Gå til innhold

erfaringer med St Bernhards eller Landseer

Anbefalte innlegg

Heisann! har lyst å skaffe meg ein hund, og har sett på eindel bilder og har prøvd å lese endel om dei forskjellige. Utifra det eg har lest og syns så er dei nevnte svært fine og tøffe hunder. Så det eg lurte på var når det er hunder på den størrelsen der, så eter dei vel ganske mykje mat.Kor mykje bør en forvente i månedlig utgift på ein slik hund med mat, stell og div veterinær utgifter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

St. Bernhard :love:

Vokste opp med hund av den rasen. Flott hund. Ikke siklet han og var med bla på Fløyen og opp til Folgefonna.

Nøyaktig beregning av det du spør om er ikke så lett. Kommer helt an på hva som feiler den og hvilken behandling den trenger. En tibetansk spaniel her jeg bor fikk ryggkollaps. Det kostet 40.000 å fikse for alt han trengte. Så det koster kjempemye med vet. De fikk halvparten dekket pga forsikring. Forsikring og en del spart er lurt. Men penger hos vet kommer det an på hva hunden trenger.

Prisen på mat vet jeg ikke dessverre. Noen år siden vår døde. Men de spiser ikke så enormt mye som man skulle tro.

Er en del pelsstell. Klør taes når man ser og hører (på asfalt eller gulv) at de er for lang. Så er det feks tannsten hos vet. Er bare å ringe de og spørre om en ca pris så har du litt oversikt.

Når det gjelder kunnskap om hund er det best å holde seg til de som virkelig kan rasen. Lest litt rundt og flere skal ha hunden til å være ekstremt lat, og på tv sa de engang at denne rasen kan ikke leke. :no:

Så her er link til de som driver aktivt med denne rasen.

Her er noen linker. Har forum der du kanskje kan spørre på.

Norsk St.Bernhard klubb

Svensk St.Bernhard klubb

Flere linker der og. Trykk hundelenker, deretter link til andre websider. Da kan du finne noe.

Lenke til kommentar

Som du kanskje er klar over er dette store hunder, som gjerne tar litt plass.

De sikler og lukter :!: JEG syns store hunder med masse pels lukter noe mer enn andre hunder.

Min Groenendael spiser ca en sekk i mnd(550kr), eller 20 kg vom til 400 kr.

Personlig liker jeg Berner Sennen av de store bamsene :)

Lenke til kommentar

Litt for store for min smak.

Men de er koslige da. Bor en hel gjeng her i byen, eller på frei.

Rolige hunder. De tar det kuli og stresser ikke.

Personlig hadde jeg valgt nuffe eller Berner Sennen hvis jeg skulle hatt en stor hund av type bamse.

Eier av en Newfoundlandshund bør hvertfall være klar over at den ELSKER vann, og kaster seg gjerne ut i isbad uten å nøle :p

Lenke til kommentar

Nuff er en kjempe koselig rase. Men som vakthund finner du ikke noe dårligere, men størrelsen i seg selv er jo litt skremmende. Vår nuff er 1,5 år, ganske så lat og nokså klossete av seg:) Så utvilsomt at dette er menneskets beste venn. Og en super familie hund. Når det gjelder for så må du regne ca 400,- i mnd. Men de spiser alt og er alltid sultne, så må ikke la seg lure av et trist blikk. Så en grind til kjøkkenet er lurt(så lenge de ikke blir lært til å hoppe over)

Lenke til kommentar

bra det vart litt aktivitet her:D takk for alle svar. det der er jo svært overkommelig. Er litt usikker om eg skal vente med anskaffelse til eg er ferdig med ingeniør studiet eller om eg skal skaffe meg hund til sommeren. Pleier folket å la hunden gå for seg sjølv heime mens folk er på jobb eller lignande?

Lenke til kommentar
Når det gjelder for så må du regne ca 400,- i mnd.

Tørrfor eller vom du gir? Og hvilket merke?

Min hund veier 32 kg og spiser 20 kg vom i mnd, til 400 kr. En nuffe på 55-65 kg spiser nok MYE mer enn min ;)

Diesel er ikke såå mye alene, fordi når jeg jobber er det mest ettermiddag-kveld, og da er mannfolket hjemme. Han er og alene når jeg skal gjøre ærend, det kan fort bli noen timer. EN gang har han vært alene fra klokken ni til tre på natta når jeg skulle på fest. Jeg får skikkelig dårlig samvittighet når jeg går fra han, derfor har vi alltid rolig vors her før vi drar på byen en lørdagskveld.

Er han hjemme en arbeidsdag går jeg ikke fra han senere på kvelden. Syns det er nok å være alene på dagen.

MANGE hunder er alene en arbeidsdag, uten problemer :)

Diesel er på soverommet når han er alene. Ligger å møkker til senga :p

Skulle gjerne hatt han på stua, men vi har store vindu med oversikt over halve nabolaget. Han kommer bare til å følge med på det som skjer utenfor, og gjerne bjeffe litt.

Føler du at du har tid og mulighet så ser jeg ikke noe galt i å skaffe hund mens du går studier :)

Lenke til kommentar
er vel tid som er spørsmålet ja.Hadde vert genialt å hatt med hund på jobb, (vekter) 6.5t med gåing, menne det går ikkje. Kor ofte skal sånne "voffsa" luftast? og kor langt bør en dra dei med på tur ?

Skal du ha vekterhund bør du se på raser som feks Schæfer.

En valp nøyer seg med en gåtur i nabolaget og leking på plena. Den første tiden er ikke TUR det første man tenker på :) De sier heller ikke nei takk til en tur i skog og mark fordi de er små (eller store som disse rasene er uansett alder.hehe).

Hunden blir hva du selv gjør den til. Min som er en veldig aktiv rase kan nøye seg med lite tur en dag, og fjelltur den neste.

Lenke til kommentar
Når det gjelder for så må du regne ca 400,- i mnd.

Tørrfor eller vom du gir? Og hvilket merke?

Min hund veier 32 kg og spiser 20 kg vom i mnd, til 400 kr. En nuffe på 55-65 kg spiser nok MYE mer enn min ;)

Diesel er ikke såå mye alene, fordi når jeg jobber er det mest ettermiddag-kveld, og da er mannfolket hjemme. Han er og alene når jeg skal gjøre ærend, det kan fort bli noen timer. EN gang har han vært alene fra klokken ni til tre på natta når jeg skulle på fest. Jeg får skikkelig dårlig samvittighet når jeg går fra han, derfor har vi alltid rolig vors her før vi drar på byen en lørdagskveld.

Er han hjemme en arbeidsdag går jeg ikke fra han senere på kvelden. Syns det er nok å være alene på dagen.

MANGE hunder er alene en arbeidsdag, uten problemer :)

Diesel er på soverommet når han er alene. Ligger å møkker til senga :p

Skulle gjerne hatt han på stua, men vi har store vindu med oversikt over halve nabolaget. Han kommer bare til å følge med på det som skjer utenfor, og gjerne bjeffe litt.

Føler du at du har tid og mulighet så ser jeg ikke noe galt i å skaffe hund mens du går studier :)

Nå bruker vi Iams(mener jeg det heter). Går ca 20 kg i mnd. Forer da etter som anvist på pakningen. Så får hun lit ekstra som skorper osv fra unga. så hun er i godt hold(ca 60 kg).

Lenke til kommentar
bra det vart litt aktivitet her:D takk for alle svar. det der er jo svært overkommelig. Er litt usikker om eg skal vente med anskaffelse til eg er ferdig med ingeniør studiet eller om eg skal skaffe meg hund til sommeren. Pleier folket å la hunden gå for seg sjølv heime mens folk er på jobb eller lignande?

Skaff deg hund på en tid du ser du vil få mye fritid, så den lærer fort å gå på do ute. Er begrenset hvor langt en valp orker/gidder å gå, om du skal ha den med på jobb.

En nuff feks skal aldri ha lange turer de første 6 mnd pga den enorme veksten. Men om du seriøst vurderer å skaffe hund, så les mye om rasen du ønsker og så hva den krever av deg. Som nuffe eier blir jeg kanskje litt ensporet, men har hatt flere hunder, og der har valpetiden til tider vært veldig slitsom, men med nuffen har det bare vært gøy hele tiden. Bortsett fra når den 30 kg valpen ikke ville gå lenger og måtte bæres hjem(så husk alltid mobilen;) )

Lenke til kommentar

Noen hunder klarer seg alene i mange timer, andre ikke. Det er individuelt. Er de alene når en er på jobb så er alene kvoten brukt opp for dagen. Det er sosiale dyr. Eventuelt ha to. Antall turer hver dag bør minst være 3 (for en som er i jobb) hvor en av de er en skikkelig god tur. Dvs feks morgentur, god tur etter jobb, og en kveldstur før man legger seg. Dette bør være et minimum.

St. Bernhard er en god turkamerat. De kan gå langt hvis de er frisk og man bør holde de i god form og unngå overvekt.

Og da nabolaget vårt hadde en del innbrudd så kom det en på døren vår om natten. Mini (kallenavnet) Stod klar og beskyttet vårt område. Da han bjeffet ble det stille på andre siden. De stakk. Men det ville enhver med noe i topplokket gjort.

Skal man ha hund så tenk først økonomi og tid. Har man disse så en rase med egenskapene man ser etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...