Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har syslet litt med tanken om muligheten for å virtualisere bærbare og stasjonære maskiner. Dette blir kun til bruk for support og arkiv, men sliter litt med å få det til.

Eksempel

En bruker har fått godkjent kjøp av ny maskin. Og denne er på plass. Men fremdeles må den gamle maskinen være tilgjenglig (legacy, policies, osv kan være mange grunner). Jeg tenkte da, at om jeg virtualiserte maskinen, så kunne jeg fremdeles få tilgang til den. Også fikk jeg frigjort hardwaren til å benytte til andre ting/brukere. En 2 år gammel high-end workstation, er fremdeles rikelig bra nok kapasitet til vanlig kontormaskin i mange år til framover liksom.

Men per idag, er hardwaren låst i månedsvis, fordi vi trenger gammelt OS online og tilgjengelig.

Det er snakk om Windows XP OEM lisenser det her. Maskiner fra HP, Dell, Lenovo, Fujitsu-Siemens.

Noen som har virtualisert OEM tidligere, og har en grei måte å løse dette på ? Benytter inntil videre VMware Converter i mine forsøk på å løse dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har syslet litt med tanken om muligheten for å virtualisere bærbare og stasjonære maskiner. Dette blir kun til bruk for support og arkiv, men sliter litt med å få det til.

Eksempel

En bruker har fått godkjent kjøp av ny maskin. Og denne er på plass. Men fremdeles må den gamle maskinen være tilgjenglig (legacy, policies, osv kan være mange grunner). Jeg tenkte da, at om jeg virtualiserte maskinen, så kunne jeg fremdeles få tilgang til den. Også fikk jeg frigjort hardwaren til å benytte til andre ting/brukere. En 2 år gammel high-end workstation, er fremdeles rikelig bra nok kapasitet til vanlig kontormaskin i mange år til framover liksom.

Men per idag, er hardwaren låst i månedsvis, fordi vi trenger gammelt OS online og tilgjengelig.

Det er snakk om Windows XP OEM lisenser det her. Maskiner fra HP, Dell, Lenovo, Fujitsu-Siemens.

Noen som har virtualisert OEM tidligere, og har en grei måte å løse dette på ? Benytter inntil videre VMware Converter i mine forsøk på å løse dette.

oem lisenser er etter hva jeg fant ut fra sist lisenslesing ikke helt lov å virtualisere.

men hvem vet. man må jo gå kurs for å skjønne det der.

leste forresten en dag om noe saker om bios her en dag.

http://forums.mydigitallife.info/showthread.php?t=2602

vist nok noe som gjør at lisensen ligger i bios-bildet, men inne på den samme siden er det postet oem bios bilder for vmware. via vmware konfig-filen kan man laste inn en annen bios

Møter du på noen problemer ved å bruke vmware converter?

Endret av ThorB
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd det her. p2v gikk helt utmerket, men fikk ikke logget på windows før jeg hadde reaktivert windows. Reaktivering av OEM-lisenser er ikke mulig på annen hw enn den originale hw'n.

Likevel, å ha diskfila til den gamle windows'en og å kunne sette den opp som et eget drev i det nye systemet var bedre enn ingenting.

Lars

Lenke til kommentar

Prøvde først å sette opp converter på min laptop, men det gikk utrolig dårlig. gikk 1-2 % også fikk jeg failed på den.

fant noe greier en eller annen plass som jeg ikke husker i farta, om at den eneste måten å kjøre p2v på oem var å bruke windows enterprise, så nå har jeg letet fram en 2003 enterprise 64bit (virtual), og satt opp converter på den. p2v dump er 92% i skrivende stund.

Det ser ut som reaktivering kan bli en stor utfordring ja, og da har jo dette prosjektet ikke noe praktisk verdi for meg. Men den tid, den sorg. Er nå greit å finne utav dette uansett :)

Men,. noen som vet om det er mulig å kjøre v2p ? om vi går vekk fra OEM problematikken og sier at jeg har en laptop med VOL LIC på. da skal jeg jo kunne p2v'e uten problem, men vil jeg klare å kjøre den tilbake om nødvendig ?

Lenke til kommentar
Men,. noen som vet om det er mulig å kjøre v2p ? om vi går vekk fra OEM problematikken og sier at jeg har en laptop med VOL LIC på. da skal jeg jo kunne p2v'e uten problem, men vil jeg klare å kjøre den tilbake om nødvendig ?

Ja, det er ikke noe problem. Jeg brukte heller ikke Converter for å løse dette da det var for lite minne på den gamle bærbar-PC'n (128MB).

Skrev forøvrig noen ord om hvordan jeg gjorde det her. Det er ikke noe i veien for å bruke samme metode for v2v eller v2p.

Hvis du har en volumlisens (VLK) så møter du ikke på denne problematikken da den ikke sjekker hw. Hvis du har en standard windowslisens så vil denne sjekke hw, men da er det mulig å ringe MS for å reaktivere lisensen.

Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...