Gå til innhold

Flere knivstukket i Oslo sentrum

Anbefalte innlegg

Ja, andelen er større. Fire av nesten 20 000 somaliere er altså 1 av 5000. I befolkningen som helhet er det ca 1 av 6500. Blant etniske nordmenn dermed antagelig enda litt lavere, kanskje 1 av 7000. Forskjellen er reell, men ikke drastisk.

(20 000 er så vist jeg forstår det totale antall somaliere i Norge. De 15 000 som Cybbe opererer med er de med flyktningestatus og deres familier.)

Problemet med statistikken er at andelen er så liten at det er vanskelig å si om den er statistisk signifikant. Hadde to av de fire reist til USA istedet for Norge og dermed ikke blitt dømt her så hadde andelen vært langt lavere enn for nordmenn. Hadde to-tre til blitt dømt hadde tallene tilsynelatende vært katastrofale. Men vi snakker om individer her. Det var fortsatt (i 2007) 19 652 somaliere som ikke ble dømt for seksualforbrytelser og bare 4 som ble det.

Om de fire hadde kulturelle grunner til å ende opp som seksualforbrytere er det en problemstilling som det er verd å ta opp. Hvis ikke er ikke deres etniske bakgrunn relevant, til det er som sagt tallmaterialet for lite. Og i så fall kan vi ikke bruke de indivuelle handlingene til disse fire til å stigmatisere de 19 652 andre somalierne her i landet.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som sagt, jeg har tidligere i flere tråder vist til hard statistikk, som du kaller det, fra SSB som viser at det er større andel av seksualforbrytere i denne gruppen enn nordmenn generelt.

Du har ikke forklart hvorfor denne forskjellen er signifikant, eller spesielt relevant, naar man diskuterer somaliere som gruppe. 4 dómte er en forsvinnende liten andel. Jeg spór altsá om relevansen av disse 4 nár man ser pá gruppe av 20 000 individer (korrig av TWFA).

Lenke til kommentar

Det er da ikke relevant i det hele tatt, poenget er bare at disse 4 skulle blitt sendt på hue og ræva ut av Norge etter dommen.

Red.: Dessuten så sier statistikken som Cybbe linker til 6 og ikke 4 så vidt jeg kan se, 109 for voldskriminalitet. (Ser nå at det var antallet siktelser og ikke dommer.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Det er da ikke relevant i det hele tatt, poenget er bare at disse 4 skulle blitt sendt på hue og ræva ut av Norge etter dommen.

Hvis det ikke er relevant, hvorfor gjorde du da de statistiske forskjellene til et poeng?

Red.: Dessuten så sier statistikken som Cybbe linker til 6 og ikke 4 så vidt jeg kan se, 109 for voldskriminalitet.

Dere ser på forskjellige tall. Det var 6 som ble siktet, 4 som ble dømt. Blir man ikke dømt så var man i prinsippet ikke skyldig.

Edit: Siktet, ikke etterforsket. Og det var ikke i samme år, så de kan ikke uten videre sammenlignes.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Leser du hele posten min Geir, så ser du at jeg allerede har påpekt at jeg leste feil statistikk. :)

Det var ikke jeg som gjorde det til et poeng, jeg skrev bare at jeg forsto hva vedkommende som uttalte seg om det gjorde det til et poeng. Det er ikke til å stikke under stol at innvandrere er overrepresentert i voldtektsstatistikken og da muslimer spesielt. Det er ikke rart om vedkommende da regner med at somalske innvandrere er "godt" representert i denne statistikken. Uansett så er dette utenfor topic i denne tråden.

Lenke til kommentar

Nei kjære folk disse utlendingene vet faen ikke ordet av det, hvor godt de egentlig har det her i landet. Hadde nå vi drasset oss inn i landene de kommer fra, hadde vi endt med inn buring, halshogd og det som måtte til.

Mens her i Norge tar vi imot alle og alt. Vi er liksom nr 1 freds land, vi i Norge skal bekjempe all krig, og gjøre det lett her i verden. Så ser vi hvordan vi sitter igjen med disse. Ene verre enn den andre.

De stakkersene som VIRKELIG trenger hjelp, de blir sittende igjen i landet sitt, mens de som er i Norge det er folk som har penger, og ikke lider store nøden.

Endret av Nidaroo
Lenke til kommentar
Så du meiner att sannheita er dum?

Ting blir ikke sant bare fordi du - eller jeg - sier at de er det. Det er den som fremmer påstanden - i dette tilfellet deg - som har ansvar for å bevise eller dokumentere påstanden. Det har du ikke gjort. Inntil det skjer er det bare en påstand, og da er det individuelt om man synes den er meningsfull eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...