Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC - Windows oppdager ikke ny harddisk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal installere Windows XP på min nylig oppgraderte maskin, og bruker windows-cden for å starte installasjonen. Men når alle drivere osv har blitt lastet inn og jeg har trykka ok for å starte en helt ny installasjon av Windows, så får jeg beskjed om at Windows ikke finner noen harddisker.

Min nye harddisk er en Samsung Spinpoint 750GB harddisk (SATA). Jeg har ingen erfaring med sata, alltid hatt IDE-harddisker, så er det noe jeg har glemt å gjøre for å få windows til å oppdage harddisken?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

dette er et vanlig problem.

Windows XP har ikke driveren til SATA kontrolleren din. Den klarer dermed ikke å detektere harddisken.

Mulige løsninger:

1. Under install trykk F6 for å installere SCSI driver (følger ofte med en diskett med SATA driver med hovedkortet, putt inn denne disketten).

2. Du har kanskje muligheten til å sette SATA til native mode eller noe lignede i BIOS'en.

3. Du kan legge inn SATA driveren på en egenkomponert windows XP cd.

Se forøvrig denne posten her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1028401

Den inneholder en link med en gjennomgang for mulighet 3.

1/2 er de letteste og raskeste. Konsulter manualen til hovedkortet for BIOS innstillinger for opsjon.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke ut hvilke instillinger jeg må forandre inne på BIOS. Jeg har dette hovedkortet, og jeg går inn på "Integrated Peripherals" (som brukes for å konfigurere SATA osv i følge manualen), og får opp to valg som nevner SATA:

"SATA AHCI Mode" (som bare støttes av Vista i følge manualen), og "SATA Port0-1 Native Mode". Jeg prøvde å forandre begge disse to, men får fortsatt samme feilmelding når jeg prøver å installere Windows XP.

Det fulgte ikke med noen diskett med hovedkortet, og jeg finner ikke noen drivere på siden for hovedkortet mitt, så jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar

Morn igjen.

Det er Chipsett driverene som inneholder driveren til SATA kontrolleren.

Du finner disse driverene på listen. Det er en .exe fil som må lastes ned.

Jeg *håper* at dette kun er en "selfextractable" og ikke en installasjonsfil.

Dersom det er en self extractable fil, så vil du kunne finne den/de aktuelle driverene i mappen(e) som blir opprettet når du pakker denne filen ut et sted.

Eller:

http://downloadcenter.intel.com/filter_res...4&submit=Go!

Under utilities der er det et program som lager en slik driverdisk.

I BIOS'en står SATA-kontrolleren instilt på RAID eller IDE? Skal være IDE for å slippe å bruker driver.

Du skal forøvrig IKKE bruke AHCI Mode med windows XP, så manualen har rett i det.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Har også googlet litt og set at flere nevner at SATA-kontrolleren skal stå på IDE. Men finner ikke noe som helst om SATA-konotroller i BIOS. Hva kalles den ofte på engelsk?

Får ikke til å finne de enkelte driverne fra chipsett-fila jeg laster ned fra gigabyte sine sider. Den bare extracter bare en installasjonsfil pluss en help-fil og noe annet, og installasjonsfila begynner å installere drivere, så jeg får ikke tak i driverne derfra.

Men jeg tror jeg fant drivere på CD-en som fulgte med, under ei mappe som heter "GSATA", og readme-filen der sier: "To create a pre-install disk for 32-bit Win2K/WinXP/Win2003/Vista, please copy all files in the floppy32 folder to the root directory of a floppy disk."

Så det eneste jeg trenger å gjøre er å skaffe en diskett og kopiere de filene til en nyformatert (FAT32?) diskett? :) Evt. kopiere de filene til en mappe på PC'en og lage en modifisert Windows-installasjon, som du linka til i den andre tråden?

Takk for svar :)

Edit: Prøvde å lage en modifisert windows-installasjon, men den fant ikke driveren, verken når jeg lot den gå av seg selv, og heller ikke når jeg trykket F6 i starten. Får prøve med en diskett i morra.

Endret av Pug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...