Luske_Ludvig Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Hei! Kommer over dette vraket i dag. Noen som vet hvilken biltype vraket stammer fra? (Jeg vet ikke) Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Ser ut som en ganske stor bil med tanke på styresnekka. Kraftig ramme og firehjulstrekk. 4-sylinder bensinmotor (?) Var ikke mye og gå etter. Du så ingen merker på motor eller andre deler ? Kansje poste bildet i Gjenkjenner du bilen? -tråden Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Det kan ikke være en traktor?Jeg kan ikke se at det er firehjulstrekk, men heller bakhjulstrekk med reduksjonsgir(?). Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Det kan ikke være en traktor?Jeg kan ikke se at det er firehjulstrekk, men heller bakhjulstrekk med reduksjonsgir(?). Ser ikke ut som en firehjulstrekker, nei. Uavhengig forhjulsfjæring på firehjulstrekkere var ikke særlig vanlig på den tiden denne bilen tilhører. Og traktorer har stort sett vært konstruert på samme måte i evigheter; motor, girkasse og bakaksel i en kompakt enhet, uten noen form for rammekonstruksjon og fjæring som det denne bilen har. Ser mest ut som det kan ha vært en mer eller mindre liten lastebil, noe som stemmer med den ekstra reduksjons/splittgirkassa.. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Det er nok en lastebil eller buss av noe slag, eventuelt noe helt eller delvis hjemmebygd. Den må jo ha ligget der ganske lenge for å bli så rustent, men samtidig ser jeg at det er endel aluminiumskomponenter der, og da tviler jeg på at det er veldig mange tiår gammelt. Det ser også ut som om støtfangeren fortsatt ligger på plassen sin? Den kan kanskje gjøre det lettere for noen å identifisere hva det er for noe. Det er også litt vanskelig å se hvor stort det er - hvordan er størrelsen i forhold til en vanlig personbilmotor? En tanke som slo meg var om det kan være en gammel Toyota Landcruiser. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Utifra delene så finner jeg det nesten vanskelig å tro at det er en hel bil som har rustet opp så mye, den kunne kanskje ha brent, men det ser ikke slik ut? Er jo mulig det er et slags selvbygg av noe slag som bare har vært blekkplater og en ramme .. Endret 30. oktober 2008 av kjetilkl Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Tenkte selv på brann etter å ha kikket på toppdekselet, men usikker.. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Støtfangerne ligner litt på volvo, men ikke helt. - Men siden de er i aluminium, og den har styresnekke, samt at det ser ut som det er spaker for høy og lavgir på den bakre kassa så kan den ikke være altfor gammel (dvs siste 30 år iallefall?) Lenke til kommentar
joka Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 kan være 4wd.. det kan gå en aksling framover fra fordelingskassen... for kort girstang til å være lastebil ?? ikke stiv foraksel.. Lenke til kommentar
Mangellapp Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Motor og gearkasser er fra en 1977-1986 Lada Niva. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 :Cow_on_the_road Imponerende! Nå skal David 10 mnd få skrive litt:: uymn5t122m||hgq Huff, der var det rett før knappene ble revet av! Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Har ikke Niva stive aksler både framme og bak ? (Mener å huske det). Bilen på bilde har uavhengig oppheng på framhjulene. Etter nærmere ettersyn er jeg enig med Inge Rognmo at bilen ikke har firehjulstrekk, og at det heller ikke er noen traktor. Men mototoren ligner på den som sitter i Niva. Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 kunne minne om opel for min del den motoren men Lenke til kommentar
Lugia Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Synes den minner om en Audi 80. Måten akslingen foran er plassert i forhold til girspak-komponentene. Synes også topplokket har en slående likhet med Audi 80 sin. Forøvrig ser man at girspak-systemet er veldig likt en slik klassisk bil. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Jeg stemmer på LADA Niva, ser jo også at de 3 girstengene er identisk plassert. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Har ikke Niva stive aksler både framme og bak ? (Mener å huske det). Bilen på bilde har uavhengig oppheng på framhjulene. Etter nærmere ettersyn er jeg enig med Inge Rognmo at bilen ikke har firehjulstrekk, og at det heller ikke er noen traktor. Men mototoren ligner på den som sitter i Niva. Har lest meg litt opp på Niva, og den har faktisk uavhengig fjæring foran, som en av få terrengbiler av eldre dato med dette. Er derfor tilbøyelig til å være enig med Cow_on_the_road at det kunne være en slik, men syns kanskje det burde vært mulig å skimte drivakselen ut til det høyre forhjulet, om bilen faktisk var firehjulsdrevet.. Mulig denne enten er skjult av gresstustene, eller demontert? Om det er en Niva, så er det i alle fall ikke med samme motor som på bildene han viste -toppdekslet på motoren er ikke likt (se etter oljepåfyllingshullet/lokket som vises svært tydelig på de to bildene fra motorrommet, verken lokket eller hullet finnes på vraket, så vidt jeg kan se. Toppdekslet på vraket har også en tydelig "hump" forrest, som huser registerreim eller -kjede, det har ikke bildene fra Niva'en. Men Niva har vel vært levert med flere forskjellige motorer, så det er jo fortsatt mulig. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Hva er de 2 ekstra spakene på Ladaen til? Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 "klatregir" Om jeg ikke tar heelt feil så er den ene til å regulere 4WD og 2hjulstrekk? Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Det så ganske pimpa ut...med 3 spaker..hehe Sett egen spak til 2wd/4wd i mitsubishi osv, men egen spak til klatregir var nytt for meg Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Tja, har jo også sett Hiace (Diesel) arbeidsbil med klatregir også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå