Gå til innhold

Sykle om vinteren


anaconda

Anbefalte innlegg

Hadde egentlig tenkt å parkere sykkelen for vinteren, å bruke bilen, men... Syklet på jobb mandag, i går og i dag. Det har vært minusgrader og i dag var det veldig glatt. Det er ikke kommet snø enda. Jeg har en lett hybridsykkel med smale dekk, så jeg måte være veldig forsiktig. Hvordan er det å sykle med piggdekk på sykkelen?

 

Når det gjelder kulda er det ikke noe problem. Har varme gode klær, så fryser gjør jeg ikke. Bør jeg invistere i piggdekk og forsette å sykle, eller er det best å parkere sykkelen nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vintersykling er helt ok. Så lenge man skal rett frem føles det trygt med piggdekk. Sporete vei og skarpe svinger bør forseres forsiktig.

 

Et problem med vintersykling er slitasje på sykkelen. Bor du i en by hvor det saltes, tærer det mye på drivverk og evt. dempegaffel.

 

En hybrid vil kanskje føles mindre forutsigbar enn vanlig terrengsykkel med bredere styre og dekk med litt mer volum når underlaget er glatt.

Lenke til kommentar

Piggdekk er fantastiske! Men kjøp testvinnerdekk, Nokian-dekkene jeg kjøpte for et par år siden er jeg godt fornøyd med. Egentlig er det nå på tide å kjøpe nye, for vinterdekk er ferskvare, både på bil og ikke minst på sykkel.

 

Å legge seg flatt ned i svingene går likevel ikke. Nysnø oppå is er helt umulig, for piggene når ikke ned i isen. Sporete veier er dritskummelt. Snøslaps på sporete is er livsfarlig. Men tørr pakket snø, jevn is og selv våt is går greit. Når det er våt is føler jeg meg faktisk mye tryggere på sykkelen enn til fots. Å krafse seg oppover en våt isete motbakke mens fotgjengerne strever med å holde seg oppreist langs iskantene er coolt.

 

Husk hjelm, for det hender man faller. Derfor bruker jeg stort sett alltid gang- og sykkelveiene om vinteren, for der kan man falle uten å risikere å bli nedkjørt. Er det tungt snøfall eller slapseføre lar jeg sykkelen stå og tar heller bussen.

 

Forresten har jeg funnet ut at temperaturgrensa går ved ca minus 15, blir det kaldere så vil selv fartsvinden bli for avkjølende med all verdens påkledning. Jeg har prøvd 22, men det gjør jeg aldri igjen.

Lenke til kommentar
Hvis jeg sykler til jobb, ca 12 km en vei, trenger jeg trene mer da?

Jeg bruker ca 35-40 minutter en vei. Noen synes kanskje jeg bruker lang tid, men klarer ikke sykle så fort, på grunn av at jeg har en muskelsykdom.

Jeg vil i utgangspunktet si at det høres ut som det er nok trening. Tror nok du ligger langt over gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det er genialt å sykle på vinteren hvis du har rett utstyr. Kjøp ordentlig gode piggdekk!

 

men på grunn av høy slitasje på vinteren vil jeg anbefale en rimelig terrengsykkel. Den vil også ha mye bedre grep ettersom du kan bruke bredere dekk. Bruk gode piggdekk som VG sin testvinner Schwalbe Ice Spiker med 304 pigger. Skal du prøve deg på litt lenger turer eller det er svært kaldt kan jeg anbefale elektriske varmesåler. bruker selv såler fra Hotronic som fungerer godt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I dag tok jeg ut sykkelen igjen. Kjøpte Schwalbe Marathon Winter 28-tommer i høst med 240 pigger, og rakk såvidt å kjøre dem inn litt før snøhelvete (Oslo...) Kostet 1000 kr for to.

 

I dag var det smeltevann som var frosset til speilblanke plater overalt på fortauet, og asfalten hadde tynn ishinne. Folk kunne ikke gå normalt. Syklet som på sommerføre. Supert!

 

(NB, disse sitter best med lavt trykk, siden den ytre piggraden da kommer bedre i kontakt med veien)

Endret av Shrek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...