Gå til innhold

hva skal til.....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sorry det med trådene... den klikka litt så jeg gikk tilbake :oops:

det jeg mente var: hvis jeg har 12v, hvor mange volt kan det gå gjennom jord for at det ikke skal kortslutte?? lissom hvis jeg ikke har noe i mellom 12v og jord så kommer det vell 12v til jord og da blir det kortslutning. hvor mye spenningstap, er det vel det heter, skal til for at det ikke blir kortslutning??

Lenke til kommentar

Er veldig usikker på hva det er du spør etter. Kortslutnning er når 2 spennings potensialer (f.eks. jord og 12V) ved feiltakelse kommer i kontakt med hverandre. Da vil det gå mye trøm fra 12V til jord. Kortslutning har ingen ting med hvor stor spennings forskjell det er mellom de 2 potensialene, men at det er en forskjell. Det er nok med 1V forskjell, så vill det gå uendelig mye strøm hvis du kortslutter.

Hvis du lurer på hvor mye motstand du må ha i mellom, så er det per definisjon ikke en kortsluttning når man har en motstand i mellom. Men spenningsforsyning har begrenset strømtrekk på de forskjellige spenningene. Hvis 12V'en f.eks tåler 8A må det minimum ligge: 12/8A=1.5ohm mellom lederene for at den ikke skal gå i metning og miste spenningsnivå.

Dersom dette svarte på det du lurte på, så fint, hvis ikke; spør mer, det er det du lærer av ;)

Lenke til kommentar
Hvis du lurer på hvor mye motstand du må ha i mellom, så er det per definisjon ikke en kortsluttning når man har en motstand i mellom. Men spenningsforsyning har begrenset strømtrekk på de forskjellige spenningene. Hvis 12V'en f.eks tåler 8A må det minimum ligge: 12/8A=1.5ohm mellom lederene for at den ikke skal gå i metning og miste spenningsnivå.

Dersom dette svarte på det du lurte på, så fint, hvis ikke; spør mer, det er det du lærer av ;)

takk, og ja jeg fikk svar, men jeg har et til: du sier f.eks tåler 8a. er det bare et eksempel eller er det sånn i en vanlig 4pin??

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...