Gå til innhold

Anbefaling til rimelig speilrefleks kamera.


Anbefalte innlegg

Hei har problemer med å finne ut hvilket kamera jeg skal kjøpe meg.

 

Jeg har kikket litt rundt lokalt og en smule på nettet. Jeg har lyst på et rimelig speilrefleks kamera for en hobbyfotograf. Spec's trenger altså ikke å være det råeste, så har sett på disse tre kameraene; Nicon D40, Nicon D60 og Canon 1000D.

 

Har fått et tilbud fra en lokal kameraforhandler. Et Nicon D60 som pga. div. årsaker er blitt sendt tilbake etter 2 til 3 måneders med forsiktig bruk (kjenner personen som hadde det før).

Kameraet er i topp stand, og der følger med; 'veske', uv-filter, 4GB minnekort og 4 års 'oisann den datt i marka garanti'.

Pris: 4700,- kr (som er 500kr billigere enn om den var ny)

 

Burde jeg gå for det tilbudet?

Kameraet har mye bedre Megapickel enn D40 men har ikke fansy greier som liveview osv.

 

evt. andre forslag?

 

mvh. MonGoliat.

 

ps. please ingen fanboy tendenser!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

 

Vil bare si at det finnes veldig mange gode kamera som har andre navn enn Nikon og Canon  :)

Du kunne jo prøvd å ta en titt på disse to kameraene til 3999,- hos Japan Photo! 

 

 

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-m-14-42mm-kit/

 

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-18-55mm-al-ii/

 

 

Der er to veldig gode tilbud, og ingen av de kameraene står tilbake for de du har nevnt. 

 

Olympusen har Live View, mens Pentaxen er værtettet. Begge to har ganske gode kitobjektiv og har bildestabilisator i huset   :)

 

Megapiksel er ikke noe du skal henge deg opp i, og 6mp som D40 har er faktisk plenty for de aller fleste.

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar
Megapiksel er ikke noe du skal henge deg opp i, og 6mp som D40 har er faktisk plenty for de aller fleste.

 

For meg som foreløpig er en god del bedre i Photoshop enn i å ta bilder så er megapiksler viktige da jeg kan finne på å croppe vekk 1/6 av bildet. Eller tenker jeg galt nå?

 

Men jeg tenker sånn, for et D40 må jeg gi 4000,- med utstyr, og for bare 700 mer så får jeg et kamera som er en god rekke bedre.

 

Og jeg har hørt dårlige rykter om Olympus. At de er trege i menyen, og vanskelige å bruke. I tillegg er det viss nokk vanskeligere å finne objektiv til de. Er dette sant?

Lenke til kommentar

Det er fullstendig usannt. Noe de fleste overser i tester av nyere Olympuskamera er at alle innstillinger kan endres direkte på skjermen, noe de færreste andre kamera kan. Erfaringsmessig er jeg oftere inne i menyen når jeg bruker et Canon eller Nikon-kamera enn når jeg bruker et Olympuskamera, nettopp på grunn av skjermen. E-520 har også en del knæpps man kan trykke på for de viktigste innstillingene.

 

Trege er de i alle fall ikke.

Lenke til kommentar

Når jeg var på ferie i høst, så hadde en av de andre med seg en E-420. Det var ingenting å si på hastigheten som dere sier; og hurtigmenyen som du kan bruke på skjermen (det er et statuspanel smati som en meny) virket både effektiv og oversiktlig. E-520 har i tillegg samme opplegg som EOS 350D/4x0D at piltastene også brukes som hurtigtaster til en del funksjoner; slik at det går enda raskere enn hurtig-skjerm-menyen.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noen som helst føringer, så bør iallfall Olympus, Sony og Pentax være med i vurderinga i tillegg til Nikon og Canon. Jeg hadde kanskje prøvd å hale ut litt ekstra rabatt på den D60'n, men det er ikke noe dårlig valg. Spørsmålet er hvor mye sånne mer "fancy" ting som LiveView etc betyr for deg. Det må du vel nesten prøve deg fram litt for å finne ut. Oppløsning utover 6MP er greit det, men ikke absolutt nødvendig for å kunne croppe litt. Spørs hva du er ute etter. Det som oftest setter grenser for croppinga, er kvaliteten på opptaket, ikke oppløsningen. Med zoom og utskiftbare objektiver blir behovet for cropping mye redusert også. Finner du at du cropper mye, bør du vurdere å skaffe et sterkere teleobjektiv..

Lenke til kommentar
Har fått et tilbud fra en lokal kameraforhandler. Et Nicon D60 som pga. div. årsaker er blitt sendt tilbake etter 2 til 3 måneders med forsiktig bruk (kjenner personen som hadde det før).

Kameraet er i topp stand, og der følger med; 'veske', uv-filter, 4GB minnekort og 4 års 'oisann den datt i marka garanti'.

Pris: 4700,- kr (som er 500kr billigere enn om den var ny)

 

Burde jeg gå for det tilbudet?

Nei, det synes jeg er en veldig dårlig deal! Et nytt d60 kostet 3990 hos japan photo i sommer.

Endret av sylskarpt
Lenke til kommentar
Nei, det synes jeg er en veldig dårlig deal! Et nytt d60 kostet 3990 hos japan photo i sommer.

 

Dette er altså med 'veske' 4gb bikke, UV-filter OG 4 års forsikring. Er det da fortsatt et dårlig tilbud?

 

Forresten, jeg fikk pruta meg ned 100 kr til, så nå er det altså 4600,- Men syntes at 600kr er litt lite ned i pris, så skal se om jeg får den opp til en 8GB brikke for å kompansere. Skal se hva jeg får gjort. Og så skal jeg se meg litt om etter andre merker også.

Lenke til kommentar

for å sitere en som har god peiling på Nikon:

"Så lenge at kameraet har en intern fokusmotor, så er det et godt kjøp. D60 har desverre ikke det, noe som betyr at autofokus kun fungerer med AF-S-objektivene fra Nikon. Kameraet tar fremdeles topp bilder, men det kan være greit å kanskje oppgradere til et Nikon D80, med intern fokusmotor."

 

Det er lurere å bruke litt ekstra på huset i stedet for dyrere objektiver til D60.

 

Jeg kjøpte mitt D80 kamerahus til 4400 kr og et Nikkor 50mm f 1.8 til 1000kr vedsidenav.

 

Så som du ser er prisen du har fått kanskje litt for dyrt for D60, når det i tilegg er brukt/sendt tilbake.

 

hvis du nå ender opp med D60 kameraet kan du evt. kjøpe Sigma 50mm objektiv som er litt dyrere. eller kjøpe et vanlig standard objektiv på 18-50mm.

 

D40 er også et godt kjøp. Da kan du invistere i et Kit (hus + objektiv)

 

ellers vil jeg anbefale deg å stikke innom Japan Photo for å høre litt der og skaffe deg litt mer viten om speilreflekser og gode akseptable priser.

Lenke til kommentar

Bare for å klargjøre noen ting:

- Det følger med et standard objektiv(18-50 eller noe sånn). For meg som ikke har stort med peiling trodde jeg at dette var en selvfølge, men der tok jeg feil.

- En annen ting; dette tilbudet ER på Japan Foto. Og forsikringen deres er av slaget "oisann der falt kameraet i marka" så fikser de det. Forsikringen koster vell 600 kr eller noe sånn.

- Og enda en ting; jeg legger nok ikke noe mer penger i dette enn 5000 kr. Så en D80 er nok 'out of the question'. Og det er også et nytt og fansy objektiv, det for heller tiden vise om jeg har bruk for.

 

----------

 

EDIT: en ting ble fort fler. :p

Endret av mongoliat
Lenke til kommentar
de selger jo ett nikon D40 på elkjøp til 999kr på elkjøp i molde da..

Hvis det bare er ett, så er det sikkert en B-vare, evt brukt vare :)

ja det er en såkalt ''kuppvare'' levert inn på 30 dager returrett elns men allikevell, de ville ikke satt det ut til salg igjenn hvis det var noe galt med det uansett...

Lenke til kommentar
de selger jo ett nikon D40 på elkjøp til 999kr på elkjøp i molde da..

Hvis det bare er ett, så er det sikkert en B-vare, evt brukt vare :)

ja det er en såkalt ''kuppvare'' levert inn på 30 dager returrett elns men allikevell, de ville ikke satt det ut til salg igjenn hvis det var noe galt med det uansett...

Nei, seff ikke. Bor man i Molde er det bare "løp og kjøp!" Hadde ikke vært i tvil til den prisen.

Lenke til kommentar
de selger jo ett nikon D40 på elkjøp til 999kr på elkjøp i molde da..

Hvis det bare er ett, så er det sikkert en B-vare, evt brukt vare :)

ja det er en såkalt ''kuppvare'' levert inn på 30 dager returrett elns men allikevell, de ville ikke satt det ut til salg igjenn hvis det var noe galt med det uansett...

Nei, seff ikke. Bor man i Molde er det bare "løp og kjøp!" Hadde ikke vært i tvil til den prisen.

husker en gange i mars, april elns så selgte de D40 KIT!! KIT ALTSÅ!!! til 500kr helt nytt p.g.a nyåpning av kjøpesenteret.. det var da jeg kjøpte speil refleks ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...