på to år. Når to år er gått, kan man bytte telefonen i en ny for en svært rimelig penge. Heldigvis for forbrukerne er det ikke lov å binde seg for mer enn et år i Norge. Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Det er ikke nødvendigvis noen fordel at man ikke kan binde seg mer enn 12 måneder. Det har skjedd en del ting siden det ble innført maks 12 måneders bindingstid i Norge. Det var riktig da, men jeg er ikke sikker på at det er det nå. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Det var riktig da, men jeg er ikke sikker på at det er det nå. Så du synes det er greit å betale for en telefon i 15 måneder ekstra etter at telefonen du kjøpte 9 måneder tidligere ble defekt på grunn av vannskader eller fallskader? Begrenset bindingstid er innført for å verne forbrukerne. Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Det er flere måter å gjøre dette på. Til sammenligning har f.eks. AT&T i USA ett bruddgebyr på $175 ved to års binding. Minus $5 pr måned man har hatt abonnementet. Og skulle man ønske å bytte telefon før bindingstiden har gått ut, har man full mulighet til det ved å på nytt binde seg for to år. Selvsagt vil man ikke da få full subsidiering. Det er ingen automatikk at operatørs subsidiering dobles ved dobbel så lang bindingstid - ergo trenger ikke bruddgebyrene å være høyere enn hva de er i dag. Operatørene ser stor verdi i trofaste kunder, så jeg ser for meg at man faktisk hadde endt opp med bedre tilbud ved å øke bindingstiden. Lenke til kommentar
sgiga Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg tror ikke den store forbrukermassen vil la seg lokke av ny teknolgi. Det er ikke teknologi som driver, men pris og brukeropplevelse. En bra telefon til en rimelig subsidert penge, fornuftig fastpris på data og tekst, gjerne fastpris på alt. 2 års bindingstid, og jeg er sikker på at salget vil gå som hakka møkk. Er det noe alle vil ha når det blir litt trangere, så er det faste forutsigbare kostnader. Abbonementene slik de er i dag fungerer slik at privatpersoner subsidierer bedriftene, og private abbonementer er helt på trynet prismessig. Amerikanske tilstander? ja takk Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Jeg ønsker meg fritt valg av operativsystem på telefonene og samtidig muligheten til å tilpasse systemet slik jeg selv ønsker. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Hva kan redde mobilsalget nå? Hvorfor skal mobilsalget reddes fra nedgangen som finner sted over alt ellers? Hvorfor skal <sett inn tilfeldig bransje> reddes fra nedgangen som finner sted over alt ellers? Dermed er også disse markedene ekstra utsatt i krisetider. Det er vanskelig å velge vekk brød og husleie når kostnader skal kuttes. Men en ny mobiltelefon kan fort utsettes så lenge den gamle fortsatt fungerer. En logisk ting produsentene kan gjøre er å senke levetiden og forverre garantivilkårene på mobilene sånn at folk MÅ kjøpe ny oftere. Men seriøst, produsentene kan ikke forvente å være den eneste bransjen som slipper unna finanskrisen. Det de bør forberede seg mest på er å kutte kostnader. Det inkluderer å si opp folk, men også en rekke andre tiltak. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Selvfølgelig blir de rammet som alle andre, men det gir da ikke mindre grunn til å forsøke å motvirke det? Det er da en forskjell på å "slippe unna" og å forbedre situasjonen. Når det er sagt, så tror jeg at produstenen vil slite med å satse økonomisk på nye teknologier når nettopp økonomien er vanskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg