Gå til innhold

Kortslutning i strømforsyningen.

Anbefalte innlegg

Etter flere uker med diverse PC problemer bestemte jeg meg for å bestille ny PC. Den nåværende er ca 3 år gammel og mildt sagt veldig godt brukt. Problemene jeg har opplevd har frem til nå har skjedd i form av at skjermbildet plutselig blir svart, og problemer med oppstart av Windows. I dag morges tok det imidlertidig en helt annen retning, og jeg opplevde faktisk at det kom ett smell fra strømforsyningen da jeg skrudde PCen av. Det luktet også svidd i hele rommet, og sikringen i rommet røk. Da jeg etterpå prøvde å bare sette inn strømmen i strømforsyningen igjen (uten å skru på PCen), så jeg en gnist innenfra PSUen, og det luktet nok en gang svidd. Det virker derfor som om hele PSUen har kortsluttet, og spørsmålet mitt er: Hvilke følger for resten av hardwaren kan dette få? Som sagt har jeg bestillt ny PC, men planla å bruke min nåværende 64 gb raptor disk i den nye. Er det fare for at kortslutningen kan ha ødelagt hardisken, og i såfall, hvordan kan jeg trygt skjekke dette?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slikt skjer når man aldri renser strømforskyneren for støv og vifta blir dårlig, samt hardwaren man i boksen gir for mye varme. Resultatet er at strømforskyneren blir overopphetet (men ikke nødvendigvis der temperatursensorene står), og en eller annen kodensator blir gradvis kokt innvendig, som deretter resulterer i at den "popper", som gir litt smell, litt "gnist" og endel røyk, og igjen at strømforskyneren selvsagt ikke fungerer. Det ser mye mer skummelt og farlig ut enn det egentlig er.

Det mulig at hardware i PCen ryker, og da skjer det pga. en av kondensatorene som står på de interne spenningene ryker. Resultatet av det er meget ustabile spenninger, og potensielt mye høyere spenninger enn det skal være.

Lenke til kommentar

hehe. Prøvd å sprenge en kondensator før?? DET HØRES VELDIG STERKT, og hvis det bare hvar et "poff", var det ikke nekondensator, jo mindre kondensatoren er, desto høyere smell blir det (faktisk)

Jeg har en strømforsyning som leverer 10,5 volt på 12volt linja, og hvor gang jeg tar ut og inn stikkkontakta, må jeg gå å skru på sikringa 2-5 ganger. Jeg har nå kjøpt ny, men vet ikke hva som var feil med den andre. Det var en SilwerPower 600w.. DÅRLIGE SAKER, har nå en THERMALTAKE TOUGHPOWER 750w.. DEN ER BRA!

Lenke til kommentar

Ikke alle kondensatorer "smeller" som i at de lager et kraftig smell. Det er forskjell på en kondensator som smeller som følge av overoppheting/trykk over tid, og en som får et sjokk og smeller iløpet av et sekund (for høy spenning/revers spenning). De er generelt sett laget for at de skal bare åpne seg og slippe ut trykket istedet for å eksplodere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...