Gå til innhold

Tråden for Humanisme og HEF/HU

Anbefalte innlegg

Jeg er garantert ikke den eneste humanisten på forumet, og det er sikkert mange som klør etter å si noen ord om nettopp denne filosofien, måtte det være negativt eller positivt, dette er stedet!

Human-Etisk Forbund i Norge er verdens største sekulære livssynsorganisasjon, som merkes i samfunnet hovedsaklig på grunn av borgerlig konfirmasjon, ekteskap og gravferd, som alle arrangeres av HEF. HEF gjør jo masse annet også, og er i min mening en finfin organisasjon. Selv er jeg medlem både der og i HU, Humanistisk Ungdom, som er ungdomsorganisasjonen til HEF (men på mange måter også selvstendig fra HEF).

Humanisme ekstremt kort forklart: Oss humanister tror på den menneskelige fornuften i stede for en høyere/dypere makt (som Gud). Vi setter mennesket i sentrum, og mener at det er mennesket selv som er roten til etikk og moral, ikke et par steintavler fra himmelen.

Viktige kampsaker for Humanistisk Ungdom (som er den organisasjonen jeg kjenner best): Vi kjemper for likestilling, likeverd, menneskerettigheter, en snillere asylpolitikk og mot rasisme, diskriminasjon og statskirken.

Var usikker på om tråden skulle være her eller i Politikk, men vi får prøve å diskutere hovedsaklig filosofien humanisme, og ikke politikken til HEF.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HEF er en organisasjon på lik linje med andre.

Ble i min ungdom medlem, fordi jeg følte at jeg måtte være med i noe, etter at jeg meldte meg ut av statskirken. En av grunnene til utmeldelse av statskirken var selvfølgelig at jeg ikke hadde troen, men også det sterke hatet som bl.a. av og til fremkommer blant de religiøse (født på landet med bedehus i hver sving). Dette hatet trodde jeg ikke fantes i HEF. Men der tok jeg skammelig feil. Prøv selv, bli medlem og vurder artikler, leserbrev, m.m. i bladet deres Fri Tanke. Mye av de som skrives bygger på et hat over annerledestenkende og er dermed ikke Humanetisk (min def.). På bakgrunn av krangel og hat i HEF valgte jeg å melde meg ut. Det gjorde jeg både pr tlf. og skriftlig flere ganger (10 år siden). Men er jeg utmeldt. NEI! Får tilsendt faktura regelmessig og bladet Fri Tanke (har gitt opp utmeldelse). HEF er lik Statskirken; Holder på medlemmene så lenge det er mulig.

Derfor er HEF en organisasjon på lik linje med andre organisasjoner og religiøse grener.

Lenke til kommentar
HEF er en organisasjon på lik linje med andre.

Ble i min ungdom medlem, fordi jeg følte at jeg måtte være med i noe, etter at jeg meldte meg ut av statskirken. En av grunnene til utmeldelse av statskirken var selvfølgelig at jeg ikke hadde troen, men også det sterke hatet som bl.a. av og til fremkommer blant de religiøse (født på landet med bedehus i hver sving). Dette hatet trodde jeg ikke fantes i HEF. Men der tok jeg skammelig feil. Prøv selv, bli medlem og vurder artikler, leserbrev, m.m. i bladet deres Fri Tanke. Mye av de som skrives bygger på et hat over annerledestenkende og er dermed ikke Humanetisk (min def.). På bakgrunn av krangel og hat i HEF valgte jeg å melde meg ut. Det gjorde jeg både pr tlf. og skriftlig flere ganger (10 år siden). Men er jeg utmeldt. NEI! Får tilsendt faktura regelmessig og bladet Fri Tanke (har gitt opp utmeldelse). HEF er lik Statskirken; Holder på medlemmene så lenge det er mulig.

Derfor er HEF en organisasjon på lik linje med andre organisasjoner og religiøse grener.

Har hørt det samme.... så jeg har heller ikke meldt meg inn i HEF eller lignende org.

Men det er fordi jeg tror det er for mye "katt" i meg :) . Jeg liker å styre meg selv og være min egen herre og har aldri lidd av noen trang for store fellesskap eller organisasjoner og har alltid styrt klar av dette, i alle aspekter i livet untatt jobb, der er jeg sosial. Ellers så har jeg ikke det store behovet for selv eksponering og liker å klare meg selv, noe jeg da også har gjort mellom hele livet. Det jeg ikke kunne fra før har jeg lært meg selv.... For det er det å lære noe nytt, å mekke bilen selv til å lære seg å programmere, legge fliser, mure en grunnmur, legge takstein på tak osv osv, som er driv kraften min, ikke det å være medlem av HEF eller andre org...

