Gå til innhold

Pain of Salvation - beste låter?


Phergan

Anbefalte innlegg

Hei, kara fra andre siden av forumet. ^^

 

Jeg er nøden på litt ny musikk. Hører på det meste innenfor metall.

Er veldig glad i Mathcore Prog, og annen Progressive metall. Ikke sånn som Dream Theater, da det blir for "pinglete" og ordinært. Jeg liker band som SikTh, Periphery, Achritects, Ihsahn, Meshuggah, osv. Liker også Cradle of Filth, mid-time Dimmu Borgir, Soilwork <3, In Flames <3, Metallica og sånne ting..

 

Men først og fremst liker jeg musikk som må "høres inn". F.eks. en sang man ikke helt legger merke til i førsten, men som bare gir deg fullstendig ukontrollerbar spastisk musikalsk GAZM neste gang man hører den.

 

Så har hørt litt på Pain Of Salvation oppigjennom. Og jeg får en bra gazm av både Used og Beyond the Pale. Men jeg klarer ikke helt å tvinge meg selv til å finne sanger som er like bra som dem. Mange av sangene er for trege, og har ikke den touch'en av prog som jeg trenger.

 

Noen som kan gi med noen tips til låter av PoS, i en nødens stund?

 

Si gjerne ifra hvis dere veit om andre band som også kan falle i smak hos meg - ut ifra min tidligere gitte liste ovenfor. ^^

 

Takk, nhuuwbz. :}

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Scarsick (albumet til PoS altså) har noen fine i mine ører (spesielt da kanskje "Scarsick" og "Spitfall"), selv om kanskje rappen ikke helt faller i smak hos metallfolket. Andre band som kan anbefales er Mastodon (min personlige favoritt, prog-, post- og sludge-metal), Cynic (technical-, prog- og jazz-metal) og ISIS (atter prog-, post- og sludge-metal).

Endret av walløe
Lenke til kommentar

Virker som om vi har endel til felles musikalsk, Mr Trådstarter. Pain of Salvation har blitt ett av mine absolutte favorittband med årene. Det begynte hos meg, som hos deg, med at noen enkeltsanger hørtes kule ut, men at jeg ikke fikk taket på spesielt mye av det. Jeg er også som deg glad i musikk som må høres noen ganger før man kommer inn i det. Det er etter min erfaring denne typen musikk som holder seg best. Uansett, jeg visste at PoS var et slikt band, så jeg ga de gjentatte sjanser. Nå er jeg som sagt stor fan! Selv hører jeg stort sett bare på plater i sin helhet. Tror det er nødvendig med det meste av PoS for at man skal komme skikkelig inn i det. Hvert album har sitt eget særpreg og forteller sin egen fantastiske historie. Jeg vil derfor anbefale deg å begynne å høre på en plate av dem flere ganger istedenfor å bare velge ut enkeltsanger. :)

 

Vil basert på det ovenfor ikke anbefale deg enkeltsanger, men heller plater av bandet. Synes alle platene deres er fantastiske, men det er kanskje ikke alle som er like lette å like. BE og Scarsick er utvilsomt de mest sære platene deres. Tror ikke du bør begynne der. Jeg vil anbefale deg at du begynner med "The Perfect Element" eller "Remedy Lane". Begge er utvilsomt 10/10 plater i min bok. Det er KUN godsanger, men de skinner virkelig når albumene blir hørt på i sin helhet.

 

Noen andre album i sjangrene du søker etter som jeg tror vil falle i smak:

Disillusion - Back To Times of Splendor

Ayreon - The Human Equation

Protest The Hero - Fortress

The Pax Cecilia - Blessed Are The Bonds

Between The Buried And Me - Colors

The End - Elementary

Lenke til kommentar

Som qweak sier, platene i sin helhet er å anbefale. Jeg har fortsatt ikke funnet en svakhet ved The Perfect Element (albumet, altså). Men hvis du absolutt skal ha én sang, er sangen The Perfect Element en knallsang, som også krever mye lytting. Men vær klar over at den er minst dobbelt så bra som avslutning etter å ha hørt resten av albumet, i tillegg til at du går glipp av mye bra musikk om du dropper resten av sangene der.

 

Og av andre artister er Opeth helt fantastisk, ord kan vanskelig beskrive musikken deres.

Sjekk gjerne ut det nyeste albumet, Watershed.

 

Et annet band du bør prøve er Riverside, og albumet Out of Myself.

Lenke til kommentar

Tusen takk folkens, dette låter virkelig bra!

Har sjekket ut mange av de nevnte band og sanger, og jeg har funnet en del som er verdt å høre på.

Har også hørt igjennom Remedy Lane og The Perfect Element, og nå skjønner jeg akkurat hva dere mener med "platens helhet"! Det er mye som går igjen igjennom hele skiva, og de har liksom hvert sitt tema hele tiden. Det er ganske genialt, faktisk!

 

Takk for hjelpa. ^^

 

Btw, må jeg tørre å foreslå Gojira til de som tåler litt hardere saker.

Jeg var på In Flames-konsert nå den 31. og døde nesten av opplevelsen, hehe.

Fikk også høre Gojira, og det er faktisk ganske heftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...