Don Juan Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 De som ikke skjønte topicet var at jeg lurer på hvor mye CUDA har å si i praksis. Jeg har lest tester som sammenligner toppkortene fra ATI og nVidia, og det varierer hvem som er best helt etter hvilket spill man spiller. Men nVidia har jo CUDA til sin fordel. Dette er vel en egenskap til å bruke skjermkortene for å utregne fysikk? Noen tilsvarende løsning har vel ikke ATI på sine kort? Likevel så havner de ganske likt på forskjellige tester. Derfor lurer jeg på om det i nærmeste framtid kommer noen f.eks spill som tar i bruk CUDA, og dermed til frakjøre toppkortene fra ATI fullstendig? I så fall er jo nVidias toppkort noe dyrere, men mer fremtidsrettet. Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Pr idag så har cuda fint lite å si for gjennomsnitts brukeren. Cuda lar programmer benytte gpu som prosseserings unit. Det er dog få programmer som støtter dette pr idag. PhysX benytter også cuda, men igjen, få spill som støtter physX pr idag. Jeg har akkuratt byttet fra 9800gx2 som støtter cuda til 4870x2 som ikke støtter cuda og dette medfører ikke noe problem for min del. Er jo greit å ha muligheten til å benytte skjermkortet til å prossesere ting, men få ting støtter cuda, så får egentlig brukt det til fint lite. Men nå programmer begynner å støtte Cuda, så vil dette medføre en stor fordel. Noen eksempler: -Transcoding av video, vil gå fortere å gjøre dette ved å bruke gpu fremfor cpu. -Videoredigering, rendring vil gå fortere ved å bruke gpu fremfor cpu -Fotoredigering, photoshop støtter vel cuda i neste version, effekter vil gå fortere å rendre. Egentlig så vil alt som kan bruke gpu til prossesering dra enorm nytte av cuda. Inntill Cuda kan brukes til mye forskjellig så tror jeg ikke det spiller så stor rolle om man går får Ati eller Nvidia. Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 som f.eks badaboom..Ting går raskt:-) Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Når cuda støtte kommer ordentlig igang så er nytteverdien ganske så stor. Nvidia har tilbudt ati å bruke Cuda også, men Ati har valgt å ikke implementere dette i sine drivere. Tror ati har en avtale med intel om å bruke Havok som er ca det samme som PhysX. En annen ting er vel at ati ikke er så interisert i å betale nvidia lisenspenger for teknologien. Grei artikkel om cuda/physx og ati: http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2324555,00.asp Endret 30. oktober 2008 av MiRaCL Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Det må jo også kunne nevnes at det er mulig å benytte seg av Cuda på Ati, noe som for eksempel porteringen av Physx har muligjort seg. Men siden Amd ikke er helt hypp på at PhysX skal bli hovedløsningen så går dette ganske så tregt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå