elektroelev Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Har lagt ved en skjema av en kombiføler. Følern skal regulere temperaturen og CO2 verdien i rommet. Dette er en del av en ventialsjonssystem. Veit ikke helt åssen man kobler denne føleren. Nå har jeg ikke prøvd dette i praksis, men det jeg ser for meg er at jeg skal ut fra en PLS i en automatikk tavle stående lenger bort. PLS styrer tilluften i rommet basert på de signalene den får fra temp/CO2. Utifra det jeg skjønner så får PLS beskejd via G+ G0 utgangene altså 24V. Utgangene OUT1 og OUT2 OUT4 skal måle tilstanden, men hvordan kobles dette. Åssen type kabel må jeg ha??Kan jeg bruke RJ12 kabel? Kan noen forklare meg litt detaljert hvordan dette kobles altså fra selve temp føleren til PLSn? Lenke til kommentar
elektroelev Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 Det er denne temp/CO2 føleren jeg snakker om: http://www.swegon.com/swegon/templates/Clu...e____42508.aspx Lenke til kommentar
V_B Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Kan forklare litt basic om det, da jeg ikke har peiling på hvilken PLS type det er. Det er to måter du kan koble opp en en temp måler til en pls. Enten via analoge innganger vist pls`en støtter dette, eller via en termotransmitter som lager signalet om til ett mA signal. PLS`en vil nok få beskjed via inngangene, da utgangene kun er til for å gjøre en handling vis jeg kan si det slik. Slik du skal koble det opp så regner jeg med at du har en temperatur og en co2 måler som kobles på inngangene. Disse sier da ifra om luften blir dårlig/varm og sender en beskjed via inngangene på pls`en. PLS`en gjør da en handling via utgangene med f.eks å åpne ett spjeld eller liknende, slik at du kan få luftet litt. Edit: Leste ikke databladet på føleren. Du kobler bare 10v inn på pls`en. Jeg ville brukt 2-10V løsningen, da det er litt bedre med tanke på melding av feil ol. Den vil nå sende ett 2-10V signal som er proporsjonalt med målingen 400 - 2000 ppm (parts per million). Har du hatt øving i PLS programmering ? Endret 30. oktober 2008 av Rosemount Lenke til kommentar
elektroelev Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Kan forklare litt basic om det, da jeg ikke har peiling på hvilken PLS type det er. Det er to måter du kan koble opp en en temp måler til en pls. Enten via analoge innganger vist pls`en støtter dette, eller via en termotransmitter som lager signalet om til ett mA signal. PLS`en vil nok få beskjed via inngangene, da utgangene kun er til for å gjøre en handling vis jeg kan si det slik. Slik du skal koble det opp så regner jeg med at du har en temperatur og en co2 måler som kobles på inngangene. Disse sier da ifra om luften blir dårlig/varm og sender en beskjed via inngangene på pls`en. PLS`en gjør da en handling via utgangene med f.eks å åpne ett spjeld eller liknende, slik at du kan få luftet litt. Edit: Leste ikke databladet på føleren. Du kobler bare 10v inn på pls`en. Jeg ville brukt 2-10V løsningen, da det er litt bedre med tanke på melding av feil ol. Den vil nå sende ett 2-10V signal som er proporsjonalt med målingen 400 - 2000 ppm (parts per million). Har du hatt øving i PLS programmering ? Temp/CO2 givern skal regulere rommet, det skal trekkes kabel fra givern og helt til automatikk tavla og til inngangen på en PLS, da må den antageligvis kobles inn på en analog inngang på PLS. Fra PLS skal det trekkes kabel til motoren som åpne/lukker et spjeld i en ventilasjons kanal. Jeg skal ha ut to verdier fra følern, både CO2 og temperatur. Den har innganger : 1 G+ (0) 24V matespenning 2 G0 24V matespenning 3 OUT 1(0-10V): måler både CO2 (400-1000ppm) og temperatur (p-bånd:23-25 C). 4 OUT 2(0-10V): måler kun CO2 (0-2000ppm) 5 M 6 Relay 7 Relay 8 OUT 4(0-10V): varmeregulering p-bånd 19-21C Jeg må koble meg til 24V utgangene for at føleren skal fungere i det hele tatt og siden jeg skal ha både CO2 og temp så må jeg koble meg til OU2, men jeg er usikker på jeg tenker riktig her. Åssen kabel skal jeg ha,altså hvor mange ledere det er det jeg lurer på? Mate spenninga og signalkabelen, inngår disse i en kabel sammen eller er de separert?? Noen uti der må da ha koblet opp noe liknende. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Hei. Hadde missforstått oppgaven litt, men tror jeg skjønner dette opplegget her litt bedre nå. Vist du bruker C+CO2 utgangen så vil den kun være aktiv vist CO2 måleren måler mellom 400-1000 PPM CO2 eller vist temperaturen ligger på mellom 23-25 grader. Dermed kobler du bare OUT1 direkte til en ventil, eller via ett mellomledd (PLS etc om du ønsker det for avlesning av verdier). Når det kommer til kabeltype så går det nok fint å bare bruke en kabel der du supplerer 24V og får signalet 0-10V tilbake. Det er ikke så stor spenningsforskjell og vil nok ikke plages av forstyrrelser (24V vil nok ikke klare å induserer spenning i signalkabelen) Lenke til kommentar
elektroelev Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 Hei. Hadde missforstått oppgaven litt, men tror jeg skjønner dette opplegget her litt bedre nå. Vist du bruker C+CO2 utgangen så vil den kun være aktiv vist CO2 måleren måler mellom 400-1000 PPM CO2 eller vist temperaturen ligger på mellom 23-25 grader. Dermed kobler du bare OUT1 direkte til en ventil, eller via ett mellomledd (PLS etc om du ønsker det for avlesning av verdier). Når det kommer til kabeltype så går det nok fint å bare bruke en kabel der du supplerer 24V og får signalet 0-10V tilbake. Det er ikke så stor spenningsforskjell og vil nok ikke plages av forstyrrelser (24V vil nok ikke klare å induserer spenning i signalkabelen) Ok takk for svar set ut som du er automatiker. Kan det brukes f.eks en PT 0.6 mm2 uskjermet eller burde jeg har skjermet litt usikker. Skal innom tekniks rom hvor det er en del fra frekvensomformere f.eks. Når man kobler dette her i tavla jeg skal jo ha som sagt 2 ledninger på 24V for matespenninga og en for 0-10V signalet. Altså 0-10V skal jo kobles inni en rekkeklemme i tavla også videre i en analog inngang på PLSn. Hvor får man matespenningen fra for den aktuelle føleren, kobles også dette i PLS? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Heisann. Ikke bruk 0,6mm2 uskjermet. Gå heller inn for noe ordentlig å bruk f.eks PFSP 1,5mm2 3+G leder. Matespenningen kan du jo enkelt å greit få fra en omformer fra f.eks 220V til 24V. Du burde ha en slik vist det er mye instrumentering. Lenke til kommentar
elektroelev Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Heisann. Ikke bruk 0,6mm2 uskjermet. Gå heller inn for noe ordentlig å bruk f.eks PFSP 1,5mm2 3+G leder. Matespenningen kan du jo enkelt å greit få fra en omformer fra f.eks 220V til 24V. Du burde ha en slik vist det er mye instrumentering. Hei og takk for svar! Lurer på en annen ting. Denne CO2 føleren skal visst gå via en "koblingsboks", det skal kunne brukes alt fra 0,22mm2 til 0.75mm2 avhengig av avstanden til boksen. Kabelen skal ikke være skjermet da boksen står i rommet og ikke hvor det er mye instrumentering! Spørsmålet mitt nå er: Fra denne boksen skal det være Modbus kommunikajson til SD-anlegg. Åssen type kabel brukes her???????? Har forresten lagt ved skjemaet som vedlegg her. På skjemaet kam man bare se at det står to ledere merket D0 og D1. SKMBT_C45008110408430.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå