podivan Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Hei Nettop kjøpt meg en "NetShop Dinside PC Testvinner Aug 2008" stasjonær pc, uten OS. Men har hatt problemer med den fra første stund. Første gang jeg startet den opp bootet jeg fra win xp dvden min men får en melding om at ingen harddisk er funnet, pcen bootet likevel fra dvden og alt gikk som normalt under utpakking av installasjonsfiler osv, men når den er ferdig og skal gå videre til selve installasjonscrapet kommer det opp en bluescreen (se bilde) og ingenting skjer. Hver gang jeg startet pcen lager den en høy lyd (som tilsier at noe er galt vil jeg tro) letet igjennom manualen etter noen forklaring på hva de forskjellige lyd-signalene betyr, uten hell, googlet det også uten hell. Noen ganger booter ikke pcen i det heletatt, og skjermen viser nadas. Trodde først det kunne være så enkelt som at harddisken ikke var skikkelig tilkoblet, men har prøvd ut forskjellige sata porter og kabler uten hell. I biosen viser likevel disken i listen over ting jeg kan boote fra, selv om den ikke viser under standard cmos features eller andre plasser. Det er heller ingen liste over sata-koblingene og hva som er koblet til dem slik det er bilde av i manualen. edit: fant den under AHCI settings sammen med dvdbrenneren der alt var som det skulle, så nå er jeg helt clueless. Har ikke så enormt mye peiling, så jeg er ganske tom for ideer om hva det kan være, jeg spør derfor dere om hjelp, siden jeg ikke har lyst å måtte sende inn deler eller hele maskinen igjenn dagen etter jeg har motatt den, hvis det kan være noe jeg enkelt kan fikse selv heh. speccs: LC Power, 550W, "Super Silent - Black", - 12cm vifte MSI X48C Platinum X48 Socket-775 ATX 2xPCI-E GbLAN, DDR2, DDR3 Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz Kingston Value Ram 4GB 800MHz DDR2 PC2 6400 Kit m/2stk matchede 2GB CL5 Western Digital 640GB S-ATA II 7200 RPM Caviar Special Edition 16MB cache Club3D HD4870 OC 512 MB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV770 XT, GS800 MHz, 2xDVI,HDMI NEC DVD-brenner AD-7200S SATA Dual layer, sort bulk Multikortleser 3.5" USB2 sort CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk) Win XP sp2 dvd (ikke installert)... På forhånd takk. Mvh Jostein R. Endret 29. oktober 2008 av podivan Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Morn, det skal/bør følge med en cd (EDIT: diskett! Ikke CD) med drivere for Seriell ATA tilkoblingen. Under install (i begynnelsen) trykker man F6 for å installere 3rd party scsi drivers. Putter du inn disketten så laster windows driveren og finner harddisken og installasjonen skal gå fint. Angående "pipet" som du hører: Når maskinen starter opp kjører den en selvtest på seg selv. Denne blir omtalt som POST. Når POST er OK gir maskinen ETT pip. Dersom noe feil kommer ingen pip, eller en kombinasjon av flere korte/lange pip. Så det er ikke noe du skal trenge å bekymre deg over. At PC'en ikke starter opp i det hele tatt enkelte ganger er mer bekymringsverdig, men jeg hadde en maskin som oppførte seg slik i 2-3 år uten noen alvorlige bivirkninger. Det var selvfølgelig irriterende når det skjedde, måtte da ta strømmen helt og så slå på igjen. Mvh, Beej80 Endret 29. oktober 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 ..eller det kanskje går an å deaktivere sata-kontrolleren i bios inn til videre (sata native mode eller noe slikt) Lenke til kommentar
podivan Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 Hei takker for raskt svar! søkte litt på google etter feilmeldingen og kom fram til det samme som du sier, men jeg har ingen diskettstasjon montert, og det fulgte heller ikke med noen diskett :\ finnes det noen annen måte å få tilgang til disse driverene enn diskett? Kan få tilgang på xp pro med sp3 gjennom ntnu om den har oppdaterte drivere for dette eller noe? Litt synd hvis det kun kan løses med diskett som hvertfall etter min mening er ganske utdatert Morn, det skal/bør følge med en cd (EDIT: diskett! Ikke CD) med drivere for Seriell ATA tilkoblingen. Under install (i begynnelsen) trykker man F6 for å installere 3rd party scsi drivers. Putter du inn disketten så laster windows driveren og finner harddisken og installasjonen skal gå fint. Angående "pipet" som du hører: Når maskinen starter opp kjører den en selvtest på seg selv. Denne blir omtalt som POST. Når POST er OK gir maskinen ETT pip. Dersom noe feil kommer ingen pip, eller en kombinasjon av flere korte/lange pip. Så det er ikke noe du skal trenge å bekymre deg over. At PC'en ikke starter opp i det hele tatt enkelte ganger er mer bekymringsverdig, men jeg hadde en maskin som oppførte seg slik i 2-3 år uten noen alvorlige bivirkninger. Det var selvfølgelig irriterende når det skjedde, måtte da ta strømmen helt og så slå på igjen. Det positive er ihvertfall at jeg nå sånn omtrent hvet hva som mest sannsynligt er årsaken. / Jostein R. Skjer akkurat det samme her, fungerer helt fint om jeg bare kobler fra strømkabelen og lar den stå litt for så å slå den på igjenn. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Det finnes selvsagt flere løsninger Mitt neste forslag er (så klart) ikke så lett som å bruke en diskett men skal absolutt fungere. Jeg antar nå at du har tilgang til en ANNEN PC, utstyrt med CD/DVD-brenner. Sjekk denne linken her: http://komku.blogspot.com/2007/11/integrat...to-windows.html Det dette går ut på er å legge driveren inn på en ny windows XP cd, for så å bruke den nye cd'en med driver til å installere windows. Du må også en tur inn på hjemmesiden til hovedkortprodusenten (eller finne driveren på en eventuell driver cd som fulgte med pc'en) for å få tak i driveren som skal legges inn på cd'en. Det er litt knotete, men greit når det først er gjort. PS: Dette med at den måtte stå av litt var helt likt slik det var hos meg. Det gikk faktisk over etter en stund, vet ikke hvorfor. Det eneste jeg kan tenke meg er at det kanskje ble ordnet av en BIOS firmware oppdatering jeg gjorde, men det blir uansett bare spekulasjon fra min side. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
podivan Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 ..eller det kanskje går an å deaktivere sata-kontrolleren i bios inn til videre (sata native mode eller noe slikt) Hei, finner ikke instillingene du snakker om desverre, men det er muligt å endre fra AHCI til IDE eller Raid. Noe jeg prøver akkurat nå, får ihvertfall ikke blåskjerm lenger når jeg setter den til IDE, så får se hvordan dette går. Takker for tips Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå