Pizzaen Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Hei Hver gang jeg legger inn xp på nytt så tar jeg en full formatering og det tar gjerne 3 kvarter til en time. Jeg liker og prøve nye OS som linux og gamle Windows versjoner osv... Det tar mye tid i og bare formatere da, men rask formatering tar jo 15 sekund. Så jeg lurer på om det er nødvendig og ta full formatering?? Lenke til kommentar
andriksen Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Hei Hver gang jeg legger inn xp på nytt så tar jeg en full formatering og det tar gjerne 3 kvarter til en time. Jeg liker og prøve nye OS som linux og gamle Windows versjoner osv... Det tar mye tid i og bare formatere da, men rask formatering tar jo 15 sekund. Så jeg lurer på om det er nødvendig og ta full formatering?? Ja jeg har hatt virus og treig pc mange ganger. Jeg har prøvd hurtig fromentering men det hjelper ikke føler jeg. Jeg kommer til å fortsette å formentere selv om det tar langt tid Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 de fleste anbefaler " bruk hurtig formatering ": Regardless of which file system you choose, be sure to select one of the "quick" format options (the top two choices), if you do need to format, since these will work much more quickly than a full format. fra denne side ( Step-by-Step: Clean installing Windows XP (Interactive Setup)pkt. 6 ): http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp lykke til Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Ok, men hvorfor ?? Viss hurtig formatering var så bra så ville vell ikke full formatering vert der?? Lenke til kommentar
miCro Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 En full formatering sjekker disken for skadede sektorer, noe som naturlig nok tar ganske lang tid. Det er denne sjekken som er hovedgrunnen for hvorfor den type formatering tar veldig mye lenger tid enn en hurtig formatering. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Det er vel litt for enkelt å tenke slik. Det er vel noen som har ment at når man formaterer er det greitt å sjekke hele disken samtidig. Og på den tiden var diskene kanskje noen hundre megabyte store, så en disksjekk tok ikke så lang tid. Når man installerer Vista får man bare selve formateringen (dvs hurtig). Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Ok Så jeg trenger egentlig ikke og bruke full formatering? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Nei det trenger du ikke. Quick format = Skrive ny MBR, og ny blank tom MFT(Master FileTable) Full format = Skrive ny MBR, og ny blank MFT + i tillegg sjekk av sektorer(samme som en manuell chkdsk /R). Low level format (bit zero'ing) gjøres ikke av windows OS partisjons/format verktøy men av produsent , og produsent verktøy. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Nei, det er ikke nødvendig. Hvis du vil slette all dataen på en harddisk er det bedre å bruke et program som fullstendig overskriver disken et par ganger, og om du vil sjekke disken for sektorfeil kan du f. eks. kjøre chkdsk. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Ok, takker alle sammen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Nei det trenger du ikke.Quick format = Skrive ny MBR, og ny blank tom MFT(Master FileTable) Full format = Skrive ny MBR, og ny blank MFT + i tillegg sjekk av sektorer(samme som en manuell chkdsk /R). Low level format (bit zero'ing) gjøres ikke av windows OS partisjons/format verktøy men av produsent , og produsent verktøy. En liten korrigering ( er ikke ofte det trengs med deg). Formatering skriver ikke ny MBR. Det er kun en enkelt byte i MBR som eventuellt kan forandres, den som sier partisjonstype (som FAT32 eller NTFS). Når det gjelder uttrykket 'low level format', så brukes det nå om å skrive nuller til hele disken. Det kan man gjøre selv, f.eks med diagnoseprogram. Men opprinnelig betød det noe annet, det innebar å skrive inn hele sektorstrukturen på en disk. Det er lenge siden teknologien gjorde det avlegs, nå legges den stukturen inn en gang for alle av produsenten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå