Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Splitter ny PC. Tilfeldig shutdown

Anbefalte innlegg

Ny PC, men den skrur seg tilfeldig av og jeg har ingen mulighet for å få ut noen feilmelding siden problemet antagelig er hw-relatert.

Opplevde problemet da systemet var overklokket (selvsagt), men nå som alt står i default og det er auto verdier på alt av FSB og spenninger på alle kjerner og komponteter på hovedkortet, og shutdown kan komme etter noen minutter i idle i Windows XP, eller plutselig når noe skal åpnes... det virker uavhengig hva jeg gjør.

Kjørt memtest og stresstest. Ingen utslag. :(

tips?

P5Q-E hovedkort

e8600@3,16 stock FSB og spenning

OCZ reaper minnebrikker.

Termaltake Toughpower 750W

Endret av mogie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morn,

tror riktig ting å si her er: For lite informasjon.

Eventuelle svar du måtte få utover dette blir mest gjettninger siden det kan være mange ting.

En ting som kan være greit er å gjøre følgende:

Start->Kjør: msinfo32 [trykk enter]

Vent litt, velg fil Eksporter og lagre det som en tekstfil.

Denne filen legger du ved, slik at folk får en større mengde informasjon og mer spesifikk informasjon.

Du kan også sjekke Hendelsesloggen i Windows (Kontrollpanel->Administrative Vertøy->Hendelseslogg) for eventuelle feilmeldinger der som har oppstått rundt tidspunktene hvor maskinen skrur seg av.

Beklager at jeg ikke kan si deg hva som er feil, helt sånn uten videre.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

OS Name	Microsoft(R) Windows(R) XP Professional x64 Edition
Version	5.2.3790 Service Pack 2 Build 3790
Other OS Description 	Not Available
OS Manufacturer	Microsoft Corporation
System Name	E8500
System Manufacturer	System manufacturer
System Model	P5Q-E
System Type	x64-based PC
Processor	EM64T Family 6 Model 23 Stepping 6 GenuineIntel ~3166 Mhz
Processor	EM64T Family 6 Model 23 Stepping 6 GenuineIntel ~3166 Mhz
BIOS Version/Date	American Megatrends Inc. 1003, 09.07.2008
SMBIOS Version	2.5
Windows Directory	C:\WINDOWS
System Directory	C:\WINDOWS\system32
Boot Device	\Device\HarddiskVolume1
Locale	United States
Hardware Abstraction Layer	Version = "5.2.3790.3959 (srv03_sp2_rtm.070216-1710)"
User Name	E8500\Administrator
Time Zone	W. Europe Standard Time
Total Physical Memory	4 094,74 MB
Available Physical Memory	1,72 GB
Total Virtual Memory	5,75 GB
Available Virtual Memory	3,69 GB
Page File Space	2,00 GB
Page File	C:\pagefile.sys

Fullstendig forståelig at du ikke kan svare på noe :) var litt pessimist mtp noe svar her i det hele tatt, så jeg tok meg ikke god nok tid til å skrive...

Jeg skriver med glede opp utallige sider med info :)

Om det er mer du kunne tenkt deg å vite, så ikke nøl med å nevne noe!

Jeg har fra før sjekket hendelsesloggen, men har og dobbeltsjekket den nå. Ingen feil ved reboot tilfellene.

Tingen er at de varierer noe voldsomt, og jeg har etter temmelig lag erfaring med datamaskiner, ikke opplevd noe slikt tidligere.

Noe jeg kanskje kunne tenke meg er en nyere (eller mer avansert) minnetest - gjerne en bootdisk av noe slag, som støtter OCZ RPX 800EB brikkene mine (2x2GB).

Om mer detaljer rundt HW er behjelpelig så si ifra :)

PSU-en jeg har er modulær, uten at det skal ha noen direkte sammenheng vil jeg tro.

Jeg kjører x64 XP, selv om jeg tviler problemet er OS-relatert.

Finnes det noen programmer som kan feilsøke slike feil som dette utenom minnedump i Windows?

En annen ting jeg kanskje kunne tenkt meg er stresstest av alle komponeter på hovedkort (NB og SB kanskje?). Vet ikke om det finnes slikt siden jeg ikke har søkt ennå. Et eller annet fullverdig testprogram for PC kunne også vært greit. De jeg har brukt til nå er Prime95 64-bit, og memtest på en muligens noe eldre UltimateBootCD (UBCD 4.1).

noe mer jeg bør dobbeltsjekke? :)

Endret av mogie
Lenke til kommentar

Hei,

I første post skriver du at den skrur seg av, mens jeg tenker reboot, noe du bekrefter i din post nr 2. Ikke mulig å få ut noe informasjon? Har du skrudd av automatisk restart ved BSOD slik at du kan lese teksten/feilmeldingen på blåskjermen, i stedet for at PCen bare restarter?

Lenke til kommentar

Dette kan være feil:

1. Kan høres ut som du har fått et korupt OS. (reintstall)

2. En harddisk er korupt eller ødelagt (mest sansynlig disken du har sidevekslingsfilen på)

3. Et komponent som rambrikke kan være ganske random når den feiler. Prøv å still opp volten på ramen dersom du kjører under stock volt.

(sett den til stock volt oppgitt på brikken eller på esken)

Jeg ville faktisk sjekka feil nr.2 først... Dette kan du gjøre ved å fjerne sidevekslingsfilen med en gang du starter opp windows. Kjør så en reboot og vent å se om det blir noe mer tull. Blir det ikke noe tull kan du sette sidevekslingsfilen til en annen hdd. (Husk partisjonen må være aktiv)

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Haydiho! :)

Tror problemet er løst.

RAM fulgte SPD innstillinger, og skal kjøres på standard 2,1V som spenning. Var ikke klar over dette før jeg googlet RAM-brikkene mine litt, og så at mitt Asus P5Q-E ikke har EPP-støtte. Alt stod i reviewen her på HW.no:

http://www.hardware.no/artikler/utvider_spd-standarden/26191

http://www.hardware.no/artikler/ocz_pc2-64...reaperx/49048/2

Takk for alle innspill :) Ser på saken som løst inntil videre da jeg ikke har opplevd problemet, utenom når jeg har klokket CPU.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opplever fortsatt tilfeldige shutdowns..

Spenningen på RAM stilles opp og ned ettersom de blir ustabile. Hopper opp og ned ifra 2,1 til 1,9. Brikkene er stabil en dag med testet memtestx86+, men neste dag må spenningen justeres igjen for da er det ustabilt..

Enten er RAM blitt undervoltet såpass lenge at det har gjort at de er ustabile, eller så er det noe tull med SSD disken min.

Blåskjermene jeg får opp omfatter de samme filene hver gang, så jeg vil ikke se vekk ifra at det kan være feil på SSD disken. Jeg har kjørt en gang MHDD4.6 på den, uten feil. Men det er vel kanskje andre verktøy jeg bør teste SSD disken med for å diagnostisere her..

win32k.sys og nv4_disp.dll tror jeg er filnavnene jeg får opp på hver blåskjerm.

Kan problemet like godt være at disse filene blir adressert til samme området i RAM som er ustabilt og gjør at det er typisk disse to filene som vises i feilmeldingen, og ikke nødvendigvis at det er SSD det er feil med ?

Endret av mogie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...