Gå til innhold

hva er forskjellen på mjk, fsk og hjk?

skarpskytter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjk/Fsk er samme greia, derav slashen. Disse regnes som en del av hæren, mens Mjk går under sjøforsvaret. I førstegangstjenesten kan du velge Hjk, mens Fsk og Mjk er elitestyrker som krever at samtlige søkere har gjennomført førstegangstjeneste. Det er en fordel at disse har fullført verneplikten som enten fallskjermjeger eller spesialjeger, men er ingen krav. Mjk er det tøffeste opptaket som finnes i Norge, og kanskje i verden. Mye av oppgavene til de norske spesialstyrkene er å ligge i OP (Observasjonspost) og oppservere fienden bak deres linjer. For Hjk/Fsk foregår det meste på bakken, av og til også drop fra helikopter/fly. Mjk driver også med dette, men i tillegg er de også spesialister på maritime miljø, da dykking og slipp fra ubåt samt hurtige spesialfartøyer er litt av det dem driver med.

Lenke til kommentar
MJK er ikke kun for folk som har fullført førstegangstjenesten. MJK har opptak i begynnelsen av rekrutten og hvem som helst kan i utgangspunktet melde seg på.

Det stemmer.. skulle akkurat til å skrive det selv :)

Dessuten kan det være uheldig å kommentere hva disse spesialstyrkene driver med, oppererer, rekrutterer, opptak osv osv. Det som ikke står på de offentlige sidene til de respektive avdeliger skal ikke sies på offentlige diskusjonssider.

Lenke til kommentar
Hjk/Fsk er samme greia, derav slashen. Disse regnes som en del av hæren, mens Mjk går under sjøforsvaret. I førstegangstjenesten kan du velge Hjk, mens Fsk og Mjk er elitestyrker som krever at samtlige søkere har gjennomført førstegangstjeneste. Det er en fordel at disse har fullført verneplikten som enten fallskjermjeger eller spesialjeger, men er ingen krav. Mjk er det tøffeste opptaket som finnes i Norge, og kanskje i verden. Mye av oppgavene til de norske spesialstyrkene er å ligge i OP (Observasjonspost) og oppservere fienden bak deres linjer. For Hjk/Fsk foregår det meste på bakken, av og til også drop fra helikopter/fly. Mjk driver også med dette, men i tillegg er de også spesialister på maritime miljø, da dykking og slipp fra ubåt samt hurtige spesialfartøyer er litt av det dem driver med.

Du kan begynne på MJK-kurset som førstegangstjeneste. Du kan derimot ikke gå spesialjeger-kurset... Hva som er tyngst av MJK- og spesjegeropptaket er det ingen av oss som vet. Og hva spesialstyrker i resten av hverden driver med vet vi i hevt fall ikke! FSK kan også settes inn fra SB90 og ZODIAC. MJK gjør også i dagens verden en god del i ikke-maritime områder (ikke så mye maritimt i A'stan at det gjør noe..., og har fallskjermkurs som en del av den grunnleggende utdanningen.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Så... forskjellen er...? Virker på meg som om det er same shit different toilet hele greia...

Hvor lang er utdannelsen på de forskjellige? Altså, NÅR blir man operativ?

Er det oppgaver MJK gjennomfører som ikke de andre spesialstyrkene kan, og vice versa?

Hvis noen kan svare på dette uten å måtte røpe høyklassifisert hemmeligholdt informasjon hadde det hjulpet meg mye hvertfall, da jeg er relativt forvirret.

Og husk regler for grunnleggende retorikk og argumentasjon nå da dere! ;) Hver gang dette blir diskutert ser det ut til at alle vet bedre enn hverandre...

Lenke til kommentar

Mjk er det tøffeste opptaket som finnes i Norge, og kanskje i verden.

Tja, er vel litt overdrevet? Trur både "navy seal 6" eller speil avdelingen av specnaz i "litt" tøffare? Der i snitt ca 10.000 som søker inn og kun 10 som kommer gjennom?

I Norge, så vil eg påstå av det er vanskeligare å bli flyger. Det er tøffare fysiske krav, men ein må besette mange fleire andre egenskaper for å bli flyger.

Lenke til kommentar

Så MJK er ganske likt FSK, bare at oppdragene deres hovedsaklig har tilknytning til maritime miljøer, men egentlig ikke?

Dette med antiterror på kontinentalsokkelen såvidt jeg har forstått var vel det egentlige formålet med FSK når den ble opprettet. Jeg vil tro en ikke trenger å telle på mer enn én hånd, antall anti-terroraksjoner som faktisk har skjedd der.

Lenke til kommentar

Tja, er vel litt overdrevet? Trur både "navy seal 6" eller speil avdelingen av specnaz i "litt" tøffare? Der i snitt ca 10.000 som søker inn og kun 10 som kommer gjennom?

I Norge, så vil eg påstå av det er vanskeligare å bli flyger. Det er tøffare fysiske krav, men ein må besette mange fleire andre egenskaper for å bli flyger.

Nå er jo tøff et relativt begrep. Man kan vanskelig sammenligne de forskjellige opptakene, da rammene rundt opptaket er forskjellige. Hvis du feks ser på opptak til Navy Seal, så ser man at de er i messa og spiser(de får lite tid på å gjøre det, men de får allikevel mat). Slik jeg har forstått det går MJK og FSK/HJK opptak mer ut på at man skal 'sultes'.

Hvorvidt flygerutdanningen er vanskeligere enn opptak til spesialjeger/marinejeger kommer nok an på øyet som ser. En person som klarer flygeropptaket vil ikke nødvendigvis synes at opptak til spesialjegerne er like enkelt, og omvendt. Som sagt kommer dette helt an på øyet som ser.

Lenke til kommentar

Tja, du vet ingenting om SEAL. og enda mindre om spetsnaz.. strengt talt vet du ingenting om tjenesten eller opptaket til FSK eller MJK heller. Så tror vi alle bare skal la den om hvem som er den tøffeste avdelingen ligge.

Lenke til kommentar

Tja, du vet ingenting om SEAL. og enda mindre om spetsnaz.. strengt talt vet du ingenting om tjenesten eller opptaket til FSK eller MJK heller. Så tror vi alle bare skal la den om hvem som er den tøffeste avdelingen ligge.

Du veit sikkert veldig gødt, kva EG veit om kva?:)

Kan for øvrig sei, at ein må bli invetert til å joine specnaz. Der folk frå ulike elite-styrker rundt om i landet blir eveluert og plukka ut. Og kun få av dei utvalgte, kommer gjennom opptaket.

Liknandes ordning er det for SEALs. For øvrig, dei er brukt mye mer enn specnaz, så det er eit par andre måter også å få komme på opptaket.

Men med alt respekt for mjk/fsk/hjk, så er det desidert ikkje verdens tøffaste opptakk;)

Lenke til kommentar

Dette kan du si med hvilken bakgrunn cefey? Siden du kan være SÅ bastant på det har du vel prøvd både FSK, MJK, SEAL og spetnaz i tillegg til alt annet av spesialstyrker?

Har hørt utenlandske offiserer snakke om norske spesialstyrker med SVÆRT store ord...

I boken "Norges hemmelige krigere" hevdes det jo også at norske FSK soldater måtte ta over sekkene til noen SEALS gutter fordi de var for slitne... Men såklart, du har vel mer erfaring og kunnskap enn en forfatter med tilgang til FSK miljøet.

Lenke til kommentar

Du veit sikkert veldig gødt, kva EG veit om kva?:)

Kan for øvrig sei, at ein må bli invetert til å joine specnaz. Der folk frå ulike elite-styrker rundt om i landet blir eveluert og plukka ut. Og kun få av dei utvalgte, kommer gjennom opptaket.

Liknandes ordning er det for SEALs. For øvrig, dei er brukt mye mer enn specnaz, så det er eit par andre måter også å få komme på opptaket.

Men med alt respekt for mjk/fsk/hjk, så er det desidert ikkje verdens tøffaste opptakk;)

Så hvordan vet du alt det du vet da? :p jeg satser på at du ikke er en operatør i hverken SEAL, Spetsnaz eller i Norske spesialstyrker. Og om du er, som så mange andre, en som har lest om ditt og datt og lener seg på dette, ja så vet du fortsatt ingenting..

Jeg har lest i bøker fra operatører i blandt anna SBS, at SEALs omtrent ikke har verdt i strid. Sett i forhold til en del andre styrker altså..

Skal jeg hive meg på jetteleken om hvilken enhet som er hardest å være med i, så blir det en russisk Sabotør gruppe.. les Nikolai Linins siste bok "Free Fall, A Sniper's Story from Chechnya" så kansje du blir enig ?

Det er vel kansje en del av spetsnaz, men det du sier om hvordan man blir med stemmer meget dårlig med hva som blir fortalt her.. såå, hvem har rett?

Lenke til kommentar

Dette kan du si med hvilken bakgrunn cefey? Siden du kan være SÅ bastant på det har du vel prøvd både FSK, MJK, SEAL og spetnaz i tillegg til alt annet av spesialstyrker?

Har hørt utenlandske offiserer snakke om norske spesialstyrker med SVÆRT store ord...

I boken "Norges hemmelige krigere" hevdes det jo også at norske FSK soldater måtte ta over sekkene til noen SEALS gutter fordi de var for slitne... Men såklart, du har vel mer erfaring og kunnskap enn en forfatter med tilgang til FSK miljøet.

Norges hemmelige krigere er skrevet av en person som ikke eier den minste forståelse for millitæret.. og det er ganske tydelig på måten han beskriver en del ting i denne boken. Den boken skal tas med en klype salt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...