Gå til innhold

Sommerdekk? Hvor dum går det an å bli?

Skalle

Anbefalte innlegg

Jeg ser på TV og hører på radioen om alle de komplette idiotene som har klart å lure seg ut på veiene i norges land i dag med sommerdekk. Ikke bare kjører de av veien og lager kø, men de setter faen meg seg selv og andre i stor fare med å gjøre noe sånt.

Jeg var heldig som skiftet dekk i går kveld. Det var helt tilfeldig at jeg hadde motivasjon til det akkurat da. Men hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg vel for faen ikke lagt meg ut på veien. Da hadde jeg enten tatt bussen, toget eller ringt jobben og sagt jeg kom for seint fordi jeg måtte skifte dekk om det ikke var muligheter for buss eller tog.

Hva mener dere om å sette andre i slik fare? Ikke minst bruke mange timer av mer ansvarsfulle mennesker, som faktisk skifter dekk og kjører sikkert, sin tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes også det er dumt, men jeg vet at hadde det vært meg som hadde våkna med sommerdekk i dag, så hadde jeg nok kjørt med de. Jeg har for høy terskel for å komme for sent på jobb. Men det er såklart farlig, bare mange som satser på at det går bra, men så er det noen som er uheldige da. Så, jeg er enig i prinsippet, men tror ikke jeg hadde gjennomført etikken i praksis.

Lenke til kommentar

Ja, det er forferdelige greier at folk ikke tenker seg om. Er det så mye billigere å ødelegge bilen? Eller enda verre å ødelegge et menneske? Enn å komme forsent til jobben hvis man legger om dekk før man kjører?

Om man så kommer for sent 15 minutter som det tar å skifte dekk(eller raskere), så er det en langt bedre løsning enn sjekke flaksen med menneskeliv som innsats. Ta heller offentlig transport eller haike med naboen som har vært smart og byttet til vinterdekk

De fleste som legger ut uten å ha skiftet de har som regel ikke peiling på hvordan bilen oppfører seg på glatta heller, virker det ut fra reportasjer her og der.

Lenke til kommentar

Vel hvis du er avhengi av bilen i jobbsammenheng så går det jo ann å følge med på værmeldinger disse månedene, eller kanskje bytte litt før for å være sikker. Vi bruker ikke bil til jobb så her ventet vi med å skifte til vinterdekk, har skiftet nå though...

Lenke til kommentar

I går i Ålesund var det rundomrking 2 grader i lufen og behagelig trygg Sne på bakken (i belive).

I dag hadde den smeltende sneen blitt til is..

Men jeg og min kompis tok risken og kjøre til skolen i dag. Solen stod godt på veien, og det var ikke fryktelig mye is i skyggen.

Men vi fikk skifta dekk i dag... Pigger seff. Bare søringer som kjører piggfritt (Kødder!!! Dont feed the Troll! Er jo grunner for det)...

Jeg så en fyr utenfor Blokka som skiftet på dekkene i forgårs. En mann med fornuft... Og SPOT ON var han også.

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt en vinter på vinterdekk som viste seg å ha dårligere vinteregenskaper enn et sett med middelmådige sommerdekk vil jeg si at problemet er at folk ikke kan tilpasse farten til forholdene, eller at de innbiller seg at det ikke kan være glatt om lufttemperaturen er over 0 grader. Og jeg kjørte ikke akkurat bare på snøfrie motorveier for å si det sånn, likevel holdt jeg meg på veien hele vinteren helt uten uønskede hendelser.

Lenke til kommentar

det enkelte ikke er klar over er det at det kommer ikke med advarsel, jeg var på vei til jobb også så jeg ut jøss hvor mye rim det er på bakken, nei men der er jo snø. da hadde vi kjørt i et kvarter og det var ingen tegn til snø i hjem byen, ettervert som vi kjørte kom det bare mer og mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...