Valldemar Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Kvier meg litt for å poste, for jeg vet med stor sikkerhet at jeg garantert blir henvist til "google" eller en "wall of text" på Toms Hardware eller lignende. Jeg kan vel med stor sikkerhet si at jeg ikke er en racer på dette feltet. Uansett. Jeg har gått til anskaffelse av ny PC og mener at komponentene bør være dugelig brukbare med tanke på overklokking. Hva vet jeg om overklokking? Jeg vet det er mulig å klokke skjermkort, minne, hovedkort og prosessor. Sistnevnte gjennom å stille opp FSB? For å gjøre en lang historie kort, så stopper det opp i det øyeblikket jeg må inn å knote i Bios for å stille volt og annet. (Jeg har kort sagt nada peiling, og er litt redd for å stille på noe jeg ikke vet hva gjør) Overklokkingen min frem til idag, har bestått i å justere på innstillinger gjennom medfølgende software til hovedkort o.l. Ok. Her er uansett komponentene mine i nydoningen: Hovedkort: ASUS Rampage Extreme. Prosessor: Intel® Core2 Quad CPU Q6700 @ 2.66GHz Minne: 2GB 1800MHZ DDR3 NON-ECC CL8 DIMM KIT x 2. (Altså 4GB. Kingston av merke) Skjermkort: ASUS AEH4870x2 Kjøler: Scythe CPU-kjøler Ninja 2 PSU: Antec TruePower Quattro 1000W Modular Power Supply Tower: Antec Performance One P182 Hittils har jeg gjort følgende: Jeg har benyttet medfølgende Software som var med hovedkortet, og skrudd prosessoren til QX6850 via noe "power up" greier som det kalles. CPU kjører nå på 3.0GHz I dette øyeblikk så viser CPU temperatur: 34grader Celcius. System temperatur: 42 Grader Celcius FSB: 1200 CPU Fan: 1028RPM CPU: 1,3300 V Det jeg er i tvil om, er om jeg får utnyttet minnet på PC'en til det ultimate. Via Softwaren min så står det at "DRAM FREQUENCY" er 1066MHz. Stiller jeg den opp så vil ikke maskinen boote. Hovedkortet skal jo støtte DDR3 minne opp til over 2000MHz, og med tanke på at minnet jeg har kjøpt har spesifikasjonen 1800MHz så bør jeg vel kunne få justert opp dette? Mulig jeg er helt på bærtur, men jeg spør for jeg vet ikke. Stiller jeg CPU enda høyere gjennom Software, så vil ikke PC'en boote og jeg må stille tilbake. Med tanke på temperaturen på CPU så bør jeg vel ha mer å gå på? Videre så hører jeg snakk om at jeg skal ha et meget gunstig hovedkort for klokking. Skjermkortet mitt bør vel kunne ha litt å gå på det også? Til opplysning så har jeg kjørt 3D Mark06 med denne setupen og landet på 17000 poeng. Jeg er overbevist om at det finnes en million lignende poster slik som min. Jeg har prøvd å google litt, lese litt guider osvosv. Jeg er en meget utolmodig person, og gir som regel 10 linjer ute i en wall of text. Fint om noen tar utfordringen og hjelper en newbie med overklokkingen, så kan vi se hvor mye vi kan dra ut av dette systemet sammen. På forhånd takk. Endret 31. oktober 2008 av Valldemar Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 CPU kort sagt: for å finne en 24/7 clock. 1. Finn ut anbefalte maks spenning for din prosessor serie. 2. Tast inn denne spenningen i bios. Nå skal du klokke deg så høyt du kommer på denne spenningen. 3. Sett multiplier til feks 9x 4. Prøv deg så med å stille fsb. Clock = fsb * multiplier. 5. For å teste kjører du occt i 5-10min custom 6. Når du finner grensen på ustabilitet begynner du å finjustere. 7. Når du har funnet frekvensen kjører du Occt i minst 1 time. Husk at Rammen din også vil bli klokket når du stiller på fsb. Ha derfor et øye med den (fungerer på samme måte). Anbefaler deg å heletiden la rammen ligge på samme frekvens. Altså klokk kun 1 ting av gangen. GPU kan klokkes litt i catalyst Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 4870 kan du jo også lett klokke ved å bruke overdrive i catalyst:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå