taKenzZz Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Hei, jeg er en 19 årig kar fra Nord-Trøndelag som for øyeblikket sitter nede i Belgia for en pause fra Norge, litt tid med dama mi og en sjanse til å tilegne meg fransk og nederlandsk. Men som ganske mange andre her på forumet spekulerer jeg en del på hva jeg skal kaste meg ut i neste år (i.e. hvilke studier jeg skal velge). Jeg snakker flytende engelsk, gikk ut med 6 muntlig og 6 skriftlig. Har for øvrig stor interesse for språk generelt sett, har lært meg god nok nederlandsk til å kunne forstå kveldsnytt og lese aviser, så der er jeg også ganske flytende. I tilegg har jeg hatt 3 år fransk i videregående, hvor jeg til slutt fikk 6, og praktiserer nå dette språket med foreldrene til kjæresten min som jeg nå bor hos. Språk er absolutt en av mine interesser, og jeg er veldig fascinert av hvordan språk forandrer seg gjennom tid samt hvordan språk forandrer seg i kontakt med andre kulturer. Historie er også en annen interesse. Jeg er spesiellt interessert i Europeisk historie, men jeg har også en enorm interesse for Antikken. For øyeblikket leser jeg "Persian Fire" av Tom Holland, en avhandling av konfliktene mellom perserne og grekerne samt om forhold i midtøsten fra ca. 500 f.Kr. til 1922. Jeg kommer ikke til å ta førstetjenesten med det første, p.g.a. nederlandskstudier i Antwerpen, så jeg søker antageligvis fremdeles med primærvitnemålskvoten? I så fall har jeg 45,8 poeng medregnet realfagspoeng etc. Mitt første spørsmål dreier seg om følgende: hvis jeg skulle ha valgt ville jeg ha tatt "Europakunnskap med fremmedspråk, fransk" (bachelor & master) ved NTNU, men kvoten ligger på 54,8. Er det noe håp å komme inn her? Jeg er også ikke helt sikker på hva jeg kan gjøre med denne utdanningen i tilfelle jeg faktisk kommer inn på den. Her har jeg en sjanse til å kombinere språkstudier, statsvitenskap og historie, noe som virker som en ypperlig utdanning. Men hva kan jeg gjøre videre etter endt studium? Siden at jeg har belgisk kjæreste burde jeg kanskje prøve meg på å bli diplomat, eventuelt arbeide ved den norske ambassaden i Belgia. Det er et serriøst forhold og vi nærmer oss 3 år sammen. Ingen kan vel fortelle meg akkurat hva jeg burde gjøre videre, men jeg setter pris på erfaring/informasjon om å arbeide ved en ambassade og i så fall hvor vanskelig det er å få ansettelse. Mitt andre spørsmål dreier seg om hvor lett det er å få seg arbeid i Norge med en full utenlandsk utdanning. I tilfelle jeg tar en master i historie her nede i Belgia, hvor lett er det så å få seg arbeid i Norge om vi (jeg og kjæresten min) bestemmer oss for å ikke bo i Belgia? Og angående historiefaget, er det noe lurt å ta studieretningen "Antikkens kultur"? Dette er noe jeg virkelig brenner for, men om jeg prøver meg som lærer kan det hende at jeg vil møte på problemer når jeg prøver å finne arbeid (på videregående f.eks.). Går du "glipp" av noe hvis du velger denne studieretningen? (er det mer relevant for en skole å ansette en historielærer med mer generelle kunnskaper, enn en som har spesialisert seg på Antikken? Jeg kan velge enten "Antikkens kultur" eller "Historie" som studierettninger ved NTNU) Mitt tredje sprøsmål: hvis jeg bestemmer meg for å gå lingvistikk ved Trondheim (tror jeg har gode nok karakterer), hvilke jobbmuligheter finnes det? Sett at jeg tar en master, må jeg så gå videre med en doktorgrad for å bli professor eller finnes det andre områder hvor lingvistikk er ettertraktet? Er det andre utdanninger som passer en kar som meg eller bør jeg bare lete videre selv? Hilsen Ragnar NB: Jeg har ikke skrevet norsk på en stund, så beklager stavefeil/dårlig språk. Takk for all tilbakemelding! Endret 30. oktober 2008 av taKenzZz Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Les mer om å bli diplomat. Skaff deg en master og søk opptak hos UD. http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/dep/As....html?id=450753 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå