Lord Baconost Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Samboeren min kjøpte en Kia Carens 2.0 CRDI hos forhandler for 4 uker siden. Dekkene er Kumo 205/65R15. I følge håndboken kan bilen ha dekkprofilene 205/60R15 eller 195/60R15. Igår hørte jeg bankelyder fra høyre forhjul og ved inspeksjon ser jeg at det har løsnet en lang stripe gummi på innsiden av dekket som slo bort i innerskjermen. Den løse stripen lot seg fjerne for hånd og jeg ser at dekket er slitt helt inn til armeringen og stålfiberet synes. Slitasjen er øverst på stammen av dekket og ikke så veldig mye inn på selve rullebanen. Videre kan jeg konstatere at begge dekkene foran hadde tilsvarende skader på innsiden, neste helt symetrisk og lik mengde slitasje. Ved kontakt ved forhandler får jeg time neste uke til hjulstillingskontroll, men verksmester gir klart beskjed om at jeg ikke kan regne med å få nye dekk til bilen og antar dette som normal slitasje. Dekkene bak er feilfrie uten noen form for slitasje. Bilen er levert med 3 måneders garanti. Jeg antar at bilen er levert med feil profilhøyde på dekkene (65 istedet for 60) eller at noe er feil ved hjulstilling slik at den spiser dekkene foran. Jeg antar at dette må være reklamasjon? Bilen skal da være levert med dekk som passer til bilen eller riktig hjulstilling? Kan feil profilhøyde ha så mye å si? Noen andre forslag på hva dette kan være? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) trolig er forhjulene dine stilt på skrått, så de slites mer på innsiden enn utsiden. Du har altså negativ camber. stikk på verksted/kontakt forhandler og få stilt camber til 0. profil skal ha ganske lite å si edit: Slik slites dekket ujevnt: Negativ chamber - innsiden av dekket Positiv chamber - utsiden av dekket for lite luft - begge ytterkanter av dekket for mye luft - midten av dekket Endret 30. oktober 2008 av aklla Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 I tillegg til akilas liste over kan legges til: - Lik slitasje på begge forhjul, utsiden: Spissingen er feil, hjulene spisser innover. - Lik slitasje på begge forhjul, innsiden: Spissingen er feil, hjulene spisser utover. - Feil camber kan også være forårsaket av slitt nedre bærekule, for eksempel Feil camber opptrer sjelden likt på begge sider samtidig. Siden du sier at begge hjulene slites likt, vil jeg anta at det er spissingen som er feil. Dette kan oppstå ved møte med en fortauskant, for eksempel, og bilen vil kjennes ustabil å kjøre dersom feilen er stor. I forhold til 195/60R15 vil 205/65R15 ha rullediameter som er 5,3 % større (dvs at speedometer vil vise 5,3% mindre). Dette er nok i grenseland for hva du vil få godkjent. I forhold til 205/60R15 gir 205/65R15 rullediameter som er 3,3 % større. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 chamber kan være stilt slik med vilje fra tidligere eier, det er fordeler med å stille chamber også. dermed kan det være feik camber på begge sider samtidig. Fordeler med å stille camber negativt forran: - raskere respons på styring - mindre fare for velt - mer sidegrep - mindre bakkeklaring Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Tror ikke at en gjennomsnittlig KIA-eier bryr seg om slikt. Men jeg kan jo ta feil, det har skjedd før Lenke til kommentar
Lord Baconost Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Tror ikke at en gjennomsnittlig KIA-eier bryr seg om slikt. Men jeg kan jo ta feil, det har skjedd før Bilen var eiet av en symaskinreparatør tidligere.... Vedlegger to bilder av dekkslitasjen på henholdsvis venstre og høyre dekk, stålarmeringen stikker ut på siden... (klikk på bildet for å se nøyere). Kan dette være et resultat av negativ camber ? OG.. jeg har hatt bilen opp på jekk og rotert dekkene med fullt rattutslag, men de går ikke innpå noen innerskjerm eller forstillingsdetaljer. Men mulig de kan slite inntil noe når bilen står med vekt på forstillingen? Endret 30. oktober 2008 av Anaesthesis Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Slitasjen synes jeg viser at dekkene tar borti noe. For å sjekke dette, må du, som du selv er inne på, sjekke mens fjærene er belastet. Sjekk med alle rattutslag, og få noen til å gynge bilen for å se om noe tar borti dekkene når understellet jobber. Edit: Det kan også være at felgene har feil innpress, har du sjekket dette? I vognkortet står det angitt minimum innpress, og på felgene er dette merket med ETxx (xx er ofte mellom 20 og 50 et sted). Innpresset angir hvor mange millimeter felgens anleggsflate mot navet er forskjøvet i forhold til felgens senter, og endrer dermed bilens sporvidde (bredden mellom hjulene). Endret 30. oktober 2008 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 er nok ikke spissing eller camber dette. ser veldig ut som om dekket tar borti noe kan være at den tar borti noe i dumper eller noe? ganske sikker på at den tar borti noe... Lenke til kommentar
Lord Baconost Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 I følge vognkortet er det innpress 45 mm. Men jeg finner ingen slik merking på felgene. Det er orginale stålfelger. Har sett på reservehjulet og det er samme Kumodekk i samme profil. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Hva er problemet? du sier jo selv at du har 3mnd garanti, så da er det velbare å dra inn å forlange at de fikser det..?? Lenke til kommentar
Lord Baconost Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Hva er problemet? du sier jo selv at du har 3mnd garanti, så da er det velbare å dra inn å forlange at de fikser det..?? Jo, hun fikk time tirsdag, men når jeg snakket med selgeren på telefonen konfererte han med verksmesteren og fikk til svar at dette ikke ble dekket på garanti. Dekkslitasje.... Derfor behøver jeg argumenter for at dette ikke er normal slitasje når jeg møter der. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 det er vel strengt tatt bare å se på dekket, så ser man at det ikke er normal dekkslitasje dette er snakk om... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 De tar borti noe ville jeg tro, men få sjekket dette.. Sjekk om det er "reint" noe sted i forhold til ellers rundt hjula, da vil du nok se hvor de tar borti i så fall Sak som skal dekkes av forhandler! Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Det der er ikke en vanlig slitasjeskade nei, kan godt være dekket rett og slett er for stort for bilen. Men når det er sagt, så skal det mye til å ikke høre subbing/gnissing som gjør så omfattende skade. Sikker på at ikke dekkene var slik da bilen ble kjøpt? Min erfaring med slike kumho dekk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå