stasomfaen Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Hei! Jeg har tenkt litt... Jeg har lyst til å få studiekompetanse via yrkesfaglig. Nå går jeg på restaurant og matfag. Jeg byttet fra studiespes. pga jeg ikke trives med det. Jeg vil bli elektroingeniør en gang og lurer på... Kan jeg bytte ut en time som heter bransje, fag og miljø med matte? Nå har jeg vel P-matte (?) Men vil og ha teoretisk matte for å gjøre mest mulig ut av dette året, og de årene framover. Jeg skal til elektrofag neste år. Er det mulig å bytte ut en time eller flere? Eller er det andre måter å få ekstra matteundervisning på? Jeg er ikke villig til å betale flere tusen kroner for det! Hadde også vært bra hvis jeg kunne få flere fag så det kunne vært mulig å oppnå studiekompetanse etter vg1 RM, vg1Elektro, vg2 elektro uten påbygg. Grunnen til at jeg ikke vil ha påbygg er mangel på motivasjon, og jeg liker ikke store klasser (sosial angst). Jeg vil i hvertfall få mest mulig ut av årene på yrkesfaglig så jeg kan klare meg bedre på ingeniørstudier, og får bedre grunnlag eller bedre sjanse til å komme inn. Takk. Endret 29. oktober 2008 av robbern9292 Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 kan ikke bytte ut noen fag dessverre, for å få fullverdig vitnemål må du ha alle fagene. har du forresten sett på forkurs for ingeniør? det skal jeg gå til neste år, det kvalifiserer deg til alt av ingeniør utdanninger i norge. jeg velger det framfor påbygg av samme grunner som du ikke vil gå påbygg. eneste opptakskravet er å har fullt vitnemål fra vg2. altså vg2 hva-som-helst. så tar du restaurant- og mat-fag vg2 til neste år, er du på høyskole eller universitet allerede høsten 2010. for eksempel: http://www.uia.no/no/portaler/student_og_s...enioerutdanning Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 Har tenkt på forskurs... Men lurer på om jeg skal jobbe 2 år først for å få studiekompetanse og fagbrev, deretter søke på forkurs i realfagene man trenger... Høres det bra ut? Hvis jeg gjør så godt jeg kan i alle andre fag? For en av grunnene til mangel på motivasjon er f.eks nynorsk, å skrive historier og dikt osv... osv... Er ikke interessert i å skrive dikt når jeg vil bli elektroingeniør liksom :/ Syns det blir mye bortkasta tid med påbygg bortsett fra det realfaglige. Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 litt usikker på hva du tenker på nå, men er vell ikke vits med studiekompetanse og fagbrev om du vil bruke et år på forkurs for ingeniør uansett. selv om jeg virkelig trodde at rådgiveren på skolen jeg gikk på i fjor, var i nær slekt med satan, så fikk jeg sjokkerende mye ut av et møte med han. for meg var det å få en plan en ekstrem boost for motivasjonen også. så nå møter jeg opp til et minimum av timer og gjør en minimal innsats, skal bare har et fullt vitnemål, så er det 4 eller 6 år på universitet, en tid jeg ser veldig frem til, før jeg har en forbanna nice utdanning. Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 oida, så det er ikke så vanskelig som alle skal ha det til? Trenger vel ikke 6'er i alle fag og sånt liksom? Men i stedet for å ha norsk, eng., nami, matte og alt på forkurs så tar jeg fagbrev/2år i jobb etter vgs så jeg får studiekompetanse, så tar jeg heller bare Matte og Fysikk som jeg trenger for ingeniørstudier. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Du får ikke studiekompetanse av å ta fagbrev. Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 nei man gjør jo ikke det. på forkurs er det endel norsk og engelsk, men er vell mer av både norsk og engelsk på påbygg, så det er fortsatt en snarvei. men det er altså ingen vei til ingeniør studie uten å ha en del timer norsk i uka et år. jeg syntes fortsatt det er et godt valg. Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Jeg har lest man får studiekompetanse etter 2 år i lære etter 2 år fagskole. Altså at man kan komme inn på høyskoler og sånt. Uten å ha gått studiespesialisering. Men hva er det på det forkurset da? Matte, fysikk, norsk, engelsk? Eller er det med nynorsk, samf. og annet piss? Og i såfall, må man ha drit bra snitt for å komme inn? Etter forkurs... Eller går det greit med en 3,5 - 4'er i snitt? http://info.samordnaopptak.no/stud_kompeta...tudiekompetanse Generell studiekompetanse: Utdanning/praksis Fullført og bestått 3-årig vidaregåande utdanning eller fagopplæring med fag/sveinebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen (fylte 23 år i opptaksåret og minst 5 års praksis/utdanning) OG Fagkrav (Felles allmenne krav) norsk hovudmål, sidemål og munnleg, 14 veketimar/393 årstimar engelsk 5 veketimar/140 årstimar samfunnslære 2 veketimar /samfunnsfag 84 årstimar nyare historie 4 veketimar/historie 140 årstimar matematikk 5 veketimar/224 årstimar naturfag 5 veketimar/140 årstimar Eller må man ta fag i "tillegg" til de som er på yrkeslinja? Endret 29. oktober 2008 av robbern9292 Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Generell studiekompetanse: Utdanning/praksis fagopplæring med fag/sveinebrev OG Fagkrav (Felles allmenne krav) norsk hovudmål, sidemål og munnleg, 14 veketimar/393 årstimar engelsk 5 veketimar/140 årstimar samfunnslære 2 veketimar /samfunnsfag 84 årstimar nyare historie 4 veketimar/historie 140 årstimar matematikk 5 veketimar/224 årstimar naturfag 5 veketimar/140 årstimar altså, etter fagbrevet mangler du de faga. og som det sto i UIA linken jeg la i posten oppe, så er det akkurat det forkurset er til for. Endret 29. oktober 2008 av datastol Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 okay. Men det er vel mer motiverende enn påbygg? For har hørt at påbygg er fryktelig krevsomt! Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 fagbrev? ja det er det sikkert, men det hjelper deg ikke noe som helst med ingeniør planene dine. men et år eller to vekke fra skolen hjelper veldig med motivasjon og å få perspektiv på ting. ja, påbygg skal vist være ganske jævlig. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Jeg vil ikke si at påbygning krever så utrolig mye. Det kommer selvfølgelig mye an på lærer/skole, men med den rette motivasjonen bør det gå greit å få gode karakterer. Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 okay, for det er den jeg mangler :/ Rett og slett... Og i tillegg så kan jeg ikke fordra store klasser og framføringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå