krf Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Heisann. Har akkurat kjøpt meg en .223 rifle, og har et spørsmål ang ammunisjon til den... Rifla er primært tenkt brukt på vinterjakt etter rype, samt storfugl/skogsfugl, men kommer kanskje også til å bruke den på rådyr og bever. Noen som har erfaring med denne kaliberet? Hvilken kule skal jeg bruke på fugl, kontra rådyr/bever? Eller bruker jeg ekspanderende kule på alt? Håper noen har erfaring med dette, og vil gi meg noen tips. På forhånd takk. Endret 29. oktober 2008 av krf Lenke til kommentar
Tjasdiv Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Hei. Skal ikke skryte på meg noen erfaring innenfor dette emnet bortsett fra bestått jegerpøve, men tror det anbefales å bruke helmantlet kule på småvilt for å ødelegge viltet minst mulig. Når det gjelder rådyr, bever eller andre dyr på samme størrelse er det påbudt å bruke ekspanderende prosjektiler. Det er også påbud om en anslagsenergi på minimum 980 joule på 100 meters avstand. Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Hehe, rype skutt med ekspanderende kule tror jeg det blir lite kjøtt igjen på. Men skal ikke love noe Lenke til kommentar
varmit Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Hehe, rype skutt med ekspanderende kule tror jeg det blir lite kjøtt igjen på. Men skal ikke love noe Om ikke du vil love det, så kan godt jeg gjøre det Ekte varmintkuler nærmest "sprenger" mindre fugler. For ikke å ødelegge små dyr med .223 trenger man svært gode kuler, eller helmantel. Jeg har brukt helmantel med god erfaring. Treffer kula noe på vegen til målet, en kvist etc, kan den fort ødelegge mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå