Kneipp Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Jeg har adsl fra ventelo og har bare 1 pc koblet direkte til modemet. Ønsker å kunne koble til en ekstra pc med kabel. Holder det da med at jeg kjøper en 4 ports switch? Eller må jeg ha en ruter for å dele internett på de to pcene? Jeg har vanskelig for å skjønne forskjellen på ruter,access point, switch.. etc. Noen som har link en til en lettforståelig side som forklarer forskjellen? Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Dette kommer helt ann på boksen du har fra Ventelo. Er dette en router så klarer du deg med en switch iom at adsl boksen kjører DHCP og vil tildele ip adresser til maskiner koblet til switch. Er denne boksen et modem som gir ut 1 ip adresse, så må du ha router. Du kan også fint bruke en router mot en router, men da vil du få utfordringer med forskjellige programmer som bruker spessefikke portert. Lenke til kommentar
eppis Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 det hele spørs hvor mange IP addresser ventelo har gitt deg.. som regel er det bare 1 og da må du ha en router etter modemet. Man burde heller ikke sitte direkte koblet i modemet da man ikke har noen form for firewall bortsett fra det som er på pcn. Mange routere har også innebyget switch slik at du kobeler modemet in i routeren også kan du koble pcn på den innebygde switchen. MODEM-->ROUTER/M FOR EKS 4P SWICH--->4 MASKINER En veldig enkel forklaring på utrykkene: Router - brukes for og koble 2 nettverk sammen. eks Dit lokale nettverk og ISP (ventelo's nett) Hub - brukt for og sende pakker/trafikk mellom pcr Switch - det samme som hub bare at en swich har en minne tabel slik at den vet hvor ting skal. på denne måten oppstår ikke kolisjoner. Access Point - en trådløs motaker/sender som er ofte koblet til en switch. Mange hjemmeroutere har slike innebyget. det der var en veldig veldig kjapp forklaring menne du finner mer info på for eks wikipedia. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå