Jofis Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Trenger hjelp med hvordan jeg skal skjære kabelen. Den er sånn kabel fra dekoder til TV. Jeg har kuttet enden, også fått fram den gull ledningen som er i midten.. Men det er masse sølv greer rundt og. Sølv tråder og en slagt sølv folie.. Må de berøre den gull ledningen? Eller ska de klippes vekk, eller hva? Håper noen kan være så snill å hjelpe meg.. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Sølvfolien er bare til skjerming av kabelen og må aldri berøre selve signalkabelen. Signalkabelen ligger alltid inni et "plastmateriale" og skal ikke berøre evt. kabler eller folie som er tvunnet rundt selve plasten. Lenke til kommentar
Jofis Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 Sølvfolien er bare til skjerming av kabelen og må aldri berøre selve signalkabelen. Signalkabelen ligger alltid inni et "plastmateriale" og skal ikke berøre evt. kabler eller folie som er tvunnet rundt selve plasten. Okey.. Er det ikke den gull ledningen i midten som er signal-kabelen? Hva er de søvl trådene da? Skal jeg klippe de vekk, eller få de vekk fra den gull-ledningen? Tusen takk for at du hjelper. Sitter å fikler med dette no, og er rimelig frustrert.. Kommer av og til et svaakt glimt av tv3, men så kommer det "intet siglan".. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Akkurat som med en ledning du putter i stikkontakten, så holder det ikke med en leder, det må minst være to. Signalet går både i lederen i midten og i skjermen rundt, begge er like viktige at de kobles rett. Og de må naturligvis ikke berøre hverandre, da har du kortslutning. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Akkurat som med en ledning du putter i stikkontakten, så holder det ikke med en leder, det må minst være to. Signalet går både i lederen i midten og i skjermen rundt, begge er like viktige at de kobles rett.Og de må naturligvis ikke berøre hverandre, da har du kortslutning. Er du så sikker på det da? Er forskjell på å sende et bilde en vei og på å gi strøm til et apperat. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 ... Er forskjell på å sende et bilde en vei og på å gi strøm til et apperat. Virkelig? Det visste jeg ikke, godt vi har kyndige folk her til å belære oss. Du kan kanskje utdype hva denne forskjellen går ut på? Er spesiellt interessert i hvordan du vil forklare at strøm går bare en vei og derfor trenger bare en leder. Eller kan du vise til et praktisk eksempel hvor dette fungerer? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 ... Er forskjell på å sende et bilde en vei og på å gi strøm til et apperat. Virkelig? Det visste jeg ikke, godt vi har kyndige folk her til å belære oss. Du kan kanskje utdype hva denne forskjellen går ut på? Er spesiellt interessert i hvordan du vil forklare at strøm går bare en vei og derfor trenger bare en leder. Eller kan du vise til et praktisk eksempel hvor dette fungerer? Jeg vet ikke det . Jeg bare spurte om hvorfor du var så sikker . Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Er det en slik? Iallefall skal den skjæres som dette, også skal folie og tråder brettes tilbake. Også skal kontakten skrus på. Sikker på at mottaket er bra da? Endret 31. oktober 2008 av Rs125 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 ... Er forskjell på å sende et bilde en vei og på å gi strøm til et apperat. Virkelig? Det visste jeg ikke, godt vi har kyndige folk her til å belære oss. Du kan kanskje utdype hva denne forskjellen går ut på? Er spesiellt interessert i hvordan du vil forklare at strøm går bare en vei og derfor trenger bare en leder. Eller kan du vise til et praktisk eksempel hvor dette fungerer? Jeg vet ikke det . Jeg bare spurte om hvorfor du var så sikker . Eg vil tippe årsaken er at han er utdanna innanfor området, jobbar med den slags og driv med sånt på hobbybasis. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 ...Jeg bare spurte om hvorfor du var så sikker Er utdannet elektronikk ingeniør. Men jeg trodde at man lærte slike grunleggende ting om elektrisitet i grunnskolen? Lenke til kommentar
Jofis Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Er det en slik? Iallefall skal den skjæres som dette, også skal folie og tråder brettes tilbake. Også skal kontakten skrus på. Sikker på at mottaket er bra da? Jaaa, det var akkurat slik ledningen min er. Var en inne på kvinneguiden som sa at den folien ikke skulle være borti den gull ledningen i midten, men at den skulle berøre noe med dekoderen.. Han skrev dette : "Men hvis du må klippe den, og skal ha den inn i dekoderboksen igjen, må "folien" være i kontakt med den ytterste metallringen i kontakten på dekoderboksen, samtidig som den innerste lederen har god kontakt inne i hullet i midten." Men du sier jeg må brette det tilbake.. Det som er greien, er at det er nødt å være noe jeg gjør feil med den ledningen. For jeg får inn noen kanaler, som tv2, FEM og tvnorge, jeg får ikke inn tv3, og nrk kanalene. Tv3, kommer så vindt no, men forsvinner, så kommer det på skjermen "intet signal", så kommer det lit bilde, så forsvinner det.. Sukk! :-( Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Har du kopla kabelen på nytt med skjermen på plass? Lenke til kommentar
Jofis Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Har du kopla kabelen på nytt med skjermen på plass? Hva mener du med skjermen på plass? Tv2, tvnorge og FEM funker fint. Men ikke nrk kanalene eller TV3. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Med skjermen meiner eg kappa, ytterledaren, den du hadde klippa vekk. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Pass på å fjerne folien også, det er "trådene" og senterleder som skal brukes. Senter leder skal inn i hullet (pass på at den ikke "jorder" seg til selve kontakten, men at den faktisk har berøring med senterpinnen. "Metalltrådene" skal jordes mot chassiset til pluggen, dette gjøres ved å dra de bakover og feste de i strekkavlasteren. Uansett så synes jeg det er rart at ikke Risk- tv både på vanlig antennekontakt og f- kontakt. F- kontakten er jo overlegen vanlig antennekontakt, sistnevnte er i seg selv i grunn lite egent til å føre fram uhf/ vhf. På mellombåndet er den bra. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Se her trådstarter. Bilder og forklarende tekst. Lenke til kommentar
Jofis Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Hehe, takk for hjelpen alle sammen. Tror denne jenten er nødt å legge dette prosjektet bak seg. Det kommer en mann som skal hjelpe meg på mandag, så han får gjøre det der. MEN; Er det ikke rart at tv3, tv 2 sebra og nrk kanalene virker heelt fint om natten?!? Men om dagen, så er det "intet signal"?!? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Aldri prøv å forstå deg på elektriske signaler, dei opererer på dei mest forunderlege måtar. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Hehe, vel tror nok svært mange vil være helt uenig med deg på det området. Om elektriske signaler hadde operert på underlige uforståelige måter hadde det vært umulig å bruke dem til noe særlig nyttig. Lenke til kommentar
Detoxer Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Kjøp deg en antenneforsterker Går for 250 ,- på Clas. Den løste alle mine problemer med uklart signal. Noe som kan redusere kvaliteten på signale er hvis coax kabelen ligger klin inntil en 230 V strømkabel. Har hørt det kan bli kraftig støy fra den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå