Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Defekt vifte på min Peugeot 306

Cyrus664

Anbefalte innlegg

Har en Peugeot 306 2000 mod. hvor vifta ikke virker. Jeg har ikke mye peiling på biler og aner ikke hva som er galt. Fikk en til å se på den og han fikla litt med sikringene, men der var ikke feilen.

Noen som har noen tips på hva jeg kan sjekke ut? Er det eventuelt vanskelig å sette inn ny vifte selv fremfor å ta den på verksted. Aner ikke hva slags priser de tar.

Ikke gøy å kjøre nå i kulda uten vifte...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at det er kupèvifta du sikter til... Hvordan skjedde det ? Stoppet den mens du kjørte ? Har den virket normalt så langt ? Virker alt annet slik det skal ?

Hadde vært greit med litt mer detaljer for å kunne gi deg noe fornuftig svar, men et tips er at motstanden til vifta har gått. Dette er ikke noe du bør tukle med selv hvis ikke du kan skru litt fra før. Det bør være fort gjort på et verksted. HVIS (!!) det er der feilen ligger, så burde de ikke bruke mer enn en time på jobben, og delen koster rundt 700,- mener jeg å huske.

Problemene (og utgiftene) begynner ikke før man skal finne ut av hva som er årsaken til at motstanden ikke ville mer. Den ryker i utg.pkt. ikke av seg selv. Det kan jo skje, men det er sjelden.

Lenke til kommentar

Det er kupévifta ja. Kjøpte bilen av en forhandler og han sa den virket før. Nå vet jeg ikke hvor mye jeg kan stole på han, men han virket ikke som typen som ville lyve. Så i følge han stoppet den helt plutselig. Vet ikke om det var mens han kjørte eller hva.

Kompis av meg skrudde ut vifta og jeg tok den med på Mekonomen. De fikk liv i vifta, så det er nok ikke der feilen ligger. De mente det kunne kanskje være bryteren eller noe annet som jeg faktisk har glemt *doh*

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fant et innlegg på forumet vårt (Peugeot Sport Club Norge) fra den gangen det skjedde med min 306, hvor "prosedyren" er greit forklart:

"det er en motstand som styrer hastigheten på vifta di. Denne er mest sansynelig brent. Hvor den sitter....tja... jeg tror uten om å være sikker at den sitter i torpedoveggen på din bil. Du må da ta ut det plast dekslet som sitter under vinduspusseren på høyre side, så kommer du til en gummi/plast sak under der som du løfter opp. Da vil du se et gitter der hvor frisklufta inn i bilen din kommer inn. Løft ut gitret og titt nedi hullet der....mulig den sitter der. En sånn passe stor klump med plast og metall, tar du den ut så går det noen tråder i spiral inni den.

Ikke veldig godt forklart men hvis du skjønte det så bør ikke denne jobben ta mer en 5 - 10 min.

Altså alt gjøres ved å stå utenfor bilen ved høyre framskjerm"

Du kan jo evt. skrive ut dette og ta det med til verkstedet. Det kan spare deg for ganske mye penger med tanke på hvor mange timer de bruker på feilsøking....

Endret av fredster
Lenke til kommentar

Virker som et klart tilfelle av "Occam's razor" (tja, ikke helt men...). Det var visst ikke noe galt med viften alikevel. Tok den med på verksted og de fikk futt i den med en gang de satte den inn. Mulig det var bare snakk om dårlig kontakt, men den funker i alle fall. Litt dumt at ingen som så på bilen (må ha vært minst 4 kompiser) tenkte på å bare ta ut vifta og putte den inn igjen (som å reboote en PC :) ), men men...

Peugeot tok (bare) 700 kroner da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...