Gå til innhold

Usaklig Oppsigelse? - (rett forum forresten?)

Shamron

Anbefalte innlegg

Hei hei folkens.

Har ett spørsmål og siden jeg vet det er mye kunnskapsrike folk som ferdes på disse sidene, håper jeg noen her ser denne posten og kan bidra med råd, tips, el.l.

Jeg jobber for tiden i en butikk i Trondheim som selger hjemmeelektronikk. TV, DVD, PC, etc. Denne bedriften, har nå fått beskjed fra ledelsen om å skjære ned på timeforbruk, og må dermed kvitte seg med noen ansatte.

Jeg har jobbet der i 3 år, er avdelingsleder på data/mobilavdelingen, har tidligere jobbet i 4 år på en annen, tilsvarende butikk, så jeg har 3 års ansiennitet der jeg jobber nå, og til sammen 7 års yrkeserfaring.

Det som viser seg nå, er at de har gått etter salgstall som viktigste kriterie i hvem de skal beholde / kvitte seg med. Jeg har gradvis grodd inn i en rolle hvor jeg har gjort det jeg kunne for å tilegne meg mest mulig kunnskap om servicerutiner, produkter, returer og slikt, og dette har mine kolleger fått med seg, og benytter seg av meg som et hjelpemiddel når de selv skal ta servicer, el. l. Dette har jeg ikke hatt noe imot, jeg har tvert imot satt pris på det. Jeg synes det er godt å være en ressursperson for andre.

Dette, samt at jeg som avdelingsleder har annet ansvar i tillegg til en vanlig selger, har gått litt ut over mine egne salgstall, noe som jeg nå ender opp med å få brenne for.

Det er flere avdelingsledere hos oss, og de har bedre salgstall enn meg, on noen av de har like mange servicer som meg, noe jeg ikke kan forklare annerledes enn at det er en kombinasjon av at jeg kanskje tar meg for god tid til noen kunder, og at de kanskje rett og slett er flinkere til å distribuere tiden sin / gjør en bedre jobb.

Arbeidsplassen er under en tariffavtale, og der sies det generelt at ansiennitet skal følges som hovedregel, med mindre helt spesielle årsaker legges til grunn.

Jeg vil ikke skrive en så stor vegg av info her at ingen vil orke å lese den, så jeg gir meg her. spør heller hvis det er noe jeg har glemt, så skal jeg redigere posten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har snakka med _min_ sjef, og han står fast på at han har gjort rett vurdering. Ledelsen i kjeden har gitt ham beskjed om å kutte 2,5 stilling, men det er han som bestemmer hvem som må gå.

Jeg benekter ikke på noen måte at vi må kutte kostnader, og jeg har gått og lurt på hvor lenge vi kunne holde på å selge varer i omtrent minus før det smallt, men det jeg bestrider er valget av folk som må gå. Noen som begynte etter meg gjør en bedre jobb enn meg, og fortjener å bli selv om jeg måtte gå. Men Bedriften er underlagt en tariffavtale hvor ansiennitet skal følges som hovedregel, med mindre særskilte årsaker for å gå vekk fra denne ligger til grunn.

Grunnlaget for _min_ "oppsigelse", er for dårlige salgstall, og selv om daglig leder har månedlig snakket om viktigheten av salg og salgstall, kom det som en overraskelse at jeg solgte så dårlig at det omtrent var oppsigelsesgrunn. Burde jeg ikke fått tydelige advarsler, gjerne skriftlige?

Lenke til kommentar

Er du organisert noe sted? Handel og kontor e.l.? Det er stedet å henvende deg til. Står det noe sted i kontrakten din at du må selge et budsjett for å beholde jobben? Har du en stillingsbeskrivelse? Hva står det der? Sjefen din virker redd for selv å miste jobben. Han skal motivere og lede deg på rett vei og når du ikke selger bra nok, må han komme på banen å veilede deg. Han er sikkert selv redd for å miste jobben sin..

Du skal vel ha en advarsel hvis du gjør en for dårlig jobb..

Lykke til!

Endret av Rikken1969
Lenke til kommentar
Er du organisert noe sted? Handel og kontor e.l.? Det er stedet å henvende deg til. Står det noe sted i kontrakten din at du må selge et budsjett for å beholde jobben? Har du en stillingsbeskrivelse? Hva står det der? Sjefen din virker redd for selv å miste jobben. Han skal motivere og lede deg på rett vei og når du ikke selger bra nok, må han komme på banen å veilede deg. Han er sikkert selv redd for å miste jobben sin..

Du skal vel ha en advarsel hvis du gjør en for dårlig jobb..

Lykke til!

Hei Rikken.

Ja, jeg er organisert i HK. Nei, det står ikke noe sted at jeg må selge for ett visst beløp for å beholde jobben, men vi får mål / budsjett hver måned. De færreste oppnår de dog.

Har ikke fått noe oppbacking vedr salg, dog jeg har ved flere anledninger bedt om feedback på jobben jeg gjør, men han har ikke tatt seg tid. Vi skal også ha månedlige avdelingsledermøter for å dele erfaringer og meninger, men vi har ikke hatt noen på de 3 årene jeg har jobbet der.

Og ja, jeg lurer også på hvorfor jeg ikke har fått noen advarsler. :-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...