:)

Lenke til kommentar

Dette tror jeg du nesten må forklare nærmere SirEmanon, for jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i dine anklager om at HEF som organisasjon signaliserer hat overfor annerledestenkende.

Human-Etisk Forbund tar klar avstand fra personforfølgelse. Et helt grunnleggende element i HEF er menneskerettighetene som inkluderer nettopp rett til tankefrihet, religionsfriheten ikke minst.

Leserbrev er det forøvrig leserne som selv står for.

Lenke til kommentar

Det jeg syns er best er at man ikke automatisk blir meldt inn i HEF lenger ved konfirmasjon, du får heller en lapp i posten senere med en beskjed om at du må bekrefte at du skal være med i HEF. Selv fikk jeg på møter inntrykk av at HEF ikke tenkte seg om noe særlig. Selvfølgelig er jeg mot rasisme og for likeverd og slikt, men helliggjøringen av demokrati og menneskerettighetene syns jeg egentlig ble litt dumt, ikke at det i seg selv er noe galt men å påstå at Kina ville vært mye bedre for alle der om de hadde demokrati er jeg ikke helt sikker på. Jeg tror også noe på dødsstraff, noe de ikke gjorde.

Lenke til kommentar
Dette tror jeg du nesten må forklare nærmere SirEmanon,

...............

Leserbrev er det forøvrig leserne som selv står for.

I bunn og grunn trenger jeg ikke forklare noe (men jeg klarer ikke å la være). Min opplevelse er min, og den kan ingen rokke ved. Ønsker at folk som er interessert i HEF, som også tenker på å melde seg inn, først får fatt i noen utgivelser av FriTanke (gjelder ikke tisskriftet Humanist). Leser disse og håper de gjør opp sin egen mening. Hadde jeg hatt noen utgivelser (leser dem og fyrer med dem etterpå), så kunne jeg sikkert henvist til innlegg og artikler.

Men jeg må også kommentere det du skriver om at leserbrev står forøvrig leserne for. Leserne som du kaller dem er en del av medlemsmassen og gjenspeiler organisasjonen. Det er menneskene som skaper HEF og her finnes det mange meninger som avviser andre meninger veldig kraftig. Det ligger et hat bak dette. Slikt er det stort sett i alle organisasjoner. Dette gjelder også kirkeblad som utgis. Du kan sikkert vise til personer som med sine spesielle ytringer er blitt kastet ut av HEF bl.a. Thumyr (tror det var navnet)for mange år siden. Men at noen har kraftige meninger og blir kastet ut, betyr ikke at organisasjonen er stueren.

Var på en borgelig konfirmasjon for 2-3 år siden hvor lederen i lokallaget holdt tale. Trodde at lokallagsleder skulle komme med noen oppløftene ord. Men stort sett ble det kritisk prek om kirken og fordømmelse av deres arbeid. Det virket som om hatet lyste i øynene hans. Dette er etter min formening ikke humanisme hvor mennesket har en verdi i seg selv, og evnen til fornuftig tenkning skal være en del av dette. Snakket med flere personer etterpå som bl.a. er besteforeldre og har foten godt plantet i kirken. De fikk regelrett bakoversveis. Hadde lyst til å gå, men kunne det ikke for konfirmanten sin del. Dette var regelrett usmakelig.

Må nevne til slutt at jeg støtter tanken omkring Humanismen (eller humanetiker) hvor menneske blir satt i sentrum og som fremmer selvstendighet, frihet og ansvar.

Hilsen fortsatt medlem som ikke ønsker det (eller er likegyldig). Får jo bladet Fri Tanke tilsendt.

Lenke til kommentar
Kan en være kristen og samtidig være medlem av HEF? Er det lov å være medlem av et trossamfunn (bortsett fra statskirken) samtidig som en er medlem av HEF?

Nei. HEF legger en ateistisk humanisme i grunn. Man må melde seg ut av kirka for å bli medlem, regner med det gjelder alle andre trossamfunn også.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. HEF har ikke mulighet til å kontrollere hvilke andre tros- eller livsynssamfunn man evt. står oppført i da dette faller inn under personvernloven, og som det fremgår av innmeldingsskjema på Human.no avgjør den enkelte om man ønsker å være medlem andre steder i tillegg til Human-Etisk Forbund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...