aomt Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Så hvordan vet du alt det du vet da? jeg satser på at du ikke er en operatør i hverken SEAL, Spetsnaz eller i Norske spesialstyrker. Og om du er, som så mange andre, en som har lest om ditt og datt og lener seg på dette, ja så vet du fortsatt ingenting.. Jeg har lest i bøker fra operatører i blandt anna SBS, at SEALs omtrent ikke har verdt i strid. Sett i forhold til en del andre styrker altså.. Skal jeg hive meg på jetteleken om hvilken enhet som er hardest å være med i, så blir det en russisk Sabotør gruppe.. les Nikolai Linins siste bok "Free Fall, A Sniper's Story from Chechnya" så kansje du blir enig ? Det er vel kansje en del av spetsnaz, men det du sier om hvordan man blir med stemmer meget dårlig med hva som blir fortalt her.. såå, hvem har rett? Du må ta slike bøker med ein klype salt. Specnaz står jo egentleg for Specialnoe (spsielt) Naznachenie (oppdrag). Eg kjenner eit par som prøvde på å komme i Specnaz, utan å lykkes. Og det var folk som bjynte å forberedde seg frå barneskolen. Dei dreiv med Sambo/Boksing, var sjukt bra fysisk form, utruleg smarte (top karaktera frå skulen) og var på skyte-banen minst 1 gong i uka. Før dei ein gong søkte ditt, vil eg sei at dei var bedre soldata enn dei fleste som dimmer (både i Norge og Russland). Men vanlegvis er det slik at du blir med i ein "vanleg" specnaz, ikkje noe fancy. Litt tøffare enn vanlege fallskjermsjegera i Russland kanskje. Der tjenestegjør du i 1 år. Så om du er ein av dei beste, blir du forfremma til serjant (det er ikkje oficer-rang i Russland, men god soldat kan få den). Så tjenestegjør du som serjant i 1-2 år og bjynn å forberedde deg for å få "krapovyi beret (rødt beret). Den er TØFF! Og med tøff, så meiner eg "nærmast umulig". Eg kan jo berre sei, at etter 3 daga ut i marken, utan noe som helst mat og søvn (så å si), så avsluttes test med slåskamp mot ein instruktør. Som gjerne var i alle fall regional mester i sambo/boks. Han må du greie å stå imot i 12 minutter. Ofte så bytter dei instruktør halveis i kampen. Han eg kjenner, måtte ut mot ein som heiter Sergej Baduk. Over 1.90 høy fyr, 120kg med musklar, som var hovud fitness trenar for FSB, samt holder svart belte i karate (8th dan!!) og driver med boksing og muai tai. Han greide ikkje å stå imot han i 12 minutt kan eg vel avsløre Men kampen er berre sisten led, av å få krapoviy beret. 90% kommer ikkje så langt. Etter at du har fått krapovyi beret, kan du få mulegheit til å komme inn i "Elite-Specnaz" (Alfa, Vymple, GRU, Vityazi). Men det er kun beste, etter anbefaling frå ledelsen og ein hard test, som kommer inn. Frå første dag i militæret, til ein får bli med i f.eks. Vympel, tar det vanlegvis rundt 5 år. Du kan jo for så vidt sei, at du må vere den beste i alt du gjer, under denne tiden. Men fleire titals tester, opptakk, prøver og konstant evaluering. Søk litt på youtube, dei fleste video er på Russisk, men du får i alle fall ein innblikk "Krapoviy Beret" (Краповый Берет) "Sergej Baduk" (Серегй Бадюк) Og har er ein av veeeldig få ekte specnaz vidoe (alfa og vympel) som er ute på nett. Litt logisk at det er ikkje mange av dei;) Ut frå det eg har hørt, så er det liknande process for å bli med i SEALs 6, f.eks, som reknast for å vere ein av dei betre. Men siden USA er med på mange fleire operasjona, så må dei rekrutere fleire folk og då blir det litt enklare (og fortare) å komme inn. Eg kjenner ikkje så mye til MJK/FSK/HJK, men eg kan tenke meg at det er litt enklare å bli med i den;) Fallskjermsjeger er jo vanleg førstegongstjeneste. Og trur ikkje det er sååå vanskelig å bli overført til marinejeger etter det heller, om du gjer det "greit nokk" Endret 21. februar 2012 av cefey Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 snip Som fallskjermjeger blir du ikke overført til noen eller noe, du må ta akkurat de samme testene og øvelsene som alle andre. Fallskjermjeger året er rett og slett en opptrening til FSK/MJK opptaket, du må jo ikke sende søknad til FSK/MJK etter fallskjermjeger, men alt det du blir testet på i FSK opptaket er det de har trent på i fallskjermjeger tjenesten. (greie å få hvile på sekundet det er pause, mat, vann osv. når det gitt deg.) Og ja tviler ikke på at russerne er noen harde beist, eller navy seals, men opptaket er jo greit nok, men viss ikke opplæringa står i stil er det jo samme hvor helvete opptaket er. Viss man ser hvordan man blir behandlet der er jeg ikke sikker på om man blir en så mye bedre soldat. http://www.youtube.com/watch?v=3NdBHUXo2k0 Men jeg vetta f.... om spesialstyrkene, man har alle sine sterke sider og mindre sterke sider. Lenke til kommentar
6Bravo2 Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Du må ta slike bøker med ein klype salt. Specnaz står jo egentleg for Specialnoe (spsielt) Naznachenie (oppdrag). Eg kjenner eit par som prøvde på å komme i Specnaz, utan å lykkes. Og det var folk som bjynte å forberedde seg frå barneskolen. Dei dreiv med Sambo/Boksing, var sjukt bra fysisk form, utruleg smarte (top karaktera frå skulen) og var på skyte-banen minst 1 gong i uka. Før dei ein gong søkte ditt, vil eg sei at dei var bedre soldata enn dei fleste som dimmer (både i Norge og Russland). Men vanlegvis er det slik at du blir med i ein "vanleg" specnaz, ikkje noe fancy. Litt tøffare enn vanlege fallskjermsjegera i Russland kanskje. Der tjenestegjør du i 1 år. Så om du er ein av dei beste, blir du forfremma til serjant (det er ikkje oficer-rang i Russland, men god soldat kan få den). Så tjenestegjør du som serjant i 1-2 år og bjynn å forberedde deg for å få "krapovyi beret (rødt beret). Den er TØFF! Og med tøff, så meiner eg "nærmast umulig". Eg kan jo berre sei, at etter 3 daga ut i marken, utan noe som helst mat og søvn (så å si), så avsluttes test med slåskamp mot ein instruktør. Som gjerne var i alle fall regional mester i sambo/boks. Han må du greie å stå imot i 12 minutter. Ofte så bytter dei instruktør halveis i kampen. Han eg kjenner, måtte ut mot ein som heiter Sergej Baduk. Over 1.90 høy fyr, 120kg med musklar, som var hovud fitness trenar for FSB, samt holder svart belte i karate (8th dan!!) og driver med boksing og muai tai. Han greide ikkje å stå imot han i 12 minutt kan eg vel avsløre Men kampen er berre sisten led, av å få krapoviy beret. 90% kommer ikkje så langt. Etter at du har fått krapovyi beret, kan du få mulegheit til å komme inn i "Elite-Specnaz" (Alfa, Vymple, GRU, Vityazi). Men det er kun beste, etter anbefaling frå ledelsen og ein hard test, som kommer inn. Frå første dag i militæret, til ein får bli med i f.eks. Vympel, tar det vanlegvis rundt 5 år. Du kan jo for så vidt sei, at du må vere den beste i alt du gjer, under denne tiden. Men fleire titals tester, opptakk, prøver og konstant evaluering. Søk litt på youtube, dei fleste video er på Russisk, men du får i alle fall ein innblikk "Krapoviy Beret" (Краповый Берет) "Sergej Baduk" (Серегй Бадюк) Og har er ein av veeeldig få ekte specnaz vidoe (alfa og vympel) som er ute på nett. Litt logisk at det er ikkje mange av dei;) Ut frå det eg har hørt, så er det liknande process for å bli med i SEALs 6, f.eks, som reknast for å vere ein av dei betre. Men siden USA er med på mange fleire operasjona, så må dei rekrutere fleire folk og då blir det litt enklare (og fortare) å komme inn. Eg kjenner ikkje så mye til MJK/FSK/HJK, men eg kan tenke meg at det er litt enklare å bli med i den;) Fallskjermsjeger er jo vanleg førstegongstjeneste. Og trur ikkje det er sååå vanskelig å bli overført til marinejeger etter det heller, om du gjer det "greit nokk" Klart jeg tar bøker med en klype salt Det er allikavel en meget god bok.. Du skriver om Vympel og GRU (GRU er militær etteretning, ikke en spesialstyrke som de andre.. joda de er spesielle men kan ikke tas med i denne debatten da det ikke var Etteretningstjenester vi diskuterer..) Kan andbefale en annen bok til deg; Livvakt i helvette. Han den handler om var blandt annet med i Vympel, samt politiets spesialstyrke og opplevde mye rart.. Disse bøkene jeg nevner har for meg langt mer troverdighet (selv om jeg såklart ikke svelger det som sannhet) enn hva du har hørt av dine venner.. Det du har hørt har jeg også hørt fra nordmenn som prøvde seg som marinejeger og spesialjeger.. Til og med i noe så "enkelt" som mekinf i TMBN så er en av testene i praksis å bli rundtjult (been there done that).. Så må du huske på at det pleier å være en sammenheng med at folk som har prøvd og ikke lykktes beskriver opptaket som noe mer ekstremt enn de som faktisk klarte strabasene... Så alt som man ikke hører fra operatører har utrolig lite verdi--- dessverre. Lenke til kommentar
lassemidtsiann Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Hvor ofte brenner huset ditt ned? Har du forsikring på det? Du det er heller sjeldent! Ja det har jeg! Hvordan det? Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 FSK: Forsvarets Spesialkommando: Opprettet 1981, førstegang kjent for omverden 1999, Hovedoppgaver: Anti-terror, Kapringssituasjoner og beskyttelse av oljeplattformer. men også andre oppgaver! Våpen og Utstyr: Heckler & Koch MP5 Heckler & Koch USP Heckler & Koch HK416 Heckler & Koch HK417 Diemaco C8 SFW Barrett M82A1 Accuracy International L115A1 Glock 17 Mk.23 MG3 M320 granatkaster LAW - Light Anti-tank Weapon MJK: Marinejegerkommando: Opprettet 1958. Hovedoppgaver: Beskytte Norske maritime Interesser ,Nasjonalt og internasjonalt, også disse driver med alternative oppgaver Våpen og utstyr: Hemmelig! HJK: Hærens Jegerkommando, tidligere Fallskjermjeger: Opprettet 1968. Hovedoppgaver: Beskytte Norske Landbaserte Interesser, Nasjonalt og internasjonalt. Driver også med alternative oppgaver, Våpen og utstyr: Hemmelig! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Og hvor er det der i fra? 1 Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Og hvor er det der i fra? Har det noe og si den som leter den finner (noe insiderinfo er å påregne ) Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Mye av det på lista er utstyr jeg har sett på div. promovideoer og reklamebilder ihvertfall. Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 har aldri sett promovideoen, men utstyret er nesten standar gjennom hele forsvaret, det som ikke står på den lista er vel klasse hemmelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå