Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ustabil pc, diverse problemer

Anbefalte innlegg

Hei

Tidligere i dag startet pcen å oppføre seg rart. Spilte bf2, og da crashet den pluttselig (greit nok). Når jeg skulle starte den igjen fant ikke pcen noen av IDE hardiskene mine, og den hang seg igjen etter få minutter. Alt dette på en overklokk jeg har kjørt stabilt i ca en uke, klokket så ned cpuen, men akkurat samme feil.

Når pcen er skrudd av blinker musa i ett kjør (den fader vanligvis sakte av og på). Lyset på G15 blinket også av og på hele tiden, selv om pcen er av.

Hver gang jeg restarter bf2 må jeg stille inn lydinnstillingene fra AUDIOSETTINGS til creative x-fi, den resetter seg hver gang. Når jeg velger x-fi står det også at "your hardware is incompatible with this setting" eller noe sånt, lyden fungerer dog likevel.

Jeg klokket ned pcen fra 4,6ghz (som for to dager siden var 8 timer prime 95stabilt med ca 60 grader under full load og 1,38volt) til 4,3 ghz. Først så frøs pcen ca hvert 10sekund, for så å fungere igjen. Selvfølgelig vanvittig irriterende. Gangen etter det (nå) fungerte det helt fint igjen, bortsett fra at pcen nå kun finner en av mine 2 IDE hardisker. Helt uklokket finner pcen som oftest heller ikke IDE diskene.

Er det noen som vet hva som er galt? Kan hovedkortet være gåent? Eller kanskje strømforsyningen? Jeg har i allefall ingen anelse, noe slikt har jeg ikke vært borti før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Magefølelsen sier strømforsyning. Hvor lenge har du hatt maskinen din? Hvilken strømforsyning har du? Ta en kikk inni strømforsyningen og se at ikke kondensatorene er i ferd med å ese ut, noe som er en vanlig årsak til defekte strømforsyninger. Se bilder på badcaps.net.

Meeeen, så var det jo akkurat det med overklokkingen da. Hvor mye var det du overklokket maskinen din? Normalt skal det jo gå greit, men det er jo en grunn til at garantien frafaller ved overklokking.

Prøv først å kjøre Memtest86+ på maskinen din. Kjører denne fint over natten uten at den avdekker feil, så kan vi anta at ram virker ok.

Lenke til kommentar

Har en OCZ gamextreme 700w, skal se etter ødelagte kondensatorer nå.

Pcen har jeg hatt i godt og vel to år, men den har blitt oppgradert fortløpende. CPUen er bare litt over en uke gammel. Regnet med at den ville tåle 1,38 volt, spesielt siden cpuen er vannkjølt. Til vanlig ligger tempen på den på ca 45 grader, noe som ikke er allverden. Dette er da på 4,6 ghz. Har også kjørt den en halv uke på 4,5ghz med 1,33v. Skal kjøre memtest i natt ja.

Takk for svaret, skal si fra når jeg finner ut noe mer.

Lenke til kommentar

Har sjekket strømforsyningen, der ser alt bra ut.

Kjørte memtest 86 i hele natt uten feil, så minnet er heller ikke problemet.

Nå har pcen forresten fungert feilfritt på 4,5 ghz og 1,33v helt siden i går. Merkelige greier, ingen ting fungerte i går, men i dag fungerer alt igjen :-S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